Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Naming – 7 zasad tworzenia nazw

Dobra nazwa firmy lub produktu może przesądzić o tym, jakie pierwsze wrażenie wywrzesz na swoich potencjalnych klientach i jak wyróżnisz się na tle konkurencji. Łatwa do zapamiętania i dobrze przemyślana nazwa odgrywa niezwykle ważną rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku marki i może niejednokrotnie zaważyć na jej sukcesie. Jak jednak stworzyć nazwę marki lub produktu zupełnie od zera? Poznaj 7 podstawowych zasad namingu. 

Naming – sztuka tworzenia chwytliwych nazw

Wymyślenie nazwy dla produktu, usługi lub marki jest niezwykle trudnym, czasochłonnym i wymagającym zadaniem, choć z pozoru może wydawać się banalnie proste. Dobra nazwa powinna nie tylko reprezentować markę i sprawiać pierwsze dobre wrażenie, ale i oddawać jej wartości i pozytywnie kojarzyć się zarówno tym, którzy doskonale już ją znają, jak i zupełnie obcym osobom. Podobnie podchodzi się do kwestii nazewnictwa produktów – choć kontrowersyjne nazwy mogą przyciągnąć uwagę, będą zbierały wielu zwolenników i przeciwników i w efekcie mogą nie przynieść oczekiwanego sukcesu, a jedynie nic nie wnoszący rozgłos. 

Zabierając się za tworzenie nowej nazwy zawsze warto wziąć pod uwagę aspekty fizyczne produktu, jego pochodzenie, fakturę, przeznaczenie, funkcje, smak czy inne właściwości. W przypadku marki ważne będą jej wartości, branża, oferowane usługi czy unikalne cechy wyróżniające ją na tle konkurencji. Na ich podstawie można znaleźć kilka słów, które zestawione ze sobą, odpowiednio przycięte, przestawione czy przetworzone zainspirują do stworzenia zupełnie nowej, unikalnej, charakterystycznej ale i łatwej do zapamiętania nazwy. 

7 zasad tworzenia nazw

Postaw na skojarzenia

Wymyślając nazwę dla marki czy produktu warto skupić się na tym, z czym mogą się one kojarzyć. Jeśli nie masz żadnego pomysłu na nazwę, zacznij od pustej kartki i zapisuj wszystkie skojarzenia jakie przychodzą Ci na myśl w kontekście danego produktu czy całej marki. Przyda się tu zarówno obserwacja fizyczna, jak i nienamacalne wartości i zupełnie przypadkowe skojarzenia. Wszystkie pomysły możesz zapisywać w formie piramidy, eliminując w każdej kolejnej „rundzie” część z nich i dochodząc ostatecznie do najlepszego pomysłu lub zlepku kilku skojarzeń, z których uda się utworzyć nową nazwę. 

Spójrz na nazwę z szerszej perspektywy

Produkt, dla którego wymyślasz nazwę może być częścią większej serii lub pakietu usług, podobnie jak seria wymagająca unikalnej nazwy może mieć już wyraźnie nakreślony charakter i zawartość. Nie skupiaj się wyłącznie na samym produkcie, a na szerszej perspektywie i postaraj się umieścić go w kontekście działalności całej firmy. Pamiętaj o wspólnych cechach produktów, wykorzystuj podobieństwa i różnice,  Szukasz nazwy dla marki? Usługi i produkty, które oferuje mogą wskazać kierunek poszukiwania nazwy. 

Pilnuj długości

Długie nazwy źle się kojarzą, niezależnie od tego, do czego się odnoszą. W namingu obowiązuje złota zasada „5-10”, według której nazwa powinna mieścić się od 5 do 10 znaków, uwzględniając w tym spacje. Trudno się z nią nie zgodzić, bo choć krótkie nazwy zdecydowanie trudniej wymyślić, w praktyce będą o wiele łatwiejsze do zapamiętania, skojarzenia i wywołania pozytywnej reakcji. Potrzebujesz ująć w nazwie więcej słów? Skorzystaj z możliwości akronimów, a rozwinięcie liter zawrzyj w swoim logo! 

Nadaj nazwie znaczenie

Warto zadbać o to, by nazwa marki wskazywała tematycznie na jej działalność, a nazwa produktu na jego cechy czy kategorię. Nazwa powinna być pierwszym elementem reprezentującym markę, jej branżę, ale też potencjalne korzyści i zalety danego produktu czy jego grupę docelową. Korzystaj z synonimów, wyrazów bliskoznacznych, wyrazów obcych, homonimów, homofonów – słownik języka polskiego jest przy tworzeniu nazw jednym z najlepszych partnerów, bo pozwala zaprowadzić myśli tam, gdzie nie sięgają nawet najbardziej kreatywne umysły. 

Zadbaj o prostotę

Nazwa marki powinna być łatwa do zapamiętania i wypowiedzenia. Niezależnie więc od jej długości i powiązania z tematyką Twojej działalności, zanim zatwierdzisz jakikolwiek pomysł zastanów się nad tym, czy nazwa jest prosta. W Polsce jeszcze do niedawna traktowano dość nieprzyjaźnie nazwy zagraniczne, które choć mogły spełniać wszystkie cechy namingu o jakich wspomnieliśmy do tej pory, dla przeciętnego klienta były zbyt trudne do zapamiętania. Obecnie trend ten trochę się zmienia, ale na trudne czy nietypowe w pisowni nazwy warto w dalszym ciągu uważać. Zabiegi stylistyczne (jak zastąpienie słowa kuchnia błędnym, ale zwracającym uwagę „quchnia”) mogą być skuteczne i zapamiętane ze względu na swoją odmienność, ale warto wprowadzać je świadomie mając pewność, że grupa docelowa jest na taką nazwę przygotowana. 

Myślniki, znaki specjalne i ciekawe dodatki

Zabawy nazwą są w namingu jak najbardziej dopuszczalne i mile widziane, bo choć chcemy postawić na prostotę i zachować odpowiednią długość, chcemy też wyróżnić się na tle konkurencji i zwrócić na siebie uwagę. Nie ważne, czy wybierasz nazwę dla całej marki, nowego produktu czy istniejącej już serii. Korzystaj z możliwości łączenia słów, dodawania przyrostków i przedrostków, myślników i znaków specjalnych. Pamiętaj jedynie, by nie przekombinować – choć znak @ w miejscu litery „a” wygląda dobrze w nazwie serwisu komputerowego, nie sprawdzi się jako ozdobnik w nazwie restauracji, sklepu odzieżowego czy doradcy finansowego. 

Sprawdź domenę

W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie markę, która nie jest widoczna w sieci, dlatego opracowując nazwę warto pomyśleć i o tym aspekcie. Sprawdź, czy wybrane propozycje nazwy są dostępne w domenach z rozszerzeniem .pl lub .com i zadbaj o poprawność nazwy tak, by łatwo się ją pozycjonowało. Przy okazji sprawdzaj też wszystkie media społecznościowe – nie chcesz być kolejnym salonem kosmetycznym znajdowanym pod hasłem „beauty studio” i zmuszonym do korzystania z numerków w adresie url do profilu na Facebooku czy Instagramie. 

Niepowtarzalna nazwa pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć uwagę klientów, dlatego warto pamiętać o niej jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Znalezienie tej optymalnej może zająć trochę czasu, ale wysiłek jest tego wart. W końcu to nazwa będzie reprezentować Cię na każdym etapie Twojej działalności.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Marketing internetowy

Agencje SEO to podmioty specjalizujące się w pozycjonowaniu stron internetowych. Ich zadaniem jest przeprowadzenie działań, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Współpraca z tego rodzaju...

Księgowość

Każda osoba zaciągająca zobowiązania finansowe musi pamiętać o terminowej spłacie należności. W przypadku braku odnotowania pokrycia zadłużenia, wierzyciel może wystosować pismo, które ma za zadanie przypomnieć o obowiązku terminowej...

Biznes

Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje biznesy, zastanawia się nad powierzeniem części obowiązków innym osobom. Duże przedsiębiorstwa wymagają odpowiedniej logistyki i dobrej organizacji pracy. W wielu firmach powoływany jest...

Księgowość

Weksel in blanco inaczej nazywany wekslem niezupełnym jest papierem wartościowym, który obowiązkowo musi posiadać określone przez prawo cechy. Dokument ten jest jednym ze sposobów zabezpieczenia wierzytelności. Najczęściej wykorzystywany...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy. Zatem ile...

Księgowość

Przedsiębiorcy doskonale znają pojęcie amortyzacji środków trwałych. To właśnie ona pozwala im obniżyć koszty prowadzonej działalności gospodarczej. Amortyzacja została ujęta w prawie podatkowym oraz w ustawie o rachunkowości. Jej podstawowe...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne