Wysoka jakość tekstów publikowanych na stronie internetowej, firmowym blogu czy portalach zewnętrznych wpływa bezpośrednio na pozycję witryny (i marki) w wyszukiwarce i jej rozpoznawalność w sieci. W najlepszym scenariuszu treści powinny być wartościowe nie tylko pod kątem merytoryki (która ma dla Google ogromne znaczenie), ale także w zakresie optymalizacji pod SEO – nie wystarczy wklepanie fraz kluczowych i język korzyści, by osiągnąć pierwszą pozycję w wyszukiwarce i cieszyć się wzmożonym ruchem organicznym na stronie. Jak tworzyć dobrze zoptymalizowane teksty i z jakich narzędzi warto w tym celu korzystać?
Dlaczego zoptymalizowane treści są najbardziej wartościowe?
Budowanie treści w sposób pozwalający na poprawę pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania to podstawa działań SEO, o której mają pojęcie nawet ci, którzy z optymalizacją stron www nie mają na co dzień do czynienia. Najważniejsze wydają się w tej kwestii być właściwie dobrane frazy kluczowe, których rozmieszczenie w obrębie strony głównej czy poszczególnych podstron witryny zwiększy szansę na pojawienie się strony na wysokich pozycjach dla najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników fraz. Niestety, algorytm Google nie jest tak prosty, by opierać się wyłącznie o nasycenie fraz – optymalizacja tekstów pod kątem SEO nie należy do najłatwiejszych zadań, a specjaliści dziedziny nieustannie doskonalą swoje schematy pracy, by uzyskać najlepszą pozycję w Google dla swoich klientów.
Dlaczego jednak teksty zoptymalizowane są dla strony najbardziej wartościowe?
Właściwie przygotowany tekst uwzględniający zasady SEO friendly content jest nie tylko przyjazny dla wyszukiwarek, ale także dla użytkowników. Treści są w pełni zrozumiałe, wiarygodne, przyjemne do czytania i użyteczne. Znaczenie ma ich poprawność językowa, właściwe formatowanie tekstu, jego oprawa graficzna. Dopiero na tym etapie frazy umieszczone w tekście mają szansę przynieść wymierne rezultaty: korzyścią z optymalizacji treści jest nie tyle pojawienie się na 1 stronie wyników w Google, co stworzenie tekstów przyciągających uwagę wyszukiwarki oraz użytkownika. To na jego reakcji zależy nam w końcu, jako marce, najmocniej.
Na co zwracać uwagę podczas optymalizacji tekstów?
Bez względu na to, czy korzystasz z narzędzi ułatwiających przygotowanie dobrze zoptymalizowanych tekstów, czy też bazujesz wyłącznie na swojej intuicji i wypracowanych schematach pozycjonowania, istnieje kilka kluczowych elementów na które warto zawsze zwracać uwagę podczas pisania. Teksty zoptymalizowane to takie, w których:
1. Rozmieścisz rozsądnie najważniejsze słowa kluczowe
Umieszczanie ich na stronie to, wbrew pozorom, nie tyle kwestia ilości, co jakości użytych fraz. Tekst przesycony słowami kluczowymi od razu wydaje się użytkownikowi sztuczny, schematyczny, niepoprawny językowo, a przez to zupełnie nieatrakcyjny. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi powinno być uzależnione od długości i charakteru powstającego tekstu, a sam dobór fraz oparty na analizie słów kluczowych i umiejętnej pracy językowej z różnymi formami słów, ich synonimami czy idiomami wprowadzającymi frazę jak najbardziej naturalnie.
2. Zadbasz o formatowanie tekstu
Długim blokom tekstowym mówimy stanowcze nie. Dobrze przygotowany i zoptymalizowany tekst powinien być podzielony na kolejne sekcje z pomocą wypunktowań, nagłówków i akapitów, tak by jego czytanie było dla użytkownika proste i przyjemne. Teksty, które są przyjazne wizualnie i nie przytłaczają nadmiarem treści będą zachęcały użytkownika do pozostania na stronie www i zapoznania się z jej ofertą, a jednocześnie zwrócą uwagę użytkowników na istotne fragmenty i hasła, szczególnie przydatne dla osób przeglądających stronę pobieżnie.
3. Wyczerpiesz temat
Długość tekstów pisanych pod SEO jest od zawsze ogromnym problemem dla copywriterów. Z jednej strony pojawia się nacisk na tworzenie długich treści, w których rozmieszczenie słów kluczowych i zawarcie najważniejszych informacji będzie jak najbardziej naturalne, z drugiej jednak sztuczne wydłużanie tekstu i powielanie tych samych informacji na poczet uzyskania oczekiwanej długości jest zupełnie bez sensu. Warto wypracować tu złoty środek, pamiętając że jakość, atrakcyjność wizualna, wartość merytoryczna i naturalność tekstów będą najważniejsze. Uwagę zwracamy tu także na teksty proste: język dopasowujemy do grupy docelowej, unikając nadmiernego użycia terminów specjalistycznych czy technicznych sformułowań, które odrzucą przeciętnego odbiorcę. Profesjonalizm i budowanie wizerunku eksperta nie oznacza odstraszania górnolotnym językiem.
4. Postawisz na język sprzedaży
Teksty SEO mają wywoływać określone reakcje odbiorców – to dla nich tworzone są opisy kategorii czy wpisy blogowe i szansę pojawienia się w wysokich wynikach wyszukiwania zawsze należy traktować jako bonus, nie cel nadrzędny. W tekstach dobrze zoptymalizowanych stawiamy na język korzyści, podkreślający zalety skorzystania z oferty marki, kierujący do wykonania konkretnych działań, ale też nie będący bezpośrednim nakazem „Kup nasz produkt, bo jesteśmy najlepsi.”.
Narzędzia, które ułatwią pracę przy optymalizacji tekstów na stronę
Wykorzystanie możliwości dostępnych w sieci narzędzi zdecydowanie usprawnia proces kreacji treści, choć należy przy tym pamiętać że nawet dziesiątki dobrych programów w zasięgu ręki nie zastąpią umiejętności posługiwania się językiem sprzedaży i budowania wartościowych, merytorycznych treści. W pracy copywritera, a także każdego, kto próbuje samodzielnie stworzyć i publikować na stronie zoptymalizowane teksty i opisy przydadzą się m.in.:
- Answer The Public – portal analizujący podpowiedzi wyszukiwarki Google i generujący frazy wyszukiwane najczęściej przez użytkowników. Idealny, gdy planujesz rozkład nagłówków w tekście i poszukujesz tematów oraz wątków, które można poruszyć dla zainteresowania grupy docelowej.
- Ubersuggest – podobnie jak poprzednik, UbberSuggest podpowiada w kwestii wyboru najlepszych fraz kluczowych w obrębie danego tematu, niezbędnych przy tworzeniu zoptymalizowanych tekstów SEO.
- Senuto – rozbudowane narzędzie do tworzenia listy fraz kluczowych, prowadzenia kampanii SEO, kreowania wykresów aktywności użytkowników na stronie internetowej, analizowania jej wyników, monitorowania pozycji w Google, ale także przeglądania fraz, z jakich korzysta konkurencja.
- SurferSEO – rozwiązanie konkurencyjne dla Senuto, wspomagające proces tworzenia tekstów na każdym etapie poprzez dostęp do analizy treści konkurencji, wyszukiwanie tematów, analizę słów kluczowych i nagłówków. SurferSEO daje też do dyspozycji narzędzie, które pozwala sprawdzić napisany tekst pod kątem najlepszej optymalizacji i podpowiada rozwiązania, które zwiększą jego efektywność w wyszukiwarce.
- Ai – nowe narzędzie na rynku wspierające pełną pracę przy SEO, począwszy od analizy konkurencji i rynku, przez planowanie strategii i zarządzanie zespołem kreacji, aż po pełną optymalizację treści przygotowywanych na potrzeby stron internetowych oraz portali zewnętrznych.
W sieci znajdziesz zarówno wiele narzędzi darmowych, jak wiele wspomnianych na powyższej liście, jak i narzędzi płatnych, których możliwości są zwykle znacznie bardziej rozbudowane i przydatne przy pełnej analizie SEO i działań marketingowych. Bez względu na to, które z nich okażą się dla Ciebie najbardziej praktyczne, pamiętaj że ostatecznie to Ty, jako twórca, podejmujesz decyzję o tym jaka treść może spodobać się odbiorcom Twojej marki.