W temacie pozycjonowania stron internetowych, największą rolę i wartość dla pozycji strony w wyszukiwarce wydają się mieć dwa elementy: frazy kluczowe, rozmieszczone odpowiednio w dobrej jakości tekstach, oraz linkowanie. Pozyskiwanie linków prowadzących do naszej strony internetowej z innych witryn daje wyszukiwarce wyraźny znak, że strona jest wartościowa, rozpoznawalna przez innych twórców treści i wiarygodna dla osób poszukujących treści w danej tematyce. Z powodu licznych zmian w algorytmach Google na przestrzeni lat, dziś nie liczy się jednak sama ilość linków, a ich jakość. Dlaczego link building jest kluczem do wysokich pozycji w Google i jak skutecznie go wykorzystać?
Link building w pozycjonowaniu: na czym to właściwie polega?
Link building, rozumiany w tym kontekście jako linkowanie zewnętrzne to wszystkie działania, dzięki którym zyskujemy cenne przekierowania ze stron zewnętrznych na naszą stronę internetową. Odnośniki (hiperłącza) umieszczane na innych stronach internetowych w formie anchor tekstów (linków ukrytych/zakotwiczonych pod daną frazą), elementów graficznych, plików video czy bezpośrednich adresów URL przekierowują użytkowników czytających daną stronę internetową do Twojej witryny, najczęściej w ramach promowania produktu, marki lub polecania sprawdzonych firm realizujących dane usługi.
Link building może opierać się także na linkowaniu wewnętrznym, które z perspektywy pozycjonowania ma pewne znaczenie dla wyszukiwarek: odpowiednie przekierowania ze strony głównej do konkretnych podstron czy pomiędzy podstronami poprawia nawigację strony internetowej, a jednocześnie wzmacnia wartość i jakość samej witryny. Na potrzeby artykułu skupimy się jednak przede wszystkim na linkach zewnętrznych, które można pozyskać na wiele różnych sposobów.
Gdzie pozyskiwać linki w ramach link buildingu?
Kwestia wyboru miejsc, w których pojawią się linki do naszej strony internetowej jest prawdopodobnie najbardziej kluczowym elementem skutecznego link buildingu. Obok naturalnych odnośników pojawiających się na blogach czy w mediach społecznościowych od użytkowników polecających produkty i usługi danej marki, wykorzystując link building jako element promocji i budowania swojej pozycji w wynikach wyszukiwania trzeba zadbać o pojawienie się linków we właściwych miejscach w sieci. Na tym etapie warto zaznaczyć, że linki mogą być dobre i złe: kierować do naszej strony organicznie, lub pojawiać się w wersji spamu wszędzie, gdzie to możliwe. Ze wstępu wiemy już, że dla wyszukiwarek liczy się nie ilość, a jakość. Spamowym linkom w ramach link buildingu możemy więc z góry podziękować.
Największą wartość dla budowania widoczności strony internetowej mają linki pochodzące ze stron o wysokim PageRank, czyli stron najwyższej jakości. Dobrymi źródłami dla linkowania zewnętrznego będą m.in.:
- Katalogi stron, szczególnie wartościowe gdy promujemy stronę-wizytówkę marki. Korzystamy oczywiście z katalogów powiązanych z naszą branżą. Ogromny plus za możliwość dodawania danych kontaktowych i teleadresowych marki, co tworzy dodatkową wizytówkę marki w sieci.
- Blogi tematyczne. Wielu użytkowników sieci trafia na strony marek poszukując odpowiedzi na konkretne pytania. W postach blogowych pojawia się niepowtarzalna okazja do wykorzystania fraz długiego ogona i linkowania do konkretnych produktów lub samej marki. Link building można prowadzić zarówno na blogach zewnętrznych, jak i blogach/poradnikach prowadzonych w ramach strony www marki.
- Tematyczne fora internetowe. Wkładając czas w udzielanie profesjonalnych i wartościowych odpowiedzi na pytania użytkowników na forach internetowych możemy linkować do strony swojej marki, a jednocześnie budować jej wizerunek eksperta przy bezpośrednim kontakcie z grupą docelową.
- Social media. Linki prowadzące do stron internetowych z mediów społecznościowych są obecnie coraz bardziej wartościowe, szczególnie przez wzgląd na możliwość osiągania bardzo dużych zasięgów i ekspozycji linków na różnorodne grupy użytkowników.
- Artykuły sponsorowane. Publikowane w artykułach sponsorowanych linki są wykorzystywane w SEO zdecydowanie najczęściej. Dobrze przygotowane artykuły na portalach branżowych i wysokiej jakości publikacjach internetowych przyciągają uwagę użytkowników, ale i wyszukiwarek. Dobrym narzędziem do budowania wartości strony są w tym przypadku linki kierujące do Twojej strony www jako źródła informacji wykorzystanych w artykule sponsorowanym – zabieg taki wzmacnia pozycję marki jako eksperta w swojej dziedzinie.
Wpływ link buildingu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania
Aby link building miał sens i przynosił oczekiwane rezultaty w zakresie pozycjonowania strony warto dopilnować pewnych kwestii zarówno przy wyborze źródeł, w których pojawią się nasze linki, jak i technicznej strony załączania ich do tekstów. Odnośniki widoczne dla robotów Google muszą być opatrzone atrybutem dofollow, pozwalającym robotom przejść ze strony A do strony B i dostrzec między nimi logiczne połączenie. Atrybuty nofollow nie dają takiej możliwości, więc naturalnie nie są w stanie podnieść pozycji strony w wyszukiwarce.
W przypadku wyboru źródeł linków, zdecydowanie polecamy skupić się na jakości pozyskiwanych odnośników i dobrym content marketingu skupionym na unikalnych treściach. Budowanie pozycji w wyszukiwarce nie opiera się o dziesiątki linków opublikowanych w każdym możliwym zapytaniu, na każdym forum branżowym, blogu i katalogu firm, ale o realnie wartościowe treści użyteczne z perspektywy czytelnika i mające potencjał zdobywania organicznej popularności poprzez udostępnianie linku przez użytkowników.
Link building: samodzielnie, czy z pomocą specjalistów?
Każda marka powinna dążyć do tego, by stworzona przez nią strona internetowa pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania i budowała organicznie widoczność marki w sieci. Aby doprowadzić jednak do dobrej pozycji strony w Google warto zadbać o porządnie przygotowane SEO, w tym także link building mający niemały wpływ na wartość strony dostrzeganą przez algorytm wyszukiwarki.
Jeśli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu, chcesz osiągnąć lepsze wyniki i liczysz na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, zdecydowanie warto zdecydować się na współpracę z agencją marketingu internetowego specjalizującą się w działaniach z zakresu pozycjonowania i link buildingu. Samodzielne działania mogą być skuteczne, ale po opracowaniu kompletnej strategii działania i wdrożeniu skutecznych rozwiązań przy wsparciu doświadczonych specjalistów SEO, Twoje szanse na utrzymanie dobrej pozycji i wysokich wyników w wyszukiwarce mogą znacząco wzrosnąć.