Czym tak naprawdę jest osobowość marki?
Jest to wszystko to, co odnosi się do niematerialnego wymiaru marki. Wszystkie cechy typowo ludzkie sprawiają, że marka nabiera indywidualnego i wyróżniającego charakteru na tle rynku. Są to wszystkie te aspekty, których konkurencja nie będzie mogła od nas skopiować. O osobowości marki można powiedzieć, że jest odbiciem jej persony dla jakich odbiorców się ją tworzy.
Na podstawie osobowości marki, można określić jak marka się zachowuje względem swoich odbiorców, jak daje się im poznać, w jaki sposób się komunikuje i jakie prowadzi z nimi interakcje. Są to również wszystkie działania odnoszące się do jej pozycjonowania i tego, w jaki sposób obcuje z konkurencją.
Typy osobowości marki
Osobowość marki, można też określić na podstawie modelu, opartego na 12 archetypach osobowości. Są to uniwersalne wzorce osobowości składające się z typowych cech przypisanych danemu archetypowi. Marki mogą utożsamić swój brand z, takimi terminami, jak:
- Twórca – wyraża siebie przez innowacje, tworzy piękno, które później przekłada na przedsiębiorczość;
- Władca – zapewnia stabilność i poczucie kontroli, rządzi twardą ręką, kojarzony z prestiżem;
- Buntownik – pragnie wyłamać się poza schemat i przyjęte reguły, cechuje się dużą oryginalnością;
- Czarodziej – pokazuje, że chcąc da się osiągnąć wszystko, dostarcza ci niezwykłych przeżyć;
- Opiekun – uwielbia pomagać innym, chce ich chronić oraz zapewnić bezpieczeństwo;
- Towarzysz – chce towarzyszyć nam na co dzień, bez wychylania się;
- Bohater – inspiruje innych do działania, motywuje, jest pełen energii i się nie poddaje;
- Odkrywca – uwielbia poznawać nowe rzeczy, poznawać świat i innych;
- Błazen – unika poważnych tematów, zawsze jest radosny, ma do siebie dystans;
- Kochanek – uwielbia piękno, bycie estetycznym, uwodzić i dawać przyjemność.
Co może wyróżniać markę na tle innych? Została stworzona skala osobowości, której głównym przesłaniem jest, aby klient pomyślał o marce i powiedział, z czym i z jakimi cechami mu się ona kojarzy. W kwestionariuszu wyróżniła sporą ilość cech, przy których klient zaznacza, w jakim stopniu zgadza się z nią, a są to m.in.
- Solidność;
- Autentyczność;
- Oryginalność;
- Przyjazność;
- Uczciwość;
- Wyjątkowość.
Znając jaki archetyp pasuje do twojej marki, łatwiej będzie po pierwsze określić jej osobowość, a po drugie komunikacja z naszymi odbiorcami może stać się dla nas prostsza.
Jakie korzyści wynikają z posiadania przez markę osobowości?
Marka dzięki swojej osobowości i kojarzeniu jej z daną rzeczą, aspektem, cechą – zyskuje charakter i dzięki temu będzie się wyróżniać na tle swojej konkurencji i nie zostanie pomylona z żadną inną. Przez wzmacnianie swojej świadomości oraz budowę wizerunku, łatwiej będzie uzyskać lojalność klientów i nawiązanie z nimi więzi.
W momencie, kiedy nadajemy marce osobowość, sprawiamy, że staje się ona dla klienta bardziej „ludzka”. Umożliwia to zmniejszanie dystansu oraz chęć identyfikowania i utożsamiania się z nią. Nikt nie chce, aby jego marka pozostawała niezapamiętana, także warto pomyśleć, z czym moglibyśmy się kojarzyć innym i w jaki sposób być unikatowym w świecie ciągle napływających nowości.