Skuteczny marketing internetowy stał się jednym z głównych wyznaczników sukcesu firmy. Mimo dużej konkurencji – internet pozwala na osiągnięcie wymiernych efektów reklamy. O ile oczywiście wiemy, w jaki sposób wykorzystać możliwości, jakie nam daje. Istnieje wiele narzędzi, które wspierają marketing w sieci globalnej. Które z nich sprawdzą się najlepiej, w zależności od naszego profilu działalności?
Podstawowe narzędzia marketingu internetowego – czyli pozycjonowanie i Google Ads
Obecnie ponad 90% (24 mln) polskich internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Sprawia to, że jest ona przestrzenią marketingową o ogromnym potencjale. Jako przedsiębiorcy mamy możliwość szybkiego i skutecznego dotarcia do dużej liczby odbiorców na terenie całego kraju.
Narzędzia marketingowe, które najczęściej są wykorzystywane do tego celu to:
- Google Ads – usługa opierająca się na reklamach PPC
- SEO – inaczej optymalizacja stron internetowych lub pozycjonowanie
Mimo pozornego podobieństwa, narzędzia te diametralnie różnią się między sobą. Cechuje je inna dynamika, koszty, czas do uzyskania efektów i wiele innych czynników. Przedsiębiorcy, którzy dopiero wdrażają się w marketing internetowy, są zmuszeni wybrać jedno z tych narzędzi. Wynika to z prostego faktu: podjęcie kompleksowych działań od początku mogłoby znacznie nadwyrężyć budżet.
Reklamy PPC – jak działają?
Usługa Google Ads opiera się na reklamach PPC (ang. Pay Per Click – opłata za kliknięcie). W ich zakres wchodzą narzędzia takie jak:
- Linki sponsorowane (sieć wyszukiwania)
- Google Merchant (kampania produktowa)
- Display (sieć reklamowa)
- Remarketing (kampania śledząca)
- Discovery (m. in. Gmail)
- Wideo (serwis YouTube)
Każde z tych narzędzi pozwala dotrzeć do innego grona odbiorców. Żeby dopasować reklamy PPC do specyfiki firmy, musimy przede wszystkim przeanalizować rynek, zbadać potrzeby odbiorców, określić cel marketingowy i wybrać odpowiednie narzędzia.
Google Ads charakteryzuje się uzyskaniem natychmiastowego efektu, dużymi możliwościami personalizacji oraz opcją wyznaczania dziennego budżetu reklamowego, który pozwala na regulację wydatków.
SEO – jakie ma znaczenie dla firmy?
Tak jak Google Ads dotyczyło wszystkich płatnych reklam w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej i innych obszarach – tak SEO obejmuje jedynie organiczne wyniki wyszukiwania. Gdy strona internetowa spełnia wytyczne algorytmu i jest atrakcyjna dla użytkowników – jej pozycja na liście wyników wyszukiwania wzrasta.
Najbardziej pożądaną przestrzenią, do której się pozycjonujemy jest TOP 10 wyszukiwarki (pierwsza strona), ponieważ większość użytkowników przegląda tylko ją lub ewentualnie drugą stronę. Znamienna dla działań SEO jest długofalowość procesu – efekty przychodzą nawet po kilku miesiącach, samo pozycjonowanie zaś jest darmowe. Optymalizacja SEO obejmuje bowiem w większości działania, które dotyczą bezpośrednio naszej strony internetowej i jej zawartości.
Co należy wziąć pod uwagę, wybierając narzędzie marketingowe?
Podczas wyboru konkretnego narzędzia marketingowego najważniejsze będą specyfika naszej firmy i priorytety, którymi się kierujemy. Kiedy lepiej wybrać reklamy PPC, a kiedy SEO?
Jak zwiększyć skuteczność reklam PPC? Personalizacja i logo.
Reklamy PPC w Google Ads charakteryzują się błyskawicznym działaniem i łatwą optymalizacją. Dzięki działaniom takim jak personalizacja i ścisłe dopasowanie grona odbiorców możemy zwiększać skuteczność reklamy ponosząc takie same koszty. Dodatkowo, projektant loga pomoże dostosować twoje logo do różnych typów reklam Google Ads (np. display i remarketing), co jeszcze bardziej zwiększy skuteczność reklamy. Logo jest znakiem firmowym, zatem idealnym pomysłem jest dodanie loga do każdej reklamy. Ponadto zwiększa się wtedy rozpoznawalność marki po znaku brandowym.
Zwiększenie widoczności, a działania SEO – kiedy się na nie zdecydować?
Pozycjonowanie strony internetowej również jest bardzo ważne, jednak nie daje natychmiastowego efektu. Powinieneś więc zdecydować się na nie w sytuacji, w której nie liczysz na szybki zarobek z reklamy, a długofalowe efekty. W przeciwnym wypadku lepszym rozwiązaniem będzie aktywna inwestycja w Google Ads i poboczne działania pozycjonujące. Ograniczysz w ten sposób koszty i zmaksymalizujesz efekty.