Kojarzysz słynną czerwoną łapkę z Heyah? Albo charakterystyczny język Rolling Stonesów? Są to doskonałe przykłady key visuali. Key visual jest kluczem zapewniającym spójność graficzną wszystkich materiałów, jakie stosujesz w swoich kampaniach reklamowych. Planujesz key visual dla swojej firmy? Dowiedz się zatem, jakie są jego najważniejsze cechy i elementy, a także jakie są największe korzyści, płynące z jego wdrożenia.
Key visual – najważniejsze cechy
- Dobrze zaprojektowany key visual jest przede wszystkim prosty w odbiorze i zrozumiały dla klienta. Do tego oczywiście musi wyróżniać się na tle innych firm. Co ciekawe, key visual nie jest narzędziem konkurowania z innymi firmami – jego zadaniem jest zapaść w pamięć odbiorcy.
- Key visual ma to do siebie, że może być z powodzeniem stosowany zarówno w różnych kanałach medialnych, jak i na różnych nośnikach, zarówno papierowych, jak i cyfrowych.
- Jego głównym zadaniem jest nie tylko zapisanie się w pamięci odbiorców, lecz też przekazanie emocji, wartości, jakie firma wyznaje i chce przekazać poprzez swoje kampanie.
- Ogromną zaletą dobrze zaprojektowanego key visual jest to, że może on służyć przez lata – nie jest konieczne jego ciągłe zmienianie. Do tego możesz zdecydować, czy chcesz, by jeden motyw kojarzył się z wszystkimi Twoimi produktami i usługami, czy też chcesz zaprojektować kilka różnych dla poszczególnych serii produktowych.
- Warto pamiętać, że jeden key visual nie trafi do wszystkich klientów. Zupełnie inaczej będzie on wyglądał w przypadku reklam kierowanych do młodzieży, inaczej do dzieci, a inaczej do młodych mam lub świeżo upieczonych przedsiębiorców.
- Zaznaczamy tutaj również, że key visual nie równa się logo. Jest ważnym dla niego tłem, przy czym będzie on na tyle charakterystyczny, że nawet jeśli nie umieścisz logo, klient i tak będzie wiedział, o jaką markę chodzi.
Najważniejsze elementy key visual
Co jeszcze warto wiedzieć o key visual? Jest on motywem tworzonym przez projektanta dla projektanta. Oznacza to, że projektanci zajmują się stworzeniem jednego, unikalnego motywu zgodnie z wytycznymi przesłanymi przez firmę, by później graficy mogli na jego podstawie tworzyć nowe reklamy. Aby jednak takie tworzenie mogło przebiegać szybko i skutecznie, konieczne są dwa elementy:
- brandbook – jest to w najkrótszych słowach instrukcja wyjaśniająca zasady, według których został skonstruowany konkretny key visual, oraz wskazówki, jak tworzyć nowe projekty z gotowych elementów.
- “półprodukty” – są to pliki składające się na kompozycję głównego motywu, na podstawie którego można tworzyć nowe ulotki, posty, wizytówki, banery itd. Dzięki temu graficy nie muszą już głowić się nad nowym pomysłem – wystarczy, że złożą nową całość z już istniejących elementów.
Jakie korzyści płyną z wprowadzenia key visual?
Spójny wizerunek marki
Jest to coś, nad czym warto się zastanowić jeszcze zanim ruszysz w stronę odbiorców z kampaniami reklamowymi. Jest tak dlatego, że key visual wymaga przemyślenia. I zaczęcie od niego sprawi, że gotowe materiały nie będą jedynie do siebie w mocno przypadkowy sposób podobne – one już od samego początku będą tworzyły spójną, skutecznie trafiającą do odbiorcy całość.
Opłacalność finansowa
Wdrożenie key visual w firmie to dosyć kosztowne przedsięwzięcie, dlatego nie wszyscy decydują się na nie już na samym początku, szczególnie jeśli firma będzie działała jedynie w sposób lokalny – key visual może wówczas w ogóle nie być potrzebny. Jeśli jednak chcesz ze swoimi usługami sięgać nieco dalej, na pewno nie skończysz na wizytówkach i jednej kampanii reklamowej. I tutaj właśnie pomocą jest key visual – każdy kolejny projekt będzie miał już stworzoną stronę graficzną, nad którą nie trzeba będzie myśleć za każdym razem od nowa i za każdym razem płacić za stworzenie nowego motywu.
Szybsze tworzenie nowych materiałów reklamowych
Prowadząc dużą firmę, zetkniesz się z wieloma sytuacjami, w których nowe materiały będą potrzebne “na wczoraj”. Są to momenty, w których szybkie działanie z gotowym projektem key visual będzie w pełni możliwe, a do tego nowy materiał będzie w pełni spójny z tym, co Twoja firma stworzyła i wypuściła na rynek do tej pory.
Key visual – atrakcyjne przykłady
Na pewno często natykasz się m.in. na reklamy salonu Play, dla którego charakterystycznym motywem jest łączenie białego i fioletowego koloru, a “maskotką” jest figura przestrzenna o bliżej nieokreślonym kształcie. Przechodziła ona liczne modyfikacje, jest ona jednak tak typowa, że wystarczy zastosowanie jej nawet bez podawania nazwy firmy, by wszyscy i tak wiedzieli, że mówimy o Play.
Interesującym przykładem jest również logo PZU, z którego wycięto key visual, na jaki składają się dwa nawiasy, kojarzące się nie tylko z firmą, lecz też z pewnością i bezpieczeństwem, a także nastawieniem na klienta, pokazaniem mu, że jest ważny, a firma jest nastawiona na wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.
Key visual – podsumowanie
- Zadaniem key visual jest zapaść w pamięć odbiorców.
- Nawet jeśli w reklamie nie będzie logo, klienci i tak będą wiedzieli, o jaką firmę chodzi.
- Key visual jest uniwersalny i może być z powodzeniem stosowany na różnych nośnikach.
- Jest to charakterystyczny motyw, zapewniający spójność wizualną marki i tworzonych przez nią materiałów.
- Key visual jest opłacalny pod kątem finansowym i czasowym – nie trzeba wciąż od nowa płacić za nowe motywy, a tworzenie projektów przebiega znacznie szybciej.