Organizacja konkursu dla obserwatorów w mediach społecznościowych może być wspaniałym pomysłem na promocję marki, nawiązanie bliższej relacji ze swoimi odbiorcami, a także przyciągnięcie uwagi nowego grona użytkowników. Aby jednak wszystko odbyło się zgodnie z prawem, uczestnicy mogli otrzymać swoje nagrody, a marka nie poniosła konsekwencji za naruszenie regulaminu Facebooka czy Instagrama, warto zadbać wcześniej o zapoznanie się z wszystkimi aktualnymi zasadami organizacji konkursów w social media. O czym musisz pamiętać, przygotowując konkurs lub rozdanie na Facebooku?
Przepisy regulujące organizację konkursów i promocji w mediach społecznościowych
Regulamin konkursu jest podstawowym, wymaganym w polityce Facebooka elementem każdego konkursu, bez którego organizacja jakiegokolwiek rozdania jest nielegalna.
W regulaminie powinna się pojawić informacja o tym:
- kto jest organizatorem konkursu,
- kto funduje nagrodę,
- terminach rozpoczęcia i zakończenia konkursu,
- warunkach jakie muszą spełnić uczestnicy,
- szczegółowych zasadach konkursu,
- przewidzianych nagrodach,
- kryteriach wyboru zwycięzcy,
- dacie ogłoszenia wyników konkursu,
- zasadach reklamacji.
Powinna się tu pojawić także bezwzględnie klauzula informująca, że Facebook nie jest partnerem konkursu i nie ponosi odpowiedzialności za jego przeprowadzenie.
Z regulaminem Facebooka niezgodne jest umieszczanie w konkursach wymogów dotyczących udostępniania postów przez uczestników lub oznaczania znajomych w celu uzyskania zgłoszenia konkursowego. Portal nie zezwala na to, by organizatorzy konkursów wymagali od osób biorących udział w zabawie angażowania do niej innych profili osobistych, a więc oznaczania znajomych w komentarzach. Rozwiązanie takie jest nadużywane z uwagi na szybkie poszerzanie zasięgów postu konkursowego, jednak nie jest zgodne z regulaminem Facebooka i jeśli zostanie oflagowane, konkurs może być potraktowany jako spam, całkowicie usunięty, a także spowodować blokadę czasową lub stałą dla fanpage marki. Samo udostępnianie postów przez uczestników czy oznaczanie znajomych nie jest zabronione, ale nie może być wymagane ani sugerowane przez organizatora konkursu.
Niedozwolone jest także organizowanie konkursów losowych, które podlegałyby Ustawie o grach hazardowych – zgodnie z art. 2 ustawy, jeśli o wyłonieniu zwycięzcy konkursu decyduje przypadek (warunek losowy), zgodnie z polskim prawem konkurs jest traktowany jako gra losowa i niezgłoszenie go do organów celno-skarbowych jest traktowane jako przestępstwo skarbowe.
Jak przygotować się do organizacji konkursu na Facebookowym fanpage marki?
Dla sukcesu konkursu w mediach społecznościowych najważniejszy jest dobry pomysł, trafiający do Twojej grupy obserwatorów, zachęcający ich do udziału i dzielenia się informacją o konkursie, a także dopasowany charakterem do wizerunku Twojej marki. Na nic jednak zda się dobrze przygotowany post promocyjny, kreatywne podejście do prac konkursowych czy ekskluzywne nagrody, jeśli wcześniej nie dopilnujemy kwestii technicznych i formalnych związanych z legalną organizacją konkursu. Zanim więc wypuścisz promocyjny post do swoich obserwatorów, pamiętaj:
Każdy konkurs na Facebooku powinien być opatrzony regulaminem uczestnictwa zgodnym z obowiązującymi wytycznymi platformy oraz polskiego prawa, a także klauzulą o przetwarzaniu danych osobowych, administratorze danych i zgodzie użytkownika na ich przetwarzanie w celach konkursowych wyrażoną przez uczestnictwo w konkursie.
Regulamin powinien być przygotowany w sposób czytelny, łatwo dostępny i zrozumiały dla użytkowników. Możesz udostępnić go bezpośrednio w poście konkursowym, na swoim profilu, stronie internetowej do której podlinkujesz w poście konkursowym lub w formie PDF do pobrania przez użytkowników. Nie musi być to dokument rozbudowany i zawiły, o ile spełnia wymagania prawne oraz kryteria Facebooka i nie narusza w żaden sposób regulaminu organizacji promocji na platformie społecznościowej. Jeśli nie wiesz w jaki sposób podejść do kwestii budowania dobrego regulaminu promocji, warto skorzystać z pomocy doświadczonej agencji marketingowej zajmującej się tego typu usługami.
Dlaczego warto organizować konkursy dla obserwatorów?
Wszelkiego rodzaju promocje, rozdania czy konkursy z atrakcyjnymi dla Twoich odbiorców nagrodami stanowią doskonały element reklamy i budowania pozytywnego wizerunku marki. Poprzez przygotowanie prostego konkursu z nagrodami w postaci produktów marki możesz organicznie zwiększyć zasięg Twoich postów (użytkownicy będą chętnie dzielili się informacją o Twoim konkursie ze swoją społecznością), dotrzeć do szerszego grona nowych odbiorców, zyskać cenne interakcje ze strony użytkowników wpływające na zasięgi postów w mediach społecznościowych, a także zwiększyć zyski ze sprzedaży.
Konkursy i promocje stanowią również wartościowy element budowania wizerunku marki zaufanej, otwartej na klienta i opierającej swoje działania o dobrą komunikację. Choć więc z pozoru są jedynie prostą zabawą, w praktyce przynoszą dla marki większą rozpoznawalność i zainteresowanie klientów. Co więcej, im bardziej kreatywny i ciekawy dla użytkownika pomysł na zasady udziału w konkursie, tym większe jego zaangażowanie i szansa na pozyskanie obserwatorów długoterminowych. O ile wśród uczestników z pewnością znajdzie się wiele osób stykających się z marką po raz pierwszy, dobrym konkursem możesz przyciągnąć ich uwagę na znacznie dłużej.