Generowanie kodów rabatowych uprawniających klienta do skorzystania ze zniżki na zakup lub skorzystanie z usługi jest doskonale znane markom, niezależnie od tego czy ich działalność skupia się na sprzedaży online czy offline. Współczesne rabaty porównywane są najczęściej do tych, które jeszcze kilkanaście lat temu można było znaleźć w codziennej czy branżowej prasie. Ich cel? Przyciągnięcie uwagi klienta i przekonanie go do zakupu pod obietnicą niższej, bardziej atrakcyjnej i ograniczonej czasowo ceny. Kody rabatowe są jednym z wartościowych narzędzi promocji marki, ale też sposobem na budowanie relacji z odbiorcami, stałymi klientami, influencerami czy na zwiększanie sprzedaży poza sezonem. Czy kody rabatowe są jednak dla marki opłacalne?
Jak działają kody rabatowe?
Zasada działania kodów rabatowych na zakupy w sklepach internetowych jest niezwykle prosta, zarówno z perspektywy marki, jak i użytkownika. Po wygenerowaniu i udostępnieniu unikalnego kodu przyznającego x% zniżki na zakupy lub prawo do skorzystania z innego bonusu (np. darmowych próbek do zamówienia, darmowej dostawy, dodatkowego prezentu), każdy użytkownik dysponujący takim kodem będzie mógł skorzystać z rabatu i wygenerować sprzedaż w sklepie. Kody stają się tym samym formą promocji marki – ułatwiają zwiększanie zasięgów, docieranie do nowej grupy odbiorców, przyciąganie uwagi stałych klientów, a także budowanie rozpoznawalności i renomy marki.
Kody rabatowe można podzielić na tzw. kody uniwersalne, przekazywane do wszystkich zainteresowanych wydawców i partnerów, a także kody ekskluzywne, generowane unikalnie dla jednego, konkretnego wydawcy i, w zależności od jego zasięgów, generujące większą widoczność i wzmożoną promocję marki. Kody ekskluzywne wykorzystywane są przede wszystkim przez duże portale specjalizujące się w publikacji kodów rabatowych: gwarantując szeroki zasięg i rozbudowaną promocję dla marki, wydawcy otrzymują niepowtarzalny kod rabatowy przewyższający te, które otrzymują pozostali wydawcy współpracujący z marką. Potencjalny klient, który poszukuje kodu rabatowego dla ulubionej marki z pewnością skorzysta z oferty wydawcy gwarantującego najlepszą zniżkę. Po raz kolejny korzysta tu wydawca (zwiększający swoje zasięgi, ruch na linkach afiliacyjnych i prowizję), sklep (u którego pojawia się wzmożona aktywność i sprzedaż), jak i klient, który może cieszyć się z atrakcyjnych cen zakupów na stronie ulubionej marki.
Gdzie udostępniać kody rabatowe?
Podstawowym mechanizmem udostępniania kodów rabatowych dla klientów marki są sieci afiliacyjne i programy partnerskie. Na ich podstawie, kod rabatowy trafia do wydawcy, który umieszcza go w swoim serwisie, profilu społecznościowym czy kanale na YouTube. Każde kliknięcie użytkownika w taki link i wykorzystanie go w celu zakupów przynosi wydawcy niewielką prowizję, a sklep korzysta na znacznym wzroście liczby realizowanych zamówień. Na podstawie takiej mogą działać specjalne serwisy z kodami rabatowymi, ale także influencerzy działający online i nawiązujący współpracę z określonymi markami: za dołączenie do sieci afiliacyjnej i udostępnianie kodów otrzymują prowizję, która często stanowi ważny element ich dochodów z działalności online.
Przykład prawidłowo użytych kodów rabatowych: https://prezentmarzen.com/lot-motolotnia-we-wroclawiu/
Kody rabatowe mogą być udostępniane:
- W mediach społecznościowych marki lub na jej własnej stronie internetowej,
- Po zarejestrowaniu się użytkownika do newslettera,
- Poprzez wydawców: specjalne serwisy agregujące kody rabatowe, a także blogerów, twórców na Instagramie i Facebooku oraz twórców na YouTube.
Najważniejsze korzyści kodów rabatowych – czy to się opłaca?
Decydując się na wdrożenie kodów rabatowych i przyznanie kilku – kilkunastoprocentowej zniżki na zakupy dla wybranej grupy klientów należy mieć na uwadze korzyści, jakie mogą wyniknąć z nieco niższej, wypromowanej jako zniżka ceny produktu. W pierwszej kolejności należy pamiętać, że kody rabatowe zawsze działają na klienta zachęcająco – widok kodu, który przyznaje -10%, -15%, darmową dostawę czy inną formę zniżki jest znacznie bardziej atrakcyjny, niż obniżenie cen czy zaoferowanie darmowej dostawy na stałe. Na podświadomość klienta działa tu przede wszystkim efekt FOMO – obawa, że promocja zaraz się skończy i ominie nas, nie pozwalając na skorzystanie z atrakcyjnej oferty.
Kody rabatowe przynoszą dla marki wiele korzyści:
- Są formą reklamy i promocji marki, zarówno wśród nowych, jak i stałych odbiorców,
- Aktywizują klientów, którzy obserwują markę, ale nie dokonali zakupu,
- Wspierają wizerunek marki jako sklepu atrakcyjnego, przyjaznego klientowi i wyróżniającego się na tle konkurencji,
- Budują rozpoznawalność marki i jej prestiż, szczególnie w przypadku nowych marek współpracujących z influencerami – jeśli liczba rozdawanych kodów zniżkowych i rabatowych nie jest zbyt duża, marka wydaje się bardziej ekskluzywna, o kody zabiegają kolejni twórcy, a ich obserwatorzy czują, że należą do nielicznej grupy tych, którym uda się kupić doskonały produkt w niższej cenie,
- Ułatwiają pozbywanie się starszego towaru,
- Wzmacniają sprzedaż po sezonie.
Biorąc pod uwagę powyższe, warto zauważyć, że marka nie będzie tracić wyraźnie na sprzedaży produktów po niższej cenie. Z perspektywy kosztów poniesionych na udostępnianie kodów rabatowych, taka forma reklamy jest znacznie tańsza, niż jakakolwiek reklama celowana w konkretną grupę odbiorców na Facebooku, Instagramie czy w Google Ads. Jeśli kupon zostanie dodatkowo objęty ograniczeniem czasowym, istnieje duża szansa na wygenerowanie dużej sprzedaży w krótkim czasie – zysk z niej znacząco przewyższy straty spowodowane nieco niższą ceną, szczególnie niezauważalne przy produktach z wysoką marżą.