Rich snippets to jeden z elementów widocznych w wynikach wyszukiwania, przedstawiający dodatkowe zalety i informacje o stronie jeszcze przed przejściem na nią. Dzięki zastosowaniu rich snippets możliwe jest np. wyróżnienie w wynikach wyszukiwania elementów nawigacji strony, informacji o ocenie i dodanych opiniach o produkcie, organizowanych wydarzeniach czy cenach i dostępności produktów. Jak stosuje się rich snippets i kiedy warto z nich korzystać?
Rich snippets – rozszerzone wyniki wyszukiwania
Jedną z największych zalet rich snippets jest możliwość wyróżnienia dzięki nim organicznych wyników wyszukiwania, które na tle coraz dłuższej listy reklam Google Ads całkowicie gubią się w SERP. Po pojawieniu się reklam zakupowych jako slidera na górze wyników przeglądania, mapy obiektów odpowiadających zapytaniu czy filmików i obrazów promowanych, proste linki do stron straciły na znaczeniu dla przeciętnego użytkownika, któremu nie zależy na tym czy klika w link sponsorowany, czy organiczny. Rich snippets wnoszą do linków wartość dodaną, poszerzając informację o treściach, jakie użytkownik znajdzie na stronę i zmniejszając w ten sposób współczynnik odrzuceń.
Zależnie od wykorzystanej formy rich snippets, marka może nakierować użytkowników na konkretne podstrony i wydarzenia przy wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania linku do strony głównej lub zaprezentować swoją ofertę atrakcyjną na tle konkurencji przez podanie ceny, zdjęcia i dostępności wybranego produktu. Samo wprowadzenie rich snippets do wyników wyszukiwania nie jest zadaniem trudnym, choć należy od razu zaznaczyć, że wykorzystanie odpowiednich danych strukturalnych na stronie nie gwarantuje wyświetlania rich snippets przez wyszukiwarkę.
Przykłady rich snippets w wynikach wyszukiwania Google
Istnieje kilka rodzajów elementów, jakie można wyróżnić w rozszerzonych wynikach wyszukiwania przez wprowadzenie na stronie odpowiednich danych strukturalnych. Wśród najpopularniejszych wyróżniamy m.in.:
Informacje o produkcie (dane strukturalne Product). W wynikach wyszukiwania dla podstron produktowych możemy umieścić informacje o brandzie, nazwie produktu, dostępności i cenie, a nawet dodać do wyników poglądowe zdjęcie produktowe i dodatkowy opis.
Nawigacja strony. Jeśli dobrze pozycjonowana strona główna pojawia się na szczycie wyników wyszukiwania, warto zadbać o to by jej elementy nawigacyjne zostały odpowiednio oznaczone i dzięki temu pojawiały się w rozszerzonych wynikach jako bezpośrednie linki do konkretnych podstron i kategorii.
Przepis (dane strukturalne Recipe). Wykorzystywane przez strony publikujące różnego rodzaju przepisy kulinarne, rozszerzenia tego typu mogą poinformować użytkownika o czasie przygotowania potrawy, potrzebnych składnikach, ocenie dania czy zdjęciach gotowej potrawy jeszcze na poziomie wyszukiwarki. To wygodne, szczególnie gdy użytkownik szuka prostego, szybkiego przepisu i jeszcze przed wejściem na stronę wie, że proponowany przez Google wynik spełni jego oczekiwania.
Wydarzenia/eventy. Opcja ta może przydać się firmom zajmującym się organizacją koncertów, eventów, szkoleń czy różnego rodzaju spotkań. Użytkownik wyszukujący informacji o wydarzeniach uzyska w wyszukiwarce informację o zbliżających się terminach i tematach eventów oraz miejscu ich organizacji.
W rozszerzonych wynikach wyszukiwania mogą pojawić się także opinie (nie tylko w formie gwiazdek, ale i pełnej, słownej opinii klienta), opisy do filmów video umieszczonych na stronie, artykułów (wykorzystanie struktury article może umieścić artykuł w karuzeli najważniejszych wyświetlanej ponad wynikami wyszukiwania), a nawet FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie pojawiające się na stronie, do której prowadzi link.
W jaki sposób wprowadzić rich snippets dla strony internetowej?
Aby dodanie rich snippets było możliwe, a Google rozważyło wyświetlanie ich pod linkiem Twojej strony w wynikach wyszukiwania konieczne jest zastosowanie odpowiednich danych strukturalnych, np. poprzez marker danych dostępny w Google Search Console. Do dyspozycji twórców stron internetowych dostępne są także specjalne narzędzia pozwalające na edytowanie i dodawanie danych strukturalnych w kodzie, podsuwając m.in. gotowe słowniki danych odpowiednie dla danej branży. To duże ułatwienie – gdy projektujemy stronę internetową dla hotelu, narzędzie pokroju słownika schema.org może podpowiedzieć jakie dane strukturalne warto wdrożyć na stronie by lepiej pozycjonowała i wyświetlała się w formie rozszerzonej w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego warto korzystać z rich snippets?
Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania jest jednym z podstawowych założeń pozycjonowania strony. Jeśli chcesz, by pierwsze pozycje przekładały się na większą liczbę wyświetleń i niższy współczynnik odrzuceń, rich snippets mogą być dobrą drogą do osiągania założonych celów. Poszerzenie informacji w wynikach wyszukiwania zwiększa trafność kliknięć, a jednocześnie poprawia jakość strony przez zwiększenie konwersji linków. Użytkownik, który trafia na stronę opisaną dobrze przez rich snippets z większym prawdopodobieństwem skorzysta z jej oferty, niż klient który nie wie czy znajdzie interesujący go produkt na stronie i trafiając na nią, często opuszcza link po kilku kliknięciach powracając do wyszukiwarki.