Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Jakie media społecznościowe warto prowadzić mając firmę?

social-media-w-firmie

Działanie w mediach społecznościowych przez marki wydaje się teraz zupełnie tak naturalne, jak prowadzenie własnej strony internetowej czy tworzenie reklam w Google Ads. Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich nie wystarczy jednak „być” – prowadzenie firmowych profili w social media potrafi wyrządzić dla marki wiele dobrego, ale nieumiejętne działania mogą zaszkodzić i przekreślić markę w oczach jej odbiorców. Jakie media społecznościowe warto prowadzić mając własną firmę i co można dzięki temu zyskać?

Facebook

W Polsce Facebook jest zdecydowanie wiodącym medium społecznościowym, szczególnie w grupie wiekowej 25-40 lat oraz starszych. Jako startowy profil społecznościowy dla marki będzie zdecydowanie najlepszym wyborem zarówno przez wzgląd na dużą różnorodność odbiorców, jak i szerokie możliwości publikacji różnego rodzaju postów. Facebook obsługuje zdjęcia, filmy, karuzele, animacje, posty tekstowe, a od niedawna także krótkie relacje oraz transmisje na żywo. Facebook obsługuje też wiele formatów reklamowych, co zdecydowanie ułatwia docieranie do nowych grup odbiorców i poszerzanie widoczności marki.

Gdzie się sprawdzi? Właściwie w każdej branży, zarówno w małej, jak i dużej firmie. Na Facebooku z powodzeniem i dużym sukcesem działają fanpage restauracji, agencji reklamowych, marek odzieżowych, prawników i wielu innych.

Instagram

W przeciwieństwie do Facebooka, Instagram to przede wszystkim narzędzie dla marek nowoczesnych, potrafiących wykorzystać swoje produkty i usługi w sposób atrakcyjny wizualnie. Nie koniecznie sprawdzą się tu posty testowe z grafikami czy zdjęciami stockowymi – na zainteresowanie wśród społeczności Instagrama trzeba zapracować ciekawym pomysłem i umiejętnym wykorzystaniem hasztagów #. Zdecydowanie warto korzystać z niego dla budowania wizerunku i rozpoznawalności marki – wiele początkujących marek lifestyle’owych rozpoczynało właśnie od profilu na IG i z czasem wybiło się na tyle, by poszerzyć swoją działalność. Reklamowanie produktów i bezpośrednia sprzedaż na Instagramie są znacznie słabsze, niż z pomocą Facebooka.

Gdzie się sprawdzi? Marki modowe, kosmetyczne, architekci i projektanci, marki lifestyle’owe, a także restauracje korzystają chętnie z Instagrama i możliwości zasięgowych, jakie dają tutaj influencerzy.

firmowy-instagram

LinkedIn

LinkedIn jest jedynym w zestawieniu portalem społecznościowym, który zrzesza wyłącznie osoby zainteresowane tematami branżowymi. Miejsce śmiesznych filmików, artystycznych grafik i lekkich tekstów zajmują tu przede wszystkim branżowe artykuły, kursy i szkolenia oraz treści, które przyciągną do marki uwagę potencjalnych partnerów branżowych i pracowników, a nie klientów. LinkedIn nie jest nastawiony typowo na sprzedaż, ale na budowanie sieci kontaktów i nawiązywanie nowych relacji z ludźmi zaangażowanymi w rozwój branży.

Gdzie się sprawdzi? W agencjach marketingowych, firmach IT, korporacjach, w HR, finansach, nowych technologiach.

YouTube

Tworzenie filmów to w porównaniu z pozostałymi mediami społecznościowymi zdecydowanie najtrudniejszy orzech do zgryzienia. Do zdobycia rozpoznawalności na YouTube trzeba mieć dobry pomysł, zaangażowanie i dużo szczęścia. Wiele marek korzysta z YouTube głównie pod kątem możliwości publikacji treści wideo i udostępniania ich np. poprzez Facebook. Można umieszczać tu reklamy czy prezentacje produktów, nie nastawiając się przy tym od razu na popularność pokroju działających na YouTube influencerów.

Gdzie się sprawdzi? Dobrym pomysłem może być kanał w branży gastronomicznej. Filmiki z kuchni pokazujące przygotowywanie potraw czy tutoriale „5 pomysłów na…” ze specjalnością restauracji w roli głównej mogą okazać się naprawdę trafionym pomysłem na promocję. Na YouTube dobrze radzą sobie też treści techniczne i poradniki, przez co dobrze sprawdzi się kanał na YouTube np. w branży kosmetycznej.

firmowy-youtube

Czy firmowe media społecznościowe są niezbędne w promocji marki w sieci?

Social media są zdecydowanie ważnym kanałem komunikacji pomiędzy marką a jej odbiorcami, ale ich prowadzenie może wyrządzić równie dużo szkód, co pożytku dla wizerunku marki. Wszystko opiera się tutaj o umiejętne prowadzenie profilu i przedstawianie takich treści, które trafią do odbiorców, zaprezentują markę w odpowiednim świetle i wzbudzą zaangażowanie oraz organiczny wzrost zasięgów marki w sieci. Media społecznościowe warto wykorzystać, aby zapewnić swoim klientom dostęp do bieżących informacji, wydarzeń i aktualności o marce, ale także aby budować świadomość marki, tworzyć własną społeczność, poprawić jakość obsługi klienta, zbudować zaufanie do marki i, pośrednio, zwiększyć sprzedaż produktów lub usług.

Z czym należy uważać?

Przede wszystkim z wyborem odpowiedniego kanału. Jako marka nie potrzebujesz obecności we wszystkich mediach społecznościowych i jeśli któryś z nich nie ma naturalnego powiązania z Twoją działalnością, nie musisz na siłę tworzyć np. filmów na YouTube zdobywających zasięgi na poziomie kilkunastu wyświetleń.

Jeśli nie tworzysz też wielu grafik i zdjęć, a Twoim celem jest docieranie do osób z branży, LinkedIn będzie znacznie lepszym wyborem niż Instagram.

Co zyskasz dzięki mediom społecznościowym?

Pojawienie się marki w sieci i aktywne działanie w mediach społecznościowych ma być przede wszystkim narzędziem budowania widoczności, rozpoznawalności i zaufania, a dopiero później narzędziem sprzedażowym. Jako marka będziesz oczywiście, w sposób naturalny, wykorzystywać swoje profile społecznościowe do przekazywania informacji o nowych produktach, aktualnych promocjach czy ciekawych wydarzeniach w których bierzesz udział. Wszystko to jednak będzie wiązało się z potrzebą wzbudzenia zaangażowania i zdobycia uwagi odbiorców – nie traktuj profilu na Facebooku czy Instagramie jako miejsca na reklamę, gdzie każdy post jest zachętą do zakupów, skorzystania z Twoich usług czy płatną promocją wykupioną u znanego influencera. Takie działania, choć zdobywają uwagę na krótką chwilę, mogą z czasem przełożyć się na niekorzyść firmy i zbudować wizerunek marki dbającej wyłącznie o wyciągnięcie od klientów kolejnych pieniędzy.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

Biznes

Rola copywritera w marketingu internetowym jest nieoceniona. Odpowiadając za słowo copywriter potrafi zdefiniować całą kampanię i stworzyć treści, które nie tylko sprzedają,lecz także tworzą...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne