Google Ads jest prawdopodobnie największym i najpopularniejszym obecnie systemem reklamowym w sieci, służącym do budowania kampanii reklamowych nie tylko w obrębie wyszukiwarki, ale i całej jej sieci reklamowej. Usługi związane z Google Ads mogą kojarzyć się przede wszystkim z płatnymi linkami wyświetlającymi się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania i w ten sposób są wykorzystywane zdecydowanie najczęściej. Decydując się na inwestycję w kampanię warto jednak zdawać sobie sprawę, że Twoja reklama może pojawiać się również na blogach, forach, witrynach tematycznych, a także na YouTube czy w poczcie Gmail. Od czego zacząć tworzenie pierwszej reklamy w Google Ads i o czym należy pamiętać, przygotowując tego typu kampanię?
Czym jest Google Ads i jak działają reklamy w wyszukiwarce?
Rozbudowany system reklamowy stworzony przez Google jest obecnie zdecydowanie najpopularniejszym i najbardziej złożonym systemem reklam w sieci dostępnym w skali globalnej. Ze względu na dostępność do wielu kanałów emisji reklam i form reklamy, Google Ads oferuje szeroki wybór możliwości dla osób i firm chcących promować swoje produkty i usługi w sieci, czy to przez budowę prostych czy wielokanałowych kampanii reklamowych. Działania w Google Ads mogą być prowadzone samodzielnie lub połączone z pozycjonowaniem strony www w wynikach organicznych dla jeszcze skuteczniejszego poszerzania zasięgów, budowania rozpoznawalności marki i wzmacniania jej pozycji online. Zdecydowanie największą zaletą systemu Google Ads jest jego szybkie działanie.
W przeciwieństwie do pozycjonowania, którego efekty są widoczne nawet po kilku miesiącach od uruchomienia działań, w kampaniach Google Ads możemy liczyć na natychmiastowy wzrost ruchu na stronie zaraz po wyświetleniu pierwszej reklamy w sieci.
Działanie kampanii reklamowych Google Ads jest proste i opiera się o model licytacyjny, w którym Ty, jako reklamodawca, samodzielnie deklarujesz ilość środków jakie mają zostać na reklamę wydaną. Bez odgórnie narzuconych stawek możesz z powodzeniem decydować na jaką kampanię przeznaczysz więcej środków i dopasowywać jej budżet do faktycznych rezultatów na podstawie sukcesu reklamy. Płatności odbywają się tu za każde kliknięcie użytkownika w reklamę, określoną liczbę wyświetleń lub konwersję, a same reklamy mogą być dość skutecznie celowane (targetowane) w konkretne grupy odbiorców, przy których szansa na konwersję i realne zyski z reklamy jest znacznie wyższa niż przy tworzeniu tradycyjnych reklam trafiających do wszystkich.
Podstawowe typy reklam dostępne w Google Ads
Jedną ze zdecydowanie największych zalet promocji w Google Ads jest szeroki wybór rodzajów reklam, jakie można przygotować z pomocą systemu Google. Klasycznym formatem są oczywiście reklamy tekstowe w wyszukiwarce, wyświetlające się jako sponsorowane linki ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Reklamy takie są bardzo trafne, bo wyświetlają się wyłącznie w odpowiedzi na zdefiniowane słowa kluczowe i dzięki temu przynoszą znacznie lepsze wyniki niż reklamy docierające do szerszego, mniej konkretnego grona odbiorców. Poza reklamami tekstowymi Google Ads pozwala tworzyć także:
- Reklamy typu „tylko połączenie” przeznaczone dla urządzeń mobilnych, nie kierujące użytkownika na stronę docelową, a jedynie wyświetlające numer telefonu danej firmy i umożliwiające użytkownikowi bezpośrednie nawiązanie połączenia telefonicznego z poziomu wyszukiwarki.
- Reklamy dynamiczne DSA, działające tak jak reklamy tekstowe. Jedyną różnicą jest tu ilość informacji, jakie reklamodawca definiuje przy tworzeniu kampanii. W przypadku reklam DSA konieczne jest podanie jedynie jednego wiersza opisu: nagłówek reklamy i strona docelowa są dobierane przez system Google na podstawie zapytań internautów, tak aby najlepiej dopasować treść reklamy do jego oczekiwań i zwiększyć szansę na kliknięcie w sponsorowany link. Nie ma tu także potrzeby definiowania słów kluczowych.
- Reklamy produktowe PLA, dedykowane dla sklepów internetowych, wyświetlające się ponad wynikami wyszukiwania w formie zdjęć produktów, ich ceny i przekierowania do strony produktowej na Twojej stronie internetowej. Do tworzenia tego typu kampanii potrzebne jest utworzenie konta Merchant Center.
- Reklamy bannerowe w sieci reklamowej (GDN), wyświetlające się na różnych stronach internetowych i aplikacjach należących do sieci Google, a więc np. na YouTube, Gmail, na blogach, portalach informacyjnych czy stronach branżowych. Reklamy takie mogą być wykorzystywane do remarketingu.
Najważniejsze korzyści Google Ads
Budowanie kampanii reklamowych w sieci przynosi ogromne korzyści dla biznesu, niezależnie od tego czy działa on całkowicie online (np. w formie sklepu internetowego), czy też buduje swoją stronę i wizerunek wyłącznie w celach przyciągania uwagi do marki działającej stacjonarnie. Google Ads ma wiele zalet, dzięki którym wystartowanie promocji w sieci w tym systemie potrafi zaspokoić potrzeby nie tylko dużych, ale i małych firm. Usługi są w pełni skalowalne i personalizowane, a ich koszty dopasowane w pełni do możliwości i oczekiwań reklamodawców. Ponadto, Google Ads oferuje:
- Łatwe kierowanie reklam: z możliwością docierania z przekazem do osób o konkretnych zainteresowaniach, znajdujących się w konkretnej lokalizacji, odbiorców w konkretnej grupie wiekowej czy użytkowników konkretnych urządzeń. Tworząc reklamę w Google Ads można wybrać nawet w jakich dniach, godzinach i w jakiej częstotliwości będzie się wyświetlała.
- Pełną kontrolę nad kosztami kampanii: wydatki na Google Ads można dopasować do możliwości finansowych firmy i modyfikować wraz z obserwowanym sukcesem lub porażką prowadzonej kampanii.
- Podgląd efektów kampanii: reklamodawca ma pełen dostęp do statystyk na temat każdego kliknięcia w reklamę, a także działań jakie użytkownicy wykonują na stronie po przejściu do niej ze sponsorowanego linku. Informacje te pozwalają znacznie lepiej inwestować w elementy przynoszące zyski kampanii.
Od czego zacząć tworzenie kampanii Google Ads?
Sama obsługa systemu reklamowego Google jest stosunkowo prosta, ale planując rozpoczęcie pierwszej kampanii warto rozważyć, jak w przypadku każdych działań reklamowych, dokładne cele i grupy docelowe promocji. Im bardziej precyzyjne informacje ustalisz na początku, tym większa szansa na sukces kampanii i pełne wykorzystanie możliwości, jakie oferuje Google Ads. Na tym etapie warto ustalić też w jakie formy reklamy chcesz zainwestować i które z nich będą najlepiej odpowiadały oczekiwaniom Twoich odbiorców. Jeśli grupą docelową młodej, rozwijającej się marki są osoby spędzające wiele czasu na platformie YouTube, być może nie reklama w wyszukiwarce, a w sieci Google będzie znacznie skuteczniejszym wyborem.
Dobrą praktyką na pierwsze kampanie w Google jest ustalanie przy nich niewielkich stawek i budżetu maksymalnego, tak by przetestować możliwości kampanii i upewnić się, że wszystkie elementy działają prawidłowo. Jeśli nawet z takim działaniem nie czujesz się pewnie i nie chcesz zmarnować środków firmy na bezskuteczną promocję, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z pomocy specjalistów reklamy Google Ads w agencjach marketingowych.