Dobrze zaprojektowany blog to taki, na którym czytelnicy zostają na dłużej. Dzisiaj jest to szczególnie trudne, jako że do odbiorców nie przemawiają już zbyt dosadne komunikaty i najprostsze sposoby reklamowania treści. Blog jest formą Twojej reklamy – ma ukazywać korzyść, jaka płynie dla odbiorcy z tego, że poświęca mu swój czas. A jak to zrobić?
Jak zaprojektować czytelny tekst?
- Zastanów się nad docelowym odbiorcą. Od tego zależeć będzie m.in. Twój sposób wysławiania się. Nietrudno jednak zauważyć, że obecnie nawet blogi eksperckie zaczynają kierować się w stronę luźnego, żartobliwego języka, zatem różnice mogą z czasem ulec zatarciu w wielu przypadkach.
- Dziel tekst na małe fragmenty. Zderzenie ze ścianą tekstu nikomu nie sprawia przyjemności.
- Unikaj trudnych słów. A jeśli już musisz ich używać, krótko je wyjaśniaj.
- Zadbaj o precyzyjne nagłówki. Mają one dokładnie informować o tym, co czytelnik znajdzie w danym akapicie, np. 3 sposoby na katar.
- Ustal, które informacje są najważniejsze. W zgodności z tym ułóż je w tekście w takiej kolejności, by jedno zagadnienie naturalnie wypływa z drugiego.
Jak zrobić ładnego bloga?
- Nie przesadzaj z ozdobnikami. To prawda, że odbiorcy treści internetowych są w dużej mierze wzrokowcami, lecz nie możesz dopuścić do przerostu formy nad treścią. Unikaj zatem wzorzystego, rozpraszającego tła.
- Dokładnie dobierz kolory i fonty. A potem konsekwentnie się tego trzymaj. Możesz oczywiście co jakiś czas zmienić wygląd bloga, lecz ogólnie chodzi o to, by ogólny efekt nie był zbyt pstrokaty. Najlepiej sprawdzą się dziś proste, minimalistyczne szaty wizualne.
- Nie atakuj klienta reklamami. To oczywiste, że aby zarabiać na blogu, konieczne jest promowanie produktów własnych lub nawiązanie współpracy i promowanie innych, lecz wyskakujące z każdej strony, migoczące i zasłaniające treść banery pomogą Ci jedynie w skutecznym zniechęcaniu odbiorców do kolejnych wizyt. Stwórz specjalną zakładkę, w której umieścisz informację na temat firm, z którymi współpracujesz i wystawione przez nich referencje.
- Wstawiaj zdjęcia jednakowej wielkości. W ten sposób unikniesz wrażenia nieporządku. Postaraj się też, aby szerokość zdjęcia była taka sama, jak szerokość tekstu – nie większa i nie mniejsza, dlatego że przełoży się to negatywnie na odbiór całości.
- Zadbaj o spójność z pozostałymi elementami strony – używaj wszędzie tej samej kolorystyki, tego samego zwrotu do odbiorcy, zdecyduj też, czy będziesz na liście artykułów udostępniać jedynie tytuł, czy też tytuł i leady.
Projektowanie blogów – jak zachęcić klienta do interakcji?
Na pewno pamiętasz jeszcze duże, migoczące przyciski w stylu “kup teraz!” – obecnie nie są one zbyt skuteczne, dlatego że odbiorca nie myśli już “muszę to kupić” – on kwestionuje komunikat i myśli “dlaczego mam to kupić?”. Współczesny call to action jest dużo bardziej subtelny i musi pokazywać korzyść, jaka płynie ze skorzystania z oferty. W jaki sposób to zrobić?
- Połącz ograniczenie czasowe z wyjątkową korzyścią, np. “zamów ulubione jedzenie w mniej niż 5 minut”.
- Przemyśl zastosowanie odliczania. Sprzedając swój ebook, obniż jego cenę np. o 30% i przedstaw deadline poprzez odliczanie.
- Uderz w czuły punkt odbiorcy – zastanów się czego potrzebuje on najbardziej i udowodnij, że to właśnie Ty możesz mu to coś dać, np. “Zdobądź niezbędną wiedzę o prowadzeniu Facebooka już w 21 dni!”
- Kwestionuj wybory klientów – zadaj im pytanie, np. o to, czy przypadkiem nie płacą za internet zbyt wiele. Zaraz potem udowodnij im, że Twoje ceny są dużo korzystniejsze.
- Pokaż się – opowiedz swoją historię, jak zaczęła się Twoja przygoda z dziedziną, w której obecnie świadczysz swoje usługi. Skorzystaj tutaj ze storytellingu i pytaj odbiorców, co możesz dla nich zrobić.
Jak ważna jest dobra czytelność bloga?
Czytelność bloga jest mocno powiązana z pozycjonowaniem Twojej strony w wyszukiwarce. A na pozycję wpływa m.in. to, ile czasu odbiorcy spędzają na Twojej stronie. Im dłużej, tym lepiej.
Jak sprawdzić, czy strona jest odpowiednio zoptymalizowana? Pomagają w tym gotowe aplikacje i wtyczki, jak np. Yoast, dzięki któremu możesz wyłapać najważniejsze błędy, takie jak np.
- zbyt długie zdania,
- nadużywanie mowy pasywnej,
- zbyt długie akapity,
- niezrozumiałe słowa,
- małe zróżnicowanie zdań (np. cztery zdania po kolei zaczynają się od tego samego słowa),
- trudność w czytaniu tekstu.
Projektowanie bloga jedynie z pozoru jest lekkie, łatwe i przyjemne. Liczy się dobór odpowiedniej oprawy, przemyślenie profilu odbiorcy, zaplanowanie treści, a także działania promocyjne, które zabierają najwięcej czasu. Dlatego też tak ważne jest zadbanie o to, by blog możliwie jak najbardziej sam na siebie pracował. Tylko wtedy masz szansę odnieść sukces.