Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Domeny, hosting

Kto jest właścicielem domeny – jak sprawdzić?

Decydując się na stworzenie nowej marki lub strony internetowej dla istniejącej już firmy stajemy przed koniecznością zakupu i rejestracji domeny. Niestety, nawet przy stosunkowo unikalnej nazwie możemy napotkać na sytuację, w której interesujący nas adres jest już zajęty.

Domeny są często wykupywane i zaniedbywane, nieużywane przez lata i niedostępne dla osób i firm, które mogłyby znacznie lepiej wykorzystać ich potencjał. Pierwszym krokiem, jaki warto wykonać w celu pozyskania niedostępnej domeny jest próba kontaktu z jej obecnym właścicielem. W jaki sposób sprawdzić kto jest właścicielem domeny i jakie informacje możesz o nim zdobyć?

Po co sprawdzamy właścicieli domeny?

Zdecydowanie najczęstszym powodem, dla którego ktokolwiek byłby zainteresowany uzyskaniem informacji o właścicielu dowolnej domeny jest sytuacja, w której interesujemy się jej zakupem dla własnego użytku. Istnienie marki bez własnej strony internetowej nie jest dziś dobrą strategią marketingową, szczególnie gdy chcemy dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Internet istnieje jednak od dawna, a liczba tworzonych stron internetowych i wykupowanych domen jest ogromna.

Wpadając na pomysł stworzenia nowej witryny, zarówno dla użytku własnego, jak i na potrzeby marki możesz spotkać się ze ścianą – ktoś wcześniej wpadł na dokładnie ten sam pomysł nazwy, wykupił domenę i choć może z niej korzystać bądź nie, blokuje Twoją szansę na jej zdobycie.

Największe problemy z wykupieniem domeny nadarzają się przy rozszerzeniach .pl, a dla stron globalnych .com, co jest dość zrozumiałe – strona firmowa, a nawet własny blog z rozszerzeniem .pl prezentuje się profesjonalnie, w przeciwieństwie do tego z adresem zakończonym .wordpress.com czy .online lub .fun. Te ostatnie sprawdzą się tylko wtedy, gdy chcemy stworzyć kreatywną nazwę strony i możemy wykorzystać adres jako jej część, np. strona marketing.online dla agencji specjalizującej się w marketingu internetowym.

Sprawdzanie właściciela domeny z bazą WHOIS

Protokół TCP WHOIS wykorzystywany jest do wysyłania zapytań do bazy danych DNS w celu uzyskania informacji na temat właściciela domeny internetowej. Z WHOIS można korzystać dzięki prostym formularzom i portalom dostępnym online, a także rozszerzeniom do najbardziej popularnych wyszukiwarek. Uzyskiwane w ten sposób dane mogą obejmować dane teleadresowe właściciela domeny oraz adresy IP, choć oczywiście dostęp do nich jest ograniczony przez przepisy o ochronie danych osobowych (RODO).

Po zarejestrowaniu domeny, informacje na jej temat oraz dane jej właściciela trafiają do bazy WHOIS i są dostępne po wysłaniu zapytania o domenę przez dowolny portal lub rozszerzenie wyszukiwarki pobierające i wyświetlające dane z WHOIS. W szczególności, do bazy danych trafiają:

  • dane właściciela domeny,
  • data jej rejestracji i wygaśnięcia,
  • serwery DNS, na których znajduje się domena
  • dane rejestratora domeny.

Ze względu na obowiązujące RODO, dane samego właściciela domeny są najczęściej ukryte, z wyjątkiem stron zarejestrowanych na firmy – w ich przypadku wyświetlana będzie nazwa organizacji oraz jej adres.

Gdzie sprawdzić dane domeny we WHOIS?

Po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania WHOIS otrzymujemy dziesiątki wyników i portali internetowych, z pomocą których możemy dostać się do bazy i sprawdzić dane poszukiwanej domeny. Strony te działają najczęściej na bazie prostego formularza, w którym po wpisaniu adresu domeny możemy dotrzeć do poszukiwanych informacji.

Wśród najpopularniejszych z pewnością należy wymienić stronę dns.pl/whois obsługującą zapytania dla domen polskich .pl i gov.pl, portal eurid.eu/pl/ dla osób poszukujących informacji o domenach europejskich z rozszerzeniem .eu, portal who.is dający wyniki dla większości domen, z wyłączeniem rozszerzenia .eu oraz stronę https://domeny.pl/whois.html.

Wymienione wyżej strony, poza dostępem do informacji o tym kto jest właścicielem domeny pozwalają, w wielu przypadkach, na przeglądanie dodatkowych informacji o postawionej na niej stronie i historii domeny. Alternatywą dla portali wyszukujących dane na podstawie bazy WHOIS są dedykowane rozszerzenia do przeglądarek internetowych – właściwie wszystkie najpopularniejsze przeglądarki posiadają możliwość zainstalowania wtyczki, która po jednym kliknięciu udostępni dane o domenie, na której się aktualnie znajdujemy lub pozwoli sprawdzić domenę, którą chcemy wykupić.

Kontakt z właścicielem domeny

Ze względu na obowiązujące RODO i zasady ukrywania informacji personalnych o właścicielu domeny, sprawdzając kto jest jej właścicielem w celach kontaktu możemy się rozczarować – dane takie jak imię, nazwisko czy adres e-mail są najczęściej utajnione, przez co pozostaje jedynie możliwość nawiązania kontaktu z rejestratorem domeny. Wyjątkiem są tutaj domeny w posiadaniu firm, w przypadku których dane kontaktowe nie są ukryte. Z perspektywy przedsiębiorstwa, interesując się rejestracją domeny na własną firmę nie powinniśmy napotykać problemów z dotarciem do jej poprzedniego, firmowego właściciela.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

Biznes

Programy do fakturowania online to wygodne narzędzie, które ułatwia dziś wielu firmom prowadzenie własnej księgowości i kontrolowanie bieżących spraw finansowych. W małych i średnich...

Biznes

Rola copywritera w marketingu internetowym jest nieoceniona. Odpowiadając za słowo copywriter potrafi zdefiniować całą kampanię i stworzyć treści, które nie tylko sprzedają,lecz także tworzą...

Biznes

Zbudowanie dobrej jakości ogłoszenia o pracę, które zostanie zauważone i przyciągnie na rozmowę wartościowych kandydatów wymaga nie tylko atrakcyjnych warunków samego zatrudnienia, ale i...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne