Pozycjonowanie stron internetowych pozwala wyprowadzić je na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania dla danych fraz kluczowych i sprawić, że zostaną zauważone przez użytkowników poszukujących informacji na zadany temat. Pozycjonować można wszystko – od blogów i małych stron wizytówkowych, przez profesjonalne strony firmowe, po sklepy internetowe, portale społecznościowe i duże strony informacyjne. Każdy użytkownik internetu korzysta regularnie z wyszukiwarki, szukając produktów, usług, wiedzy i informacji. Na czym jednak polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarce i jak pomaga w budowaniu wizerunku marki?
Organiczne wyniki wyszukiwania Google – po co pozycjonować strony internetowe?
Prawie wszyscy użytkownicy internetu poszukują informacji za pomocą wyszukiwarek, w tym przede wszystkim Google, które już niemalże na całym świecie zyskało status wiodącej wyszukiwarki. Jeśli chcemy więc dotrzeć do klienta z produktem, usługą czy jakąkolwiek treścią musimy pojawić się tam, gdzie użytkownik będzie tych treści szukał. Konkurencja nie śpi, pozycjonuje, a dzięki temu zyskuje wysokie wyniki w wyszukiwarce. Aby wyróżnić się na jej tle musimy robić to samo i więcej, dbając o przestrzeganie zasad dobrego SEO, ale jednocześnie budując widoczność swojej marki. Płatne reklamy mogą w tym pomóc, bo wyświetlają się ponad wynikami organicznymi, ale bez pozycjonowania nawet reklama nie jest w stanie zapewnić widoczności Twojej strony internetowej.
Wyniki wyszukiwania, które pojawiają się po wpisaniu danego zapytania nazywamy wynikami organicznymi. Na ich kolejność będą miały wpływ działania SEO na stronie, a nie wykupione reklamy.
Z punktu widzenia pozycjonowania największe znaczenie będzie mieć pierwsza strona wyników wyszukiwania, a więc najczęściej TOP 10. Użytkownicy rzadko przechodzą poza pierwsze kilka stron wyników, szczególnie gdy poszukują interesujących ich informacji na szybko. Jeśli pierwsza strona wyników nie dostarczy im tego, czego poszukują, zwykle zmieniają swoje zapytanie i nie przejmują się przeglądaniem setek stron internetowych. Pozycjonując dajemy więc sobie szansę na to, że potencjalny klient znajdzie nas w morzu innych, konkurencyjnych stron internetowych. Jak to zrobić?
Na czym polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?
Pozycjonowanie, inaczej SEO (Search Engine Optimization) to wszelkie działania na stronie internetowej wpływające korzystnie na jej pozycję w wyszukiwarce. Algorytm Google, czyli sposób, w jaki oceniany są strony internetowe i na którego podstawie ustalany jest ich ranking w wynikach wyszukiwania, nie jest do końca znany. Specjaliści SEO mają wiele sprawdzonych elementów, które z pewnością poprawią widoczność strony, ale zawsze pojawiają się też pewne niewiadome, z którymi zwyczajnie trzeba się liczyć.
Pozycjonowanie jest procesem złożonym i wymagającym czasu oraz ciągłej pracy – nie da się wypozycjonować strony raz i liczyć, że na zawsze pozostanie na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania dla danej frazy. Działania konkurencji, zmiany algorytmu i brak aktualizacji strony mogą powodować, że te dziś znajdujące się w TOP 10 za tydzień nie pojawią się już na szczycie. Właściwy wybór słów kluczowych i ciągła praca nad stroną dają szansę pozostania na topie.
Wybór słów kluczowych
Słowa/frazy kluczowe możemy podzielić na ogólne, brandowe, branżowe, frazy długiego ogona i frazy specjalistyczne, odpowiadające na konkretne pytania. Ich wybór będzie zależał od rodzaju prowadzonej strony, ale zawsze powinien przechylać się w stronę fraz precyzyjnych, pozwalających na personalizowanie strony www. Pozycjonując jedynie na frazę ogólną „meble” konkurujemy ze sklepami i stronami z całego kraju, ale dodając tzw. długi ogon i wybierając frazę „meble dla dziecka Wrocław” precyzujemy swój obszar działalności i pozwalamy dotrzeć do strony osobom, które będą zainteresowane naszą ofertą.
Wybór fraz kluczowych można zlecić specjalistom marketingu internetowego, ale własne poszukiwania warto zacząć od przeglądania stron konkurencji, sprawdzania najczęściej wyszukiwanych fraz w Google czy korzystania ze stron takich jak https://answerthepublic.com, gdzie po wpisaniu tematu lub słowa ogólnego otrzymamy całą listę zapytań padających najczęściej wraz z wpisanym słowem kluczowym. Po takim wyszukiwaniu wiemy o co pytają użytkownicy i możemy odpowiadać bezpośrednio na ich pytania tworząc swoje teksty na stronie. Google z pewnością potraktuje naszą stronę lepiej, niż stronę konkurencji która jedynie ogólnikowo porusza temat poszukiwany przez użytkownika.
Od czego zależy kolejność stron w wynikach wyszukiwania?
Słowa kluczowe są ważne, ale nie wystarczy nasycić nimi treści na stronie i liczyć na dobre rezultaty. Pozycjonowanie opiera się o wiele czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarce, w tym m.in. o:
- Ilość i jakość treści na stronie,
- Słowa kluczowe istotne dla tematyki strony,
- Słowa kluczowe w nagłówkach H1, H2, H3, tytułach, adresach URL,
- Regularność dodawania treści na stronie,
- Unikalność treści (duplikaty, nawet wewnątrz strony obniżają jej wartość),
- Szybkość ładowania strony,
- Optymalizację kodu HTML,
- Linki zewnętrzne prowadzące do strony www (i jakość stron, które do niej prowadzą),
Na pozycję w wyszukiwarce wpłynie też historia domeny czy obecność w mediach społecznościowych.
Im lepiej zadbamy o swój całościowy wizerunek w sieci i popracujemy nad pozycjonowaniem całościowym strony www, tym lepsze wyniki osiągniemy.
Pozycjonowanie krok po kroku
Pracując nad nową lub istniejącą już stroną internetową zawsze zaczynamy od przeanalizowania jej treści oraz ustalenia celów działań SEO. Ostatecznie zawsze dążymy do osiągania wysokich pozycji na zadane frazy kluczowe, ale warto postawić sobie po drodze nieco mniejsze i łatwiejsze do osiągnięcia cele krótkoterminowe. Znając je możemy przejść do działania – optymalizacji strony i treści pod kątem SEO.
Poprawianie tekstów, tworzenie nowych, unikalnych treści, optymalizowanie nagłówków i tytułów, tworzenie przyjaznych adresów URL. Na początek warto skupić się na wszystkim, co przyciągnie uwagę użytkownika i sprawi, że strona będzie dobrze działać, ale i dobrze wyglądać. Na nic zda się znalezienie najlepszych słów kluczowych, jeśli upchniemy je przypadkowo w tekstach i nagłówkach. Treści mają czytać się naturalnie, prezentować najważniejsze informacje i odpowiadać czytelnikowi, a nie tylko wymogom robotów wyszukiwarki.
Pozycjonowanie po stronie technicznej to przede wszystkim praca nad optymalizacją kodu strony, prędkością ładowania, odpowiednim indeksowaniem treści, przekierowaniami i całą strukturą strony. Eliminowanie błędów, dopasowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, przygotowanie rozwiązań awaryjnych na wypadek problemu z ładowaniem podstrony czy grafiki – strona zadbana technicznie pozycjonuje się lepiej, a w połączeniu z wartościowymi i unikalnymi treściami będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania.