Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Księgowość

Pomysły na odliczenie kosztów w firmie

Co można wrzucić w koszty firmy?

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą powinien być świadomy finansów swojej firmy. Przychody, dochody oraz koszty muszą być dokładnie i skrupulatnie dokumentowane. W jaki sposób najlepiej oraz najwydajniej katalogować swoje wydatki? I czym tak właściwie są koszty w firmie? Po zapoznaniu się z poniższymi wskazówkami dowiesz się, co można, a czego nie powinno się wrzucać w firmowe koszty. Warto bowiem pamiętać, że Urząd Skarbowy ma prawo, by skontrolować cel wydatków.

Czym są koszty w firmie?

Koszty w firmie to nic innego jak środki finansowe przeznaczane na utrzymanie działalności. Przedsiębiorca wykorzystuje je, aby zapewnić firmie płynność finansową umożliwianą przez osiąganie przychodu. Dane nakłady pieniężne są wykorzystywane w miesiącu, kwartale czy też roku podatkowym na wyprodukowanie danego produktu lub danej usługi, które następnie sprzeda, osiągając zysk.

Nie od dziś wiadomo, że wrzucanie jak największej ilości wydatków w koszty oznacza mniejszy podatek dochodowy do uiszczenia na koniec roku fiskalnego. Nie wszystko jednak można uwzględniać w kosztach.

Generowanie kosztów w firmie

Jak dokumentować wydatki?

Wszystkie wydatki powinny być dokumentowane, katalogowane i archiwizowane w formie faktur VAT, rachunków, dokumentów celnych oraz paragonów. Odpowiednie przechowywanie ich jest niezwykle ważne ze względu na możliwość kontroli finansów poprzez urzędników US. Tak zwana księga przychodów i rozchodów stanowi dowód wszelkich inwestycji, wydatków i kosztów, potrzebnych do utrzymania i rozwijania firmy.

Poprawne prowadzenie ewidencji pozwala na utrzymywanie dokumentacji w porządku, a także umożliwia szybkie rozeznanie się w finansach danej działalności. Zamieszczane w KPiR mogą być tylko i wyłącznie koszty zgodne z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy tym pamiętać, że umieszczanie w koszty prowadzenia działalności wydatków niezwiązanych z nią jest niezgodne z prawem. Warto zatem ostrożnie analizować każdy wrzucany tam wydatek, gdyż w przeciwnym wypadku może się to obrócić przeciwko przedsiębiorcy.

Dokumentując dany wydatek w księdze, trzeba wziąć pod uwagę stałe informacje, do których należą: liczba porządkowa danej transakcji, data, numer danego dowodu księgowego, nazwa oraz adres kontrahenta. Są to podstawowe dane, które porządkują poszczególne wydatki i potwierdzają ich celowość. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak generować koszty w firmie jednoosobowej. Najważniejsze jest, aby z rozsądkiem i rozwagą podchodzić do każdego wydatku, a także drobiazgowo gromadzić oraz dokumentować wszystkie faktury i inne dowody poniesienia kosztów.

Pomysły na koszty w firmie

Koszty zawarte w księdze przychodów i rozchodów nie mogą być przypadkowe, nie mogą także stanowić wydatków prywatnych. Zatem co można wrzucić w koszty firmy?

Podstawowy podział kosztów w firmie rozróżnią koszty stałe i koszty zmienne. Te pierwsze charakteryzuje to, że są one takie same bez względu na zwiększenie czy zmniejszenie produkcji. Należą do nich między innymi czynsz za wynajem przestrzeni biurowej/ hali produkcyjnej/ magazynu, ubezpieczenie maszyn i wszelkiego sprzętu czy pensje dla pracowników administracyjnych.

Koszty zmienne natomiast w dużej mierze zależą od tego, ile i jak duży towar jest produkowany. Oznacza to więc, że im więcej produktów jest wytwarzanych, tym koszty utrzymania całego procesu wzrastają, na równi z zyskami, rzecz jasna. Zalicza się do nich chociażby koszty za nabycie surowców potrzebnych do produkcji towaru, a także wszelkie materiały niezbędne do ich wykonania oraz wynagrodzenia finansowe dla wszystkich pracowników.

Pomysł na koszty w firmie

Niejeden przedsiębiorca głowił się nad pomysłem na koszty w firmie. Co więc jeszcze może zostać wrzucone w koszty? Z pewnością wszelkie opłaty wynikające z prowadzenia biura. Media, czyli prąd, woda, gaz, internet – to podstawowe opłaty. Jeśli działalność jest jednoosobowa i prowadzona z prywatnego domu, można obliczyć powierzchnię przeznaczoną na pracę i odliczyć proporcjonalną część od rachunków domowych. Uargumentowanym kosztem jest również zakup wyposażenia takiego jak meble: fotel, biurko, szafka, lampa, a także sprzęt potrzebny do prowadzenia firmy np.

  • laptop lub komputer,
  • telefon,
  • drukarka,
  • skaner.

Koszty mogą także obejmować specjalne oprogramowania, bez których dana branża się nie obejdzie. Dotyczy to także programów antywirusowych czy służących do prowadzenia księgowości i wystawiania faktur.

Również akcesoria spełniają warunki określone w ustawie dotyczące zagadnienia jakim jest generowanie kosztów w firmie. Oznacza to, że zakup artykułów technicznych typu długopisy, teczki, ołówki, tusze do drukarki ryzy papieru jest jak najbardziej akceptowalny.

Jeśli firma zatrudnia więcej niż jednego pracownika i oprócz wynagrodzenia w formie pensji oferuje również tak zwane benefity np. karty na siłownię, obiady pracownicze, pakiety medyczne czy wyjazdy integracyjne lub spotkania biznesowe – to je również może odliczyć w rachunkowości. Wszelkie materiały edukacyjno-szkoleniowe także stanowią podstawę do wrzucenia w koszty.

Nie można także zapomnieć o kosztach transportu w postaci paliwa czy pojazdu wziętego w leasing.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne