Prowadzenie biznesu w dzisiejszych czasach wiąże się ze znajomością szeregu narzędzi. Służą one zarówno do prowadzenia firmy, wspierając poszczególne działy, jak i promowania oferty produktowej lub usługowej. Samo zaznajomienie się z narzędziami nie jest jednak wystarczające. Dotyczy to zwłaszcza marketingu oraz poszczególnych platform służących promocji i reklamie.
Digital marketing jest powszechnym zjawiskiem, dlatego też obecność różnorodnych branż w serwisach społecznościowych nikogo nie dziwi. Jednym z popularniejszych jest Facebook, gdzie profile służą do kontaktu z klientami oraz uzyskaniu kolejnych. Ten z drugich celów jest wyjątkowo ważny z perspektywy marketingu. Chcąc efektywnie prowadzić kampanie oraz codzienne działania należy poznać zasady promowania postów na Facebooku. Czym to jest i jakie ograniczenia posiada?
Czym są posty promowane?
Post promowany jest niczym innym jak jednym z najbardziej skutecznych narzędzi, służących do reklamowania profilu marki oraz jej samej (oferty produktowej, usługowej, wartości itp.). Główną zaletą jest zwiększona liczba polubień, komentarzy i udostępnień, co znów przekłada się na poszerzenie zasięgu postu. W konsekwencji promowana marka (jej profil) umacniają swoją świadomość u konsumentów. Warto również podkreślić, że promowanie postów jest doskonałym narzędziem dla początkujących, zaczynających zarysowywać swoją obecność na platformie.
Chcąc skorzystać z tej opcji, udostępnionej przez Facebooka, należy przejść na swój profil, a następnie wybrać konkretny post, który ma zostać promowany. Z reguły może on dotyczyć szerokiego zakresu – wydarzenia, oferty pracy lub informacji dotyczącej działalności marki. Występują jednak wyjątki, o których więcej powiemy później.
Po wybraniu opcji „Promuj post” w prawym dolnym rogu, przechodzimy do uzupełnienia szczegółów dotyczących reklamy takich jak: grupa odbiorców, budżet całkowity, czas trwania i metoda płatności.
Nieobsługiwane rodzaje postów na Facebooku
Tak jak zostało wcześniej wspomniane, zakres tematyczny postów promowanych jest naprawdę szeroki. Jednakże możliwy jest brak dostępności opcji „Promuj post”. Jest to uwarunkowane szeregiem wytycznych, które zostały oparte o regulamin Facebooka.
Przedstawiamy listę postów, które nie mogą być promowane:
- zdjęcia profilowe,
- wersje robocze postów,
- notatki i posty zawierające link do notatek,
- posty z przyciskami instalacji aplikacji,
- albumy (Facebook umożliwia reklamę karuzelową, która pozwoli na zaprezentowanie licznych produktów),
- aktualne i zaplanowane transmisje wideo na żywo dla niezweryfikowanych stron,
- udostępniane posty.
Do tej grupy należy dołączyć także zestawienie ograniczeń względem promowania (a nawet publikowania) postów o konkretnym, negatywnym nacechowaniu poprzez sformułowania zakazane prawnie. Dotyczy to wszelkich tekstów, sformułowań:
- nawołujących lub promujących zachowania rasistowskie, ksenofobiczne, antysemickie i homofobiczne,
- o charakterze seksualnym (m.in. pornografia),
- nawołujących do nienawiści,
- obraźliwe i wulgarne – odbiegające od norm przyjętych w społeczeństwie.
Jakie produkty i branże nie mogą być promowane na Facebooku?
Regulamin Facebooka oraz główne zasady obowiązujące wszystkich reklamodawców, wprowadzają także ograniczenia względem konkretnych branż. Jest to przede wszystkim spowodowane obowiązującymi normami prawnymi w tym zakresie. Tym samym w Polsce na Facebooku nie można promować:
- usług, należących do zakresu pracy osób wykonujących tzw. zawody wysokiego zaufania społecznego,
- produktów i usług, które mogą prowadzić do bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi,
- produktów i usług powodujących, przyczyniających się do uzależnienia u ludzi.
Najlepszym pozyskaniem wiedzy dotyczącej zakazanych postów w obszarze poszczególnych branż, jest przytoczenie praktycznych przykładów. Produktów oraz usług, których promowanie w postach na Facebooku jest bardzo dużo, dlatego też, aby zobrazować ogólny zakres tego zjawiska, przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych branż.
Branża medyczna
Określenie branży medycznej dotyczy podmiotów, które zajmują się prowadzeniem działalności leczniczej. Tym samym możemy zaliczyć do tej grupy: kliniki, szpitale, przychodnie, lekarzy prowadzących prywatna działalność oraz apteki stacjonarne i internetowe.
Regulacje prawne stanowią podstawę dla zestawu narzędzi prowadzenia komunikacji z klientami–pacjentami. Wyraźnie wskazują, że informacje publikowane przez placówki medyczne mogą być przekazywane do wiadomości publicznej, jednakże z zastrzeżeniem, że nie posiadają charakteru reklamowego (art. 14 ust. z 15.04.2011). Wsparciem dla tego przepisu jest Kodeks Etyki Lekarskiej, wprowadzający ograniczenie dotyczące zakazu udostępniania przez lekarzy i aptekarzy wizerunku w celach komercyjnych.
W przypadku aptek działających jako sklepy internetowe stosowana jest zasada, dotycząca reklamowania niektórych kategorii produktów lub usług. Mówi ona, że chcąc publikować content o charakterze marketingowym wymagana jest zgoda od Facebooka.
Branża alkoholowa i tytoniowa
W tym zakresie ograniczeniem jest prawo stosowane w naszym kraju. Tym samym wpisy promujące alkohol lub wyroby tytoniowe, a nawet e-papierosy nie mogą docierać do osób poniżej 18. roku życia. Sytuacja jest tutaj na pierwszy rzut oka jasna, jednakże po wgłębieniu się w politykę Facebooka i algorytm mogą zdarzyć się wyjątkowe sytuacje. Dotyczą one użycia słów pokrewnych, czyli np. „winnica” i „wino”, kiedy chcemy promować wycieczki lub odwiedziny w tego typu miejscach. Kreując więc posty (nawet z branży turystycznej) należy zwrócić uwagę na odpowiednie słownictwo.
Branża fitness i beauty
Polityka Facebooka wspiera z założenia wszelkie komunikaty mające reklamować zdrowe praktyki np. dotyczące odżywiania oraz dbania o sylwetkę. Zakazane są jednak posty wzbudzające u odbiorcy negatywne uczucia (np. odrzucenia z powodu własnego wyglądu), co może znów może powodować obniżenie poczucia własnej wartości i pojawienia się negatywnego obrazu siebie. Reklamy nie mogą być kierowane do osób poniżej 18. roku życia. Równie ważny jest zakaz stosowania zabiegów językowych gwarantujących stuprocentową skuteczność i obrazków „przed i po”.
Warto również podkreślić, że suplementy diety są dozwolone w postach promowanych, jednak z wyłączeniem: sterydy anaboliczne, chitozan, żywokost, DHEA (dehydroepiandrosteron), efedryna i ludzkie hormony wzrostu.
Materiały pirotechniczne i broń
Facebook akceptuje wszystkie blogi i profile, które zrzeszają fascynatów broni. Mogą one istnieć pod warunkiem, że nie służą do handlu i rozpowszechniania jej. Tym samym wszelkie posty promujące nie tylko broń, ale i materiały pirotechniczne (wybuchowe oraz fajerwerki) są zakazane.