Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Jak skutecznie zarządzać zdalnie w czasie pandemii?

Druga fala pandemii jest faktem. Wiele firm nie powróciło do funkcjonowania w swoich siedzibach, inne, po przedwczesnym powrocie, po raz kolejny wdrażają model hybrydowy. Nowa formuła pracy  w biurze i poza biurem wymaga bardzo dobrej organizacji, adekwatnych narzędzi, a także trwałej zmiany nawyków i nastawienia. Sama technologia nie zapewni atmosfery sprzyjającej współpracy i skuteczności. Zdalne kierowanie firmą jest aktualnie wielkim wyzwaniem dla menedżerów różnych szczebli zarządzania.

Czy szefowie tracą wpływ?

Online „król jest nagi”, pozbawiony wielu biurowych atrybutów władzy czy prestiżu. Tak samo jak inni, szef umiejscowiony w prywatnej scenerii, jest bliższy i bardziej „swój”. To skraca dystans i zjednuje mu sympatię, ale też może uwydatnić słabości. Prezes czy dyrektor, który ma domu uczące lub bawiące się dzieci jest prawdziwszy niż ten w przestronnym gabinecie.

Czy cierpi na tym jego autorytet? Jeśli zarządza fasadowo, to owszem, na ekranie komputera wiele traci. Jeśli potrafi komunikować się, motywować i zarządzać realizacją zadań bez oznak statusu i metod bezpośredniej kontroli, wiele zyskuje i utrzymuje wpływ.

Jak komunikować się i angażować ludzi online?

Współczesny skuteczny lider, jak wcześniej, przed covidową transformacją, działa w oparciu o misję, zgodnie ze strategią, za pomocą różnorodnych narzędzi wspierających zarządzanie. To jest baza. Jednak najważniejszym zadaniem lidera jest komunikacja i współpraca. Otwartość, autentyczne zaangażowanie w realizację misji firmy, mówienie o ryzykach i przyszłości jest konieczne, żeby utrzymać na pokładzie wartościowych pracowników i przyciągać do organizacji ludzi innowacyjnych. Tego rodzaju charyzma, przebije się przez ekran zoom’a i nie pozostawi nikogo obojętnym.

Wirtualne spotkania z pracownikami i częste rozmowy nie tylko o zadaniach to konieczność w sytuacji odosobnienia. Zmęczenie dotyczy wszystkich, więc półprywatne eventy online są chwilą oddechu, namiastką spotkań integracyjnych na żywo. To też domena dobrego szefa. W trudnych czasach ludzie chcą być razem. Mądry lider wykorzysta tę energię do zwinnej realizacji celów strategicznych i budowania transparentnej kultury organizacyjnej.

Komunikacja liderów w czasie pandemii powinna być klarowna i konkretna, a przekazywane dane potwierdzone i prawdziwe.

Jak radzić sobie z pandemicznym stresem i utrzymać odporne zespoły?

Nowy, covidowy stres to temat sztandarowy. Światowe i polskie gremia ekspertów wieszczą nawet ponad 50-procentowy wzrost osób cierpiących na zaburzenia emocjonalne i dysfunkcje zachowania związane z pandemią. Mówią nawet o syndromie PTSD, na który, w związku z zagrożeniem wirusem, cierpieć będzie dodatkowych kilkanaście procent populacji.

W naszym życiu stres był, jest i będzie względnie stałym elementem. Stan pandemii generuje jednak lęki stadne i indywidualne w coraz większym natężeniu. W organizacjach warto zapewnić ludziom dostęp do fachowej pomocy psychologicznej i medycznej. Zamiast owoców czy innych benefitów, z których online trudno skorzystać, wartościowym działaniem będzie wdrożenie wparcia psychologicznego dla każdego pracownika. Czas wstydu z powodu bycia niedoskonałym, potrzebującym pomocy już minął.

Dla wszystkich, a szczególnie tych, którzy nie skorzystają z systemowej pomocy, można opracować prozdrowotny i antystresowy poradnik zawierający wskazówki dotyczące przerw w pracy, ćwiczeń fizycznych i mentalnych, zdrowej diety oraz sposobów kontynuowania rozwoju osobistego i zawodowego z uwzględnieniem ograniczeń w sferze publicznej.

Oprócz dyscypliny i orientacji na zadania szefowie powinni pamiętać o empatii, słuchaniu pracowników, o ich potrzebach i pomysłach. Dostępność (mailowa, telefoniczna) przełożonych jest bardzo istotna. Rola lidera w czasie zmian to bycie ostoją, osobą gwarantującą bezpieczeństwo i spokój w organizacjach.

Lider, który chce być efektywny w realizacji celów biznesowych i utrzymaniu zmotywowanych zespołów, powinien zacząć od siebie. Jego równowaga i rezyliencja będzie lustrem dla wielu zmęczonych nieplanowaną transformacją pracowników i zachętą do osiągnięć.

Jak inspirować innych?

Czas uziemienia to test kreatywności. Uczenie się i poszerzanie własnych horyzontów to jedno, wdrażanie wartościowych pomysłów do własnego życia, kształtowanie nawyków i dzielenie się tym z innymi, to drugie. Inspirowanie to również opowiadanie o sobie przez pryzmat wartości, o tym jak być wytrwałym i efektywnym, jak poprawiać świat, choćby w małej skali.

Wyzwania związane z zarządzaniem zdalnym

Komunikacja i zarządzanie online nie zawsze przebiega łatwo. Trzeba liczyć się z możliwością wystąpienia trudności technicznych, rozpraszaniem uwagi uczestników video spotkań, brakiem kontaktu wzrokowego i wpływu mowy ciała na relacje podczas pracy tylko przez telefon.

Zarządzający powinni dostosować swoje umiejętności i zachowanie do dostępnych w organizacji narzędzi i sposobów kontaktu. W grę wchodzą elementy niedoceniane w spotkaniach na żywo np. dokładne planowanie agendy,  dynamika wypowiedzi czy wplatanie elementów storytelling’u dla podniesienia atrakcyjności spotkań. Ważne jest też stworzenie w domu przestrzeni, która będzie, choćby wizualnie, namiastką biura lub po prostu miejscem odpowiednim do wirtualnych spotkań zawodowych.

Monika Ziółkowska

Właścicielka HR Sens, doświadczony ekspert ds. rekrutacji specjalistów i kadry menedżerskiej oraz doradca kariery. Stworzyła program „S.O.S DLA KARIERY”, pracuje z osobami poszukującym nowej pracy. Interesuje się szczególnie tematyką zarządzania poprzez wartości, employer branding i wellbeing w organizacjach.


https://www.linkedin.com/in/monikaz-4321882/

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne