Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Aktualności

Jak zorganizować swój czas pracy, aby być bardziej efektywnym?

zarządzanie czasem

Czasami godziny spędzone w pracy wydają się niewystarczające, aby uporać się ze wszystkimi obowiązkami. Z kolei nadgodziny zabierają nasz prywatny czas, który powinien być spożytkowany w inny sposób. Dobra organizacja pracy nie tylko pozwoli wyeliminować czynniki, które wpływają na marnowanie czasu, ale przede wszystkim zapewni wydajność i efektywność w wykonywaniu obowiązków służbowych.

Dlaczego dobra organizacja czasu pracy jest ważna?

Organizacja czasu to ułożenie wszystkich zadań i obowiązków w odpowiedniej hierarchii w ramach codziennej pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie listy, która będzie zawierała wszystkie kluczowe sprawy, zadania czy projekty. Takie działanie przełoży się na efektywniejsze wykonywanie obowiązków, wydajność, dobrą organizację oraz systematyczność. Jednak dobre zaplanowanie dnia to również czas na dodatkowe zadania, rozwój osobisty oraz odpoczynek. Organizacja nie oznacza zapełnienie całego dnia obowiązkami czy zadaniami. Ułożenie listy ma na celu zyskać czas, który wcześniej gdzieś uciekał i tak naprawdę nie wiemy, gdzie i kiedy go traciliśmy. Głównym założeniem dobrej organizacji jest trzymanie się określonego planu i wyeliminowanie „rozpraszaczy”, które zabierały dużą ilość czasu.

zarządzanie czasem pracy

Jak zarządzać swoim czasem pracy?

Planując swój dzień w pracy, należy skupić się na kilku kluczowych kwestiach. Odpowiednia organizacja to przede wszystkim:

 

Uporządkowanie miejsca pracy 

Jeżeli na biurku lub w miejscu, w którym wykonujemy swoją pracę, panuje chaos, to trudniej wykonuje się swoje obowiązki. Najbliższa przestrzeń, która nas otacza podczas wykonywania zadań, jest kluczowa. Jeżeli króluje nieład, to nasze działania również będą bardziej chaotyczne. Najczęściej to ciągłe szukanie czegoś, co po pierwsze zabiera czas, a po drugie powoduje niepotrzebne nerwy i stres. Porządek w przestrzeni pracowniczej przełoży się na efektywniejsze działanie.

Stworzenie listy zadań

Odpowiednia organizacja jest niezwykle ważna. Przed przystąpieniem do pracy, warto stworzyć listę zadań, które należy wykonać. Taki spis może być planowany z dnia na dzień lub od razu na cały tydzień. Zadania można spisać w formie papierowej lub elektronicznej. Tutaj pomocne są dedykowane aplikacje do organizacji czasu.

Korzystanie z aplikacji

Aplikacje do organizacji czasu są niezwykle przydatne. Telefon zawsze mamy przy sobie, więc nie ma obawy, że zostawimy go w domu. Właśnie dlatego są świetną alternatywą dla notesów, papierowych kalendarzy czy planerów i przede wszystkim dla zapominalskich. Aplikacje są bardzo intuicyjne, ponadto mają przejrzysty interfejs i są niezwykle praktyczne. Logowanie do aplikacji odbywa się poprzez e-mail lub Facebook-a. Następnie należy dodać zadania. Co ważne, można je dowolnie grupować. Lista podzielona jest według dat, dzięki czemu można dokonać dowolnej modyfikacji.

Priorytety w pierwszej kolejności 

Listę należy ułożyć tak, aby rozpocząć od najważniejszych zadań. Kluczowe jest uwzględnienie zbliżających się terminów oraz spraw ważnych dla przełożonych. Po wykonaniu pilnych zadań można ze spokojną głową zająć się kolejnymi. Hierarchia obowiązków jest niezwykle ważna, dlatego po uporaniu się z pilnymi zadaniami, warto przejść do tych trudnych czy wymagających. Poranek to czas, kiedy nasz umysł pracuje wydajniej, dlatego wykonanie skomplikowanych lub czasochłonnych zadań zajmie o wiele mniej czasu. Odkładanie ważnych spraw na później nie pozwoli skupić się na bieżących obowiązkach.

Telefon na bok

Jeżeli przystępujesz do wykonywania zadania, warto wyciszyć i odłożyć telefon na bok. Wszelkie powiadomienia będą działać rozpraszająco, powodując dekoncentrację. Dodatkowo odciągają nas od zadania, co wydłuża jego realizację.

Monitoruj postępy

Zarządzanie czasem oparte jest również o stałe monitorowanie. Ważne jest przestrzeganie określonych norm czasowych, które zostały wyznaczone na wykonanie zadania. Jeżeli zlecenie okaże się bardziej czasochłonne, niż początkowo zakładaliśmy, wówczas należy poprosić kogoś o pomoc bądź przesunąć inne mniej znaczące zadanie na inny termin.

Podzielność zadań

Jeżeli dane zadanie jest wymagające i bardzo czasochłonne, należy podzielić je na etapy. Takie działanie sprawi, że projekt nie będzie przytłaczający. Przechodzenie z jednego etapu do następnego będzie wiązało się z większą chęcią i satysfakcją. Dodatkowo pozwoli to dokładnie rozplanować czas na wykonanie projektu w terminie.

Przerwy w pracy również są ważne

Planując swoją organizację, koniecznie należy uwzględnić przerwy w pracy. To czas odpoczynku i regeneracji. Warto również wstać od biurka i „rozprostować kości”. Można w spokoju napić się kawy. Ważne, aby w tym czasie nie zajmować się niczym, co jest związane z wykonywaniem obowiązków służbowych.

Margines błędu 

Planując organizację czasu, warto wziąć pod uwagę margines błędu. Nie należy rozpisywać zadań jedno po drugim, dobrze jest zachować pewną przestrzeń czasową na wypadek lekkiego opóźnienia. Takie działanie da nam komfort psychiczny i pozwoli pracować w pełnym skupieniu.

Umiejętność dobrej organizacji czasu to ważna kwestia w wykonywaniu codziennych obowiązków. Mowa tutaj nie tylko o pracy zawodowej, ale także życiu prywatnym. Odpowiednia hierarchia zadań wprowadzi ład i harmonię każdego dnia.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne