Często linki nofollow są marginalizowane na rzecz linków dofollow. To wszystko za sprawą braku mocy podczas pozycjonowania witryny. Jednak ten rodzaj linków ma inną moc, która odpowiednio wykorzystana może być w podobnym stopniu korzystna, jak linki dofollow. Z tego względu wielcy giganci, jak Facebook, Google, czy Youtube korzystają z linów nofollow. Dlaczego?
Czym są linki nofollow?
Link nofollow jest rodzajem odnośnika, który według algorytmu Google jest nieistotny w trakcie określania witryny internetowej. Jednak prawda jest taka, że bierze udział w SEO konkretnej strony, choć bezpośrednio nie wpływa na jego pozycję. Mimo wszystko każdy użytkownik ma możliwość kliknąć to łącze, by móc odwiedzić witrynę oraz skopiować je, a także używać w podobny sposób, jak każdy inny link na stronie. Wszystkie linki nofollow powinny posiadać Tag „rel = nofollow”.
W jaki sposób się je tworzy?
Działając w WordPressie, należy w formacie tekstowym zaznaczyć część tekstu, którą pragnie się podlinkować, następnie skopiować adres URL. Po tej czynności należy w górnym pasku narzędziu kliknąć „link”, a następnie w pierwszej kolumnie przekopiować adres strony internetowej. Później wystarczy zaznaczyć opcję, aby dany link otwierał się w nowej karcie i dać „dodaj link”. Teraz przejdziemy do dodania atrybutu nofollow. Aby dodać tę opcję, należy w gotowym linku wpisać „rel: nofollow”. To wyrażenie powinno się znajdować przed zamknięciem nawiasu ostrokątnego, w pierwszej części przed słowem „target”. W przypadku bardziej złożonych linków możesz umieścić frazę „rel= nofollow” w dowolnym miejscu, w którym znajduje się spacja lub na samym końcu przed zamknięciem nawiasu ostrokątnego.
Jeżeli oba rozwiązania nie są dla Ciebie odpowiednie, możesz również zainstalować wtyczkę Ultimate Nofolow. Pozwoli na dodanie atrybutu nofollow do linków z poziomu edytora. Po zakończonej instalacji wtyczki oraz kliknięciu „dodaj nowy odnośnik”, zostanie już tylko dokonać wyboru przy opcji dodatkowej, pojawiającej się w oknie.
Po co się tworzy linki nofollow?
Linki nofollow pomimo że nie mają mocy do pozycjonowania, to przynoszą wiele innych korzyści. Poniżej znajduje się charakterystyka 4 najważniejszych zalet:
- Kierowanie ruchem – linki nofollow nie liczą się do profilu linków zwrotnych, to ich ruch nadal się liczy. Użytkownicy nadal mogą wchodzić z nimi w interakcję i w nie klikać. Właśnie dlatego linki nofollow wciąż kierują wysokiej jakości ruch na stronę. Z kolei większy ruch to lepsza pozycja w rankingu, większa ilość potencjalnych klientów, większa liczba konwersji i dłuższy czas spędzony na Twojej stronie. To wszystko pozytywnie wpływa na potencjał witryny.
- Budowanie świadomości marki – wszystkie czynniki wymienione w punkcie 1, prowadzą do zwiększenia świadomości marki, zwłaszcza rozszerzenie liczby potencjalnej liczby klientów. Większa świadomość marki spowoduje, że potencjalni klienci prędzej skorzystają z Twojej firmy, ponieważ już ją znają (mają większe zaufanie).
- Sprawiają, że strona wygląda normalnie – linki nofollow są ściśle powiązane z dofollow. Ta druga kategoria linków może sprawić, że witryna wygląda sztucznie. Nofollow normalizuje witrynę. Oprócz tego, jeśli nie będziesz ich posiadać, Google może stwierdzić, że oszukujesz, by poprawić swoje statystyki.
- Poprawiają autorytet domeny – dobry autorytet z kolei pozwala prześcignąć konkurencję w rankingu. Linki nofollow pomagają w tym, gdyż kierują prestiżowy ruch do witryny. Oprócz tego są pomocne w zbudowaniu wiarygodności i zaufania strony, a w konsekwencji do podwyższenia autorytetu.
Jak one działają z punktu widzenia pozycjonowania?
Główną funkcją linków nofollow podczas procesu pozycjonowania witryny jest zwalczanie spamu w komentarzach publikowanych na blogach. Dzięki temu firmy nie mogą oszukiwać podczas pozycjonowania strony. Oprócz tego rodzaju linki są bardzo pomocne przy wszelkiego typu forach internetowych. W tym miejscu znajduje się także mnóstwo przestrzeni do wstawiania spamujących linków. Dzięki zastosowaniu linku nofollow w tym miejscu znacznie ogranicza się opcję dodawania fałszywych komentarzy, a dzięki temu strona internetowa utrzymuje autentyczność i wiarygodność treści dla odwiedzających ją internautów.
Linki nofollow, pomimo że nie mają mocy przy pozycjonowaniu strony, to pozwalają uporać się ze spamem, zwiększyć autorytet witryny, poszerzyć liczbę potencjalnych klientów i normalizować witrynę. To wszystko ma już wpływ nie tylko na zyski z posiadania danej strony, ale też na pozostałe czynności SEO.