Płatność odroczona stała się równie popularną metodą regulowania zobowiązań, co płatność kartą czy przelewem tradycyjnym. Klient, który zdecyduje się na takie rozwiązanie, ma 30 dni na uregulowanie należności u sprzedawcy, co daje mu znacznie większą swobodę podczas zakupów.
Kup teraz, zapłać później – czym charakteryzuje się ta usługa?
„Płatności odroczone”, „Kup teraz, zapłać później” czy „Płatność do 30 dni” to nazwy tej samej usługi, która w ostatnim czasie znacząco zyskała na popularności. Polega ona na tym, że klient, robiąc zakupy w sklepie internetowym, może uregulować zobowiązanie w ciągu 30 dni, a nie – tak jak standardowo – jeszcze przed otrzymaniem towaru. Płatności odroczone pozwalają zatem elastyczniej podchodzić do zakupów. Początkowo znajdowały zastosowanie głównie w przypadku sprzętów RTV i AGD – ostatecznie trudno wyobrazić sobie codzienne życie bez pralki czy lodówki, a jednocześnie taki zakup wiąże się ze sporym wydatkiem. Niemniej jednak obecnie płatności odroczone wdraża coraz więcej sklepów internetowych działających w różnych branżach. Klient, chcąc odroczyć płatność za zakupy, wybiera tą metodę płatności już na etapie potwierdzania zamówienia. Następnie, po otrzymaniu pozytywnej oceny zdolności kredytowej, sprzedawca otrzymuje pieniądze od zewnętrznego podmiotu finansującego. Klient natomiast ma na uregulowanie zobowiązania 30 dni.
Płatności odroczone – korzyści dla sprzedawców i dla klientów
Dlaczego warto zaoferować swoim klientom możliwość uregulowania zobowiązań w późniejszym terminie? Okazuje się, że wielu z nich zrezygnowałoby z zakupu konkretnych rzeczy w sklepie internetowym, gdyby ten wymagał natychmiastowej zapłaty. Czasami trudno zgromadzić potrzebną kwotę, tymczasem płatności odroczone nie wymuszają na klientach czekania do następnej wypłaty. Wręcz przeciwnie – mogą swobodnie robić zakupy, nie martwiąc się o płatność w danej chwili. Daje to komfort psychiczny i silniej przywiązuje klienta do konkretnego sklepu. Tymczasem sprzedawcy mogą zwiększać przychody, a jednocześnie pozyskiwać nowych klientów. Chcąc być konkurencyjnym, warto zdecydować się na płatności odroczone – obecnie coraz więcej sklepów wprowadza takie rozwiązanie, walcząc o klienta.
Płatności odroczone a ryzyko niewypłacalności klienta
Sprzedawcy, którzy dotychczas nie wprowadzili płatności odroczonych, często obawiają się ewentualnej niewypłacalności klientów, którym udzielą swoistego kredytu. Należy jednak pamiętać, że każdy klient przechodzi procedurę weryfikacji zdolności kredytowej, a dodatkowo ryzyko niewypłacalności przejmuje na siebie podmiot finansujący. Usługa „Kup teraz, zapłać później” nie służy więc do pokrywania wydatków osób niewypłacalnych, lecz wspiera tych, którzy mądrze dokonują zakupów. Można ją porównać do usługi typu „raty zero procent”, gdyż klient nie ponosi dodatkowych kosztów, odraczając płatność.
Kup teraz, zapłać później – jak pozyskać klienta?
Usługa „Kup teraz, zapłać później” to jedno z efektywniejszych narzędzi pozyskiwania klientów. „Porzucając” koszyk zakupowy, mogą otrzymać informację na temat odroczonej płatności i przez to chętniej dokończą zamówienie. Warto potraktować tę metodę płatności podobnie jak przelew tradycyjny czy BLIK, które stały się już czymś powszednim. Chcąc unowocześnić swój sklep internetowy, dobrze wprowadzić odroczone płatności do oferty, tym samym zwiększając szansę na pozyskanie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów.