Optymalizacja konwersji (CRO) to działania poprawiające doświadczenie użytkownika, które w założeniu mają doprowadzić do konwersji w obrębie witryny internetowej, czyli np. dokonania zakupu, pobrania e-booka, pozostawienie leada czy zapisu do newslettera.
Optymalizacja współczynnika konwersji w sklepie internetowym ma jeden główny cel, jakim jest zwiększenie ruchu na stronie WWW oraz – przede wszystkim – zwiększenie wyników sprzedaży.
Optymalizacja ścieżki użytkownika
Każdy użytkownik porusza się w Internecie ścieżkami, na które kierują go działania prowadzone przez agencje zajmujące się SEO, SXO i Performance. Gdy użytkownik trafi na Twoją stronę, będzie poruszał się ścieżką, jaka została mu wyznaczona przez projektanta serwisu WWW. Warto więc zadbać o to, by droga ta była maksymalnie komfortowa i prowadziła do celu, czyli do dokonania zakupu lub zrealizowania innego rodzaju konwersji. Na tym właśnie polega optymalizacja konwersji, czyli CRO (z ang. Conversion Rate Optimization). Zacznijmy jednak od początku.
Co to jest współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji to wartość procentowa określająca, jaki procent użytkowników z całkowitej liczby odwiedzających stronę WWW w danym okresie, sfinalizowało pożądaną akcję. Kluczowe jest, aby być zorientowanym, ile wynosi nasz współczynnik konwersji i czy jest dla nas wartością satysfakcjonującą. To konieczne, aby móc podjąć kluczową decyzję o uruchomieniu kolejnej płatnej kampanii performance. Może czasami warto ograniczyć do minimum działania płatne, i na chwilę się zatrzymać, aby nabrać rozpędu i uderzyć z podwójną siłą?
Optymalizacja współczynnika konwersji to inwestycja, która bardzo szybko się zwróci, ponieważ przy odpowiednio zoptymalizowanej pod kątem doświadczenia użytkownika stronie internetowej, budżet na kampanie reklamowe nie będzie przepalany, jak to często ma miejsce w przypadku, gdy kampanie płatne przynoszą ruch na stronie, a sukcesów sprzedażowych brak ze względu na skomplikowaną ścieżkę zakupu w samym e-sklepie.
Optymalizacja współczynnika konwersji
Optymalizacja współczynnika konwersji (Conversion Rate Optimization, CRO) to proces mający na celu ułatwienie klientom i zmobilizowanie ich do działań ukierunkowanych na realizację zamierzonego celu – czyli podniesienie współczynnika konwersji. W przypadku sklepów online optymalizacja konwersji obejmuje najczęściej działania, których zadaniem jest zachęcenie użytkownika do dodania produktu do koszyka, a następnie finalizacji transakcji.
Audyt UX i działania mające poprawić CRO
Aby jednak przystąpić do działań optymalizacyjnych, trzeba przeprowadzić audyt UX z użyciem narzędzi analitycznych i przeanalizować witrynę i ruch zarówno w wersji desktopowej, jak i mobile.
W ramach audytu można wykonać m.in. następujące działania:
- analiza zachowań odwiedzających,
- weryfikacja poprawność struktury i nawigacji całej witryny, stron kategorii i produktów,
- analiza treści, również wizualnych pod kątem wartości dla użytkownika,
- weryfikacja działania wyszukiwarki, struktura i działanie filtrów etc.,
- prześledzenie ścieżek nawigacyjnych i zachowań użytkowników w celu wykazania trudności napotykanych po drodze,
- analiza porzuceń koszyka zakupowego,
- ankiety, formularze w celu bliższego poznania potrzeb i oczekiwań potencjalnego klienta oraz jego doświadczeń zakupowych,
- analiza czasu ładowania witryny.
Po dokonaniu audytu specjaliści UX podejmują analizy UX, których celem są nowe projekty procesów oraz nowe elementy, a następnie nowe szablony graficzne, upraszczające ścieżkę i sprawiające, że cały proces jest dla klientów prosty, wygodny i motywujący do wykonania pożądanej przez nas akcji. To bardzo ważne, ponieważ nieintuicyjny proces zakupu, niezrozumiałe dla klienta informacje lub instrukcje, każda niejasność na etapie koszyka, łatwo prowadzą do jego porzucenia.
Ogromne znaczanie ma też czas ładowania strony. Nie powinien przekraczać 3 sekund, warto jednak być świadomy, że gdy czas ładowania jest super szybki i wynosi mniej niż 1 sekundę, współczynnik konwersji jest 3 razy większy niż dla stron ładujących się 5 sekund. Bardzo ważne dla CRO jest więc podjęcie działań, które przyspieszą wydajność strony WWW.
Korzyści płynące z optymalizacji konwersji (CRO)
Optymalizacja witryny e-commerce, w tym ścieżki zakupowej użytkownika, z pewnością przełożą się na osiągnięcie korzyści dla całego biznesu. Po zdefiniowaniu ścieżek konwersji dowiemy się, z jakich kanałów przychodzą do ciebie klienci i zadbamy, by ich oczekiwania zostały spełnione. Zwiększymy zaangażowania twoich użytkowników, zmniejszając współczynnika odrzuceń i motywując ich do finalizacji transakcji. Sprawimy, że kampanie płatne będą bardziej opłacalne, ponieważ będą przekładać się na sprzedaż.