Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Marketing placówek medycznych

Marketing placówek medycznych

Prowadząc przychodnię, prywatny gabinet lekarski lub jakąkolwiek inną placówkę medyczną należy zdawać sobie sprawę z obowiązujących przepisów w zakresie możliwości reklamy działalności, ale i z potrzeby prowadzenia promocji w celu wyróżnienia się na tle konkurencji. Marketing medyczny jest działem trudnym i wymagającym, ale przynoszącym realną wartość dla działalności, bez względu na to czy stawiamy wyłącznie na marketing internetowy, czy też łączymy go z możliwościami marketingu tradycyjnego. Ważne, by prowadzone działania nie były bezpośrednią reklamą działalności, a jedynie formą ciekawego i atrakcyjnego dla klienta/pacjenta przedstawienia informacji dotyczących świadczonych usług. Jakie działania sprawdzą się w ramach marketingu placówek medycznych?

Marketing internetowy w promocji placówek medycznych

Na sukces marketingu internetowego i prowadzonych w ramach promocji działań wpływa wiele elementów, ale na potrzeby placówek medycznych część z nich musi zostać odpowiednio dostosowana i ograniczona. Zgodnie z art. 14. pkt. 1. ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, podmiot wykonujący działalność leczniczą może podać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, pod warunkiem, że treść i forma tych informacji nie noszą cech reklamy. Zapis ten dotyczy zarówno marketingu tradycyjnego, jak i internetowego. W praktyce oznacza to, że dla swojej placówki medycznej możesz stworzyć stronę internetową, prowadzić blog medyczny, działać w social mediach, wykorzystać możliwości SEO w celu podniesienia pozycji i widoczności marki w sieci czy odpowiednio wykorzystać Google Ads, ale nie możesz wykupić bezpośredniej reklamy Twojego gabinetu.

Zrozumienie istoty reklamy w kategorii marketingu medycznego jest trudne, szczególnie w przypadku wspomnianych Google Ads, ale marketing internetowy daje naprawdę duże możliwości budowania wizerunku i widoczności gabinetu także bez ich wykorzystania.

O co warto zadbać, inwestując w marketing internetowy dla branży medycznej?

Skuteczna strona internetowa gabinetu medycznego

Strona www to podstawa budowania wizerunku jakiejkolwiek marki w sieci i dotyczy to także prywatnych gabinetów, przychodni, poradni i innych działalności w branży medycznej chcących zwiększyć swoją widoczność w sieci oraz dotrzeć do szerszego grona klientów/pacjentów. Zdaniem wielu użytkowników marka, której nie ma w sieci jest marką nieistniejącą i w zakresie gabinetów zdecydowanie się to potwierdza – użytkownicy coraz rzadziej trafiają na gabinet poprzez znajomych czy marketing tradycyjny, udając się w pierwszej kolejności z zapytaniem do Google. Wpisując „gabinet fizjoterapeuty Wrocław” otrzymają znacznie więcej odpowiedzi i wyników, niż poszukując ulotek czy wizytówek w mieście, wśród znajomych itp.

Co powinna zawierać strona internetowa gabinetu medycznego? Poza koniecznością jej właściwej optymalizacji, do której wrócimy nieco później, na stronie internetowej placówki medycznej należy ująć przede wszystkim kluczowe informacje o jej działalność i oferowanych usługach, przyjmujących w gabinecie specjalistach, uzyskanych certyfikatach i odznaczeniach, referencjach, osiągnięciach i cenach obowiązujących w gabinecie. Obowiązkowym elementem będzie także zakładka kontaktu, w której pojawią się zarówno numer telefonu i adres placówki, jak i dedykowany formularz pozwalający na przesłanie do gabinetu informacji o chęci kontaktu bądź konkretnego zapytania bezpośrednio z poziomu strony internetowej. Budując stronę internetową placówki medycznej należy oczywiście zadbać, by była ona estetyczna, funkcjonalna i profesjonalna, stanowiąc pierwszą i najważniejsza wizytówkę marki w sieci.

Blog medyczny

Blog to element, który może nie sprawdzić się w przypadku każdego gabinetu i zdecydowanie nie należy tworzyć go na siłę, zapełniając bezwartościową treścią. Jednocześnie jednak warto zdać sobie sprawę, że jego wykorzystanie umożliwi przygotowanie specjalistycznych treści związanych bezpośrednio z działalnością gabinetu i budowanie wizerunku specjalisty w danej dziedzinie. Na blogu mogą pojawiać się porady dla pacjentów, informacje o przebiegu oferowanych zabiegów, aktualności związane z gabinetem i jego specjalizacją, a także wypowiedzi eksperckie tworzone przez specjalistów w gabinecie.

Prowadzenie bloga medycznego to podstawa tzw. content marketingu, czyli tworzenia treści na potrzeby pozycjonowania i budowania wizerunku w sieci.

Medus

Przykład bloga firmowego sklepu ze sprzętem rehabilitacyjnym Medus.

Social media dla placówek medycznych

Choć jeszcze kilka lat temu poszukiwanie gabinetu dentystycznego przez Facebooka bądź Instagram wydawało się abstrakcją, dziś coraz częściej placówki medyczne korzystają z mediów społecznościowych w celu wzmocnienia swojego wizerunku i budowania kanałów bezpośredniej komunikacji z odbiorcą. Profil może zostać wykorzystany w celu uruchomienia płatnej promocji i wzmacniania widoczności usług oferowanych przez gabinet, ale też jako narzędzie do pogłębiania relacji z pacjentami i docierania do nowych grup odbiorców. W mediach społecznościowych można publikować m.in. informacje i zdjęcia „z życia gabinetu”, opowiadać o prowadzonych zabiegach i wielu innych, dopóki działalność nie łamie zasad reklamy w branży medycznej.

Zdalna przychodnia

SEO dla placówki medycznej – pozycjonowanie strony jako narzędzie promocji

Optymalizacja strony internetowej gabinetu medycznego na potrzeby wyszukiwarki jest najlepszym narzędziem promocji nie naruszającym zasad reklamy w branży medycznej. Bez odpowiedniego pozycjonowania i optymalizacji strony z wykorzystaniem właściwych fraz kluczowych oraz zabiegów technicznych, zbudowanie strony www czy działalność w mediach społecznościowych nie będą miały większego znaczenia – ich istnienie nie będzie znane użytkownikowi poszukującego usług gabinetu, bo Google nie będzie wiedziało, że taką działalność prowadzimy. SEO dla placówki medycznej warto pozostawić w rękach doświadczonej agencji, w której specjaliści zajmą się nie tylko znalezieniem i rozmieszczeniem fraz kluczowych na wszystkich podstronach, ale i przygotowaniem zgodnych z wymogami reklam Google Ads i promocji w social media. Specjaliści z agencji mogą zająć się także przygotowaniem specjalistycznego bloga, który stanie się dodatkowym miejscem wzmacniającym pozycjonowanie strony internetowej.

Czy marketing tradycyjny dla placówek medycznych się opłaca?

Dostrzegając możliwości i zasięg marketingu internetowego można zastanawiać się, czy korzystanie współcześnie z możliwości marketingu tradycyjnego jeszcze się opłaca. Trudno ukryć, że koszty poniesione na wydrukowanie wizytówek, ulotek i broszur dla placówki medycznej będą wyższe niż prowadzenie marketingu internetowego, jeśli pod uwagę weźmiemy ich bezpośredni wpływ na promocję marki. Ze swojej strony polecamy jednak, by zainteresować się możliwościami marketingu tradycyjnego. Dlaczego?

Marketing tradycyjny pomaga dotrzeć do pacjentów nie korzystających z Internetu. Choć grupa ta jest coraz mniejsza, w dalszym ciągu stanowi znaczący odsetek pacjentów wielu gabinetów i nie warto przekreślać ich z powodu skupienia się na marketingu internetowym. Stworzenie wizytówek, ulotek i broszur przedstawiających ofertę gabinetu to szansa na uzyskanie pacjentów powracających na usługi po jednej wizycie, często nawet po długim czasie – poszukując ponownie dobrego gabinetu, z wizytówką w portfelu z dużym prawdopodobieństwem w pierwszej kolejności zainteresują się tym, który już wcześniej odwiedzali. Wizytówkę mogą przekazać także znajomym, promując usługi gabinetu poza siecią.

Marketing tradycyjny jest namacalny. Poszukując informacji w Internecie wiele osób natrafia na daną ofertę, by później zgubić ją bezpowrotnie. Z wizytówkami, ulotkami, czy nawet billboardami zyskujemy pewną formę namacalności i trwałości promocji – odnosząc się ponownie do przykładu wizytówki, znacznie większym wyzwaniem jest przeszukanie historii przeglądarki w celu odnalezienia przeglądanej już oferty, a łatwiej sięgnąć do portfela po wizytówkę gabinetu, który już odwiedziliśmy.

Jak bezpiecznie prowadzić marketing dla placówek medycznych?

Bez względu na wybraną formę i chęć wykorzystania możliwości marketingu internetowego, tradycyjnego lub kombinacji obydwu, w branży medycznej należy być szczególnie ostrożnym i świadomym obowiązujących ograniczeń. Wspomniany już art. 14. pkt. 1. ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej mówi wyraźnie, że podmiot wykonujący działalność leczniczą może podać do wiadomości publicznej wyłącznie informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń – promocja rozumiana jako reklama zachęcająca pacjentów do skorzystania z usług gabinetu jest zakazana.

Umiejętne wykorzystanie SEO, strony internetowej, mediów społecznościowych, wizytówek Google czy tradycyjnych form marketingu daje szansę na wyróżnienie się spośród konkurencji, a przy zachowaniu ostrożności nie narusza też obowiązujących przepisów i nie stanowi reklamy w rozumieniu zgodnym z ustawą.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne