Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Jak skutecznie zarządzać zdalnie w czasie pandemii?

Druga fala pandemii jest faktem. Wiele firm nie powróciło do funkcjonowania w swoich siedzibach, inne, po przedwczesnym powrocie, po raz kolejny wdrażają model hybrydowy. Nowa formuła pracy  w biurze i poza biurem wymaga bardzo dobrej organizacji, adekwatnych narzędzi, a także trwałej zmiany nawyków i nastawienia. Sama technologia nie zapewni atmosfery sprzyjającej współpracy i skuteczności. Zdalne kierowanie firmą jest aktualnie wielkim wyzwaniem dla menedżerów różnych szczebli zarządzania.

Czy szefowie tracą wpływ?

Online „król jest nagi”, pozbawiony wielu biurowych atrybutów władzy czy prestiżu. Tak samo jak inni, szef umiejscowiony w prywatnej scenerii, jest bliższy i bardziej „swój”. To skraca dystans i zjednuje mu sympatię, ale też może uwydatnić słabości. Prezes czy dyrektor, który ma domu uczące lub bawiące się dzieci jest prawdziwszy niż ten w przestronnym gabinecie.

Czy cierpi na tym jego autorytet? Jeśli zarządza fasadowo, to owszem, na ekranie komputera wiele traci. Jeśli potrafi komunikować się, motywować i zarządzać realizacją zadań bez oznak statusu i metod bezpośredniej kontroli, wiele zyskuje i utrzymuje wpływ.

Jak komunikować się i angażować ludzi online?

Współczesny skuteczny lider, jak wcześniej, przed covidową transformacją, działa w oparciu o misję, zgodnie ze strategią, za pomocą różnorodnych narzędzi wspierających zarządzanie. To jest baza. Jednak najważniejszym zadaniem lidera jest komunikacja i współpraca. Otwartość, autentyczne zaangażowanie w realizację misji firmy, mówienie o ryzykach i przyszłości jest konieczne, żeby utrzymać na pokładzie wartościowych pracowników i przyciągać do organizacji ludzi innowacyjnych. Tego rodzaju charyzma, przebije się przez ekran zoom’a i nie pozostawi nikogo obojętnym.

Wirtualne spotkania z pracownikami i częste rozmowy nie tylko o zadaniach to konieczność w sytuacji odosobnienia. Zmęczenie dotyczy wszystkich, więc półprywatne eventy online są chwilą oddechu, namiastką spotkań integracyjnych na żywo. To też domena dobrego szefa. W trudnych czasach ludzie chcą być razem. Mądry lider wykorzysta tę energię do zwinnej realizacji celów strategicznych i budowania transparentnej kultury organizacyjnej.

Komunikacja liderów w czasie pandemii powinna być klarowna i konkretna, a przekazywane dane potwierdzone i prawdziwe.

Jak radzić sobie z pandemicznym stresem i utrzymać odporne zespoły?

Nowy, covidowy stres to temat sztandarowy. Światowe i polskie gremia ekspertów wieszczą nawet ponad 50-procentowy wzrost osób cierpiących na zaburzenia emocjonalne i dysfunkcje zachowania związane z pandemią. Mówią nawet o syndromie PTSD, na który, w związku z zagrożeniem wirusem, cierpieć będzie dodatkowych kilkanaście procent populacji.

W naszym życiu stres był, jest i będzie względnie stałym elementem. Stan pandemii generuje jednak lęki stadne i indywidualne w coraz większym natężeniu. W organizacjach warto zapewnić ludziom dostęp do fachowej pomocy psychologicznej i medycznej. Zamiast owoców czy innych benefitów, z których online trudno skorzystać, wartościowym działaniem będzie wdrożenie wparcia psychologicznego dla każdego pracownika. Czas wstydu z powodu bycia niedoskonałym, potrzebującym pomocy już minął.

Dla wszystkich, a szczególnie tych, którzy nie skorzystają z systemowej pomocy, można opracować prozdrowotny i antystresowy poradnik zawierający wskazówki dotyczące przerw w pracy, ćwiczeń fizycznych i mentalnych, zdrowej diety oraz sposobów kontynuowania rozwoju osobistego i zawodowego z uwzględnieniem ograniczeń w sferze publicznej.

Oprócz dyscypliny i orientacji na zadania szefowie powinni pamiętać o empatii, słuchaniu pracowników, o ich potrzebach i pomysłach. Dostępność (mailowa, telefoniczna) przełożonych jest bardzo istotna. Rola lidera w czasie zmian to bycie ostoją, osobą gwarantującą bezpieczeństwo i spokój w organizacjach.

Lider, który chce być efektywny w realizacji celów biznesowych i utrzymaniu zmotywowanych zespołów, powinien zacząć od siebie. Jego równowaga i rezyliencja będzie lustrem dla wielu zmęczonych nieplanowaną transformacją pracowników i zachętą do osiągnięć.

Jak inspirować innych?

Czas uziemienia to test kreatywności. Uczenie się i poszerzanie własnych horyzontów to jedno, wdrażanie wartościowych pomysłów do własnego życia, kształtowanie nawyków i dzielenie się tym z innymi, to drugie. Inspirowanie to również opowiadanie o sobie przez pryzmat wartości, o tym jak być wytrwałym i efektywnym, jak poprawiać świat, choćby w małej skali.

Wyzwania związane z zarządzaniem zdalnym

Komunikacja i zarządzanie online nie zawsze przebiega łatwo. Trzeba liczyć się z możliwością wystąpienia trudności technicznych, rozpraszaniem uwagi uczestników video spotkań, brakiem kontaktu wzrokowego i wpływu mowy ciała na relacje podczas pracy tylko przez telefon.

Zarządzający powinni dostosować swoje umiejętności i zachowanie do dostępnych w organizacji narzędzi i sposobów kontaktu. W grę wchodzą elementy niedoceniane w spotkaniach na żywo np. dokładne planowanie agendy,  dynamika wypowiedzi czy wplatanie elementów storytelling’u dla podniesienia atrakcyjności spotkań. Ważne jest też stworzenie w domu przestrzeni, która będzie, choćby wizualnie, namiastką biura lub po prostu miejscem odpowiednim do wirtualnych spotkań zawodowych.

Kilka słów o autorze tekstu

Monika ZiółkowskaMonika Ziółkowska jest właścicielką HR Sens, doświadczonym ekspertem ds. rekrutacji specjalistów i kadry menedżerskiej oraz doradcą kariery. Stworzyła program „S.O.S DLA KARIERY”, pracuje z osobami poszukującym nowej pracy. Interesuje się szczególnie tematyką zarządzania poprzez wartości, employer branding i wellbeing w organizacjach.

Adres www: HR Sens

Telefon: +48 603 280 909

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

Biznes

Programy do fakturowania online to wygodne narzędzie, które ułatwia dziś wielu firmom prowadzenie własnej księgowości i kontrolowanie bieżących spraw finansowych. W małych i średnich firmach nie zawsze opłaca się zatrudniać...

Domeny, hosting

Wybór hostingu dla tworzonej strony internetowej będzie kluczowy, jeśli chcemy żeby wszystko działało sprawnie. Dobry i szybki hosting gwarantuje, że strona będzie wczytywała się bez problemów niezależnie od tego...

Biznes

Home office to nie nowość. Niemniej jednak stan epidemii spowodował, że takie świadczenie pracy bardzo się upowszechniło i wygląda na to, że pod tym względem rynek pracy nie wróci już do „przedpandemicznej normalności”....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę