Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Porady

Jakie korzyści daje rejestracja wzoru przemysłowego?

Nabywając rower, t-shirt, pralkę czy długopis, zazwyczaj bez problemu potrafimy wskazać producenta tych dóbr. Umożliwia nam to wzór przemysłowy, który jednocześnie podnosi wartość danego produktu. Dzięki uzyskaniu od Urzędu Patentowego prawa z rejestracji na wzór przemysłowy producent nabywa prawo wyłącznego korzystania ze wzoru w sposób zarobkowy lub zawodowy w Polsce, Unii Europejskiej lub w poszczególnych krajach w których wzór przemysłowy obowiązuje. Ochrona wzoru przemysłowego wiąże się z wieloma korzyściami dla przedsiębiorcy.

Co to jest wzór przemysłowy?

Co to jest wzór przemysłowy? Opisuje go art. 102 Ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. 2001 Nr 49 poz. 508), który mówi, że:

Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

Wzór przemysłowy jest tworzony w celu ochrony wyglądu zewnętrznego dowolnego produktu przemysłowego lub rzemieślniczego (z wyjątkiem oprogramowania komputerowego).

Wzór przemysłowy ochrona dotyczy wyglądu całości lub części produktu, w tym przede wszystkim:

  • cechy linii, konturów, kształtów,
  • ornamentacji, kolorystyki, faktury lub materiału wytworu,
  • kombinacji powyższych cech.

Prawo z rejestracji wzoru przemysłowego na terenie Unii Europejskiej obejmuje również Polskę. Na terenie Unii Europejskiej chronione są także nierejestrowane wzory wspólnotowe przez okres trzech lat od daty ujawnienia wzoru w Unii Europejskiej.

Jakie są korzyści z ochrony produktu?

  • Stajesz się właścicielem praw do produktu. Tylko zastrzeżone wzory przemysłowe dadzą Ci pewność prawną, a otrzymane świadectwo ochronne będzie wskazywać Ciebie jako jedynego właściciela produktu.
  • Posiadając ochronę wzoru przemysłowego, zyskujesz przewagę w sądzie. Jeżeli ktoś wprowadził na rynek podobny produkt, możesz zarzucić mu naruszenie praw, popierając to świadectwem ochronnym Urzędu Patentowego.
  • Możesz wnieść o usunięcie oferty konkurenta z wszelkich serwisów aukcyjnych i sprzedażowych, przesyłając im skargę, numer oferty i skan świadectwa, w przypadkach gdzie wystawcy naruszają Twój wzór przemysłowy.
  • Unikniesz ryzyka kradzieży praw do produktu. Reguła jest prosta – pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej.
  • Podniesiesz konkurencyjność swojego biznesu na rynku.
  • Zyskasz prawo do wyłącznego korzystania ze wzoru przemysłowego w sposób zarobkowy i zawodowy na terenie RP.
  • Zabezpieczysz się przed kopiowaniem lub podrabianiem Twojego wzoru przez innych.
  • Wzrośnie wartość Twojego przedsiębiorstwa, ponieważ zarejestrowane wzory przemysłowe należą do jego aktywów.
  • Zyskasz dodatkowe korzyści w postaci możliwości sprzedaży prawa z rejestracji.

Jak zastrzec wzór przemysłowy i ile to kosztuje?

Zgłoszenie i rejestracja wzoru przemysłowego odbywają się w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie. Pomimo tego, że cała procedura trwa około 6 miesięcy, to ochrona wzoru przemysłowego przysługuje Ci już od dnia złożenia wniosku.

Co istotne, zastrzeżenie wzoru przemysłowego można przeprowadzić zarówno osobiście w urzędzie, jak i listownie oraz elektronicznie!

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • nazwisko i imię, adres, pesel albo nazwę, siedzibę i NIP zgłaszającego
  • podpisane pełnomocnictwo, jeżeli zgłaszający działa przez pełnomocnika,
  • nazwisko i imię oraz adres twórcy wzoru przemysłowego,
  • wskazanie podstawy do uzyskania prawa z rejestracji, jeżeli zgłaszający nie jest twórcą wzoru przemysłowego,
  • określenie przedmiotu zgłoszenia,
  • ilustrację wzoru przemysłowego, która powinna przedstawiać przedmiot wzoru z wyraźnym wskazaniem cech istotnych wzoru.
  • oświadczenie zgłaszającego, że chce skorzystać z uprzedniego pierwszeństwa, jeżeli ubiega się o przyznanie tego pierwszeństwa, wskazujące co najmniej datę i kraj dokonania zgłoszenia za granicą lub nazwę, miejsce, kraj i charakter wystawy oraz datę wystawienia wzoru przemysłowego na wystawie,
  • wskazanie osoby upoważnionej do odbioru korespondencji, jeżeli jest kilku zgłaszających i nie działają oni przez wspólnego pełnomocnika.
  • wniosek o udzielenie prawa z rejestracji,
  • podpis zgłaszającego lub pełnomocnika, jeżeli zgłaszający działa przez pełnomocnika,

Opłata za zgłoszenie

Opłata urzędowa za zgłoszenie wzoru przemysłowego – 300 PLN

Opłata za publikację o udzielonym prawie z rejestracji – 70 PLN 

Opłata za ochronę:

  • Za I okres ochronny (1 – 5 rok) – 150 PLN
  • Za II okres ochronny (6 – 10 rok) – 250 PLN
  • Za III okres ochronny (11 – 15 rok) – 500 PLN
  • Za IV okres ochronny (16 – 20 rok) – 1000 PLN
  • Za V okres ochronny (21 – 25 rok) – 2000 PLN

Źródło:

https://uprp.gov.pl/pl/przedmioty-ochrony/wzory-przemyslowe/wzory-przemyslowe-procedura-krajowa/oplaty-zgloszeniowe

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne