Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile wysokiej jakości zdjęcia będą przyciągały uwagę klienta z poziomu reklamy czy nawet przy przeglądaniu oferty w sklepie, brak jakiegokolwiek opisu może zniechęcić. Podczas zakupów w sklepie stacjonarnym klient ma dostęp do metki, opisu składu na opakowaniu czy sprzedawcy, który opowie o produkcie jak najlepiej. W sklepie internetowym sprawy te należy załatwić porządnym, wartościowym, ale też gwarantującym dobre pozycjonowanie opisem produkt. Jak go przygotować?
Najważniejsze elementy opisu produktu w sklepie internetowym
Opis produktu na podstronie można rozbić na dwa główne elementy – opis krótki, prezentowany najczęściej w okolicy zdjęcia i przyciągający uwagę klienta, oraz opis szczegółowy, znajdujący się w dalszej części podstrony (below the fold, po przescrollowaniu w dół), prezentujący informacje istotne z punktu widzenia klienta. Obydwa opisy będą ważne i będą odgrywały rolę w pozycjonowaniu produktu w wyszukiwarce. Pamiętajmy, że algorytmy Google promują strony z rozbudowanymi tekstami.
Nie możemy jednak zniechęcić klienta nadmiarem tekstu na wejściu. Po kliknięciu w produkt musi widzieć to, co istotne, ale mieć szansę na zgłębienie informacji w dalszej części strony.
Krótki opis produktu
Pierwszy, główny, krótszy opis produktu widziany jest najczęściej zaraz po otworzeniu podstrony produktowej obok zdjęć reprezentujących produkt. Dla zachowania idealnej równowagi pomiędzy tekstem a grafiką krótki opis nie powinien przekraczać 1000 zzs. Nie rozwijamy tu treści o słowne ozdobniki i nadmierne nasycenie frazami kluczowymi. Tekst ma wyglądać naturalnie, prezentować najistotniejsze informacje i cechy produktu oraz zawierać słowa kluczowe najważniejsze dla pozycjonowania danej strony.
Opis dodatkowy – jak prezentować produkt w sklepie internetowym?
Decydując się na wprowadzenie długiego opisu produktu, warto rozbudować go o mniej kluczowe zalety produktu, ale w dalszym ciągu interesujące z perspektywy kupującego. Dla sprzętów elektronicznych mogą to być wyjaśnienia parametrów technicznych (np. jakie funkcje w laptopie spełnia 4 rdzeniowy procesor), dla ubrań opis pielęgnacji materiału, z jakiego zostały wykonane czy propozycje stylizacji, do jakich dany produkt pasuje.
Długie opisy warto wzbogacić o frazy kluczowe, także długiego ogona i podzielić na sekcje, które mogą ułatwić wdrożenie fraz kluczowych w nagłówkach h2 i h3.
Ciekawym zabiegiem będą wszelkie wypunktowania i dodatkowe zdjęcia, schematy montażu lub filmiki wideo. Jeśli produkt wymaga specyfikacji technicznej, ta też powinna znaleźć się w długim opisie, najlepiej w formie czytelnej tabeli.
Na co zwrócić uwagę tworząc opisy produktów?
Opisy produktów w sklepach internetowych tworzymy dla użytkownika, ale też dla wyszukiwarki. Treść musi łączyć cechy, które doceni klient i te, które będą wyglądały dobrze w oczach robotów Google. To wyzwanie, którego dopracowanie do perfekcji może zająć długi czas. Jest jednak kilka elementów, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
- Z perspektywy użytkownika i potencjalnego klienta, opisy produktu na stronie sklepu powinny skupiać się na cechach charakterystycznych, a nie ogólnikach. Zamiast określeń takich jak „modny, wysokiej jakości” warto skupić się na konkretach. „wykonany ze skóry ekologicznej”, „lekki” czy „przewiewny materiał” będą brzmiały znacznie lepiej. Opisy produktów warto dopasować do oczekiwań odbiorców. Kupując buty do biegania zwracamy uwagę na ich przeznaczenie, czy stopień amortyzacji, a w dalszej kolejności na to czy są modne w obecnym sezonie.
Język sprzedaży to język korzyści. W opisach produktu podkreślaj wartości, które przekonają klienta do zakupu. Powracając do wspomnianych ogólników, słowo „modny” nie niesie za sobą żadnej korzyści i żadnego znaczenia. Nie męcz też odbiorcy nadmiernie złożonymi zdaniami. Krótkie i proste zdania przekazują więcej treści, niż te tworzone w formie zawiłej opowieści. Staraj się też nie powielać tych samych informacji wielokrotnie. Jeśli w krótkim opisie przedstawiłeś główne zastosowania produktu, w dłuższym opisie skup się na innych cechach szczególnych i dodatkowych funkcjach produktu.
- Z perspektywy optymalizacji pod wyszukiwarki, używaj słów kluczowych umiejętnie i z rozwagą. Algorytmy Google nie doceniają tzw. keyword stuffing, czyli nadmiernego nasycania krótkich opisów wieloma frazami kluczowymi. Opisy muszą pozostać naturalne, aby mogły być dobrze odebrane przez Twojego klienta i Google będzie zwracać na to uwagę. Frazy nawiązujące do parametrów technicznych czy cech szczególnych produktu są jak najbardziej na tak, ale powtórzenie w krótkim (czy nawet długim opisie) frazy „krótka czarna sukienka modny fason” zadziała jedynie na Twoją niekorzyść. O niegramatyczności fraz, które zyskują popularność i dobrze pozycjonują w Google lepiej nie wspominać – dla osób tworzących opisy produktów to dodatkowe wyzwanie, z którym jakoś trzeba się zmierzyć.
Istnieje jedna, nadrzędna zasada, która z góry przekreśla szanse Twojego tekstu na zaistnienie w sieci. Powielanie opisów jest jedną z najgorszych praktyk, jakie można wykorzystać w przygotowywaniu swojego sklepu internetowego i nie ma tu znaczenia, czy tekst został przekopiowany ze strony producenta, sklepu konkurencji czy Twojego własnego sklepu i innego produktu o podobnych cechach. Duplikowanie treści automatycznie obniża pozycję Twojej strony w algorytmie Google. Nie warto ryzykować.
Dlaczego opisy produktów w sklepach online mają znaczenie?
Użytkownik, który szuka określonego produktu, rzadko trafia bezpośrednio na stronę konkretnego sklepu. Pierwszym instynktem użytkownika będzie wpisanie interesującej go frazy w wyszukiwarkę, a następnie znalezienie produktów dopasowanych do jego oczekiwań. Dostarczone wyniki przegląda na podstawie zdjęć, dzięki którym wie, że dany produkt spełnia jego oczekiwania wizualnie, ale by podjąć decyzję zakupową, potrzebuje więcej informacji. Bez kompletnego opisu nie dowie się, czy wybrane buty zostały wykonane ze skóry, czy materiału, czy materiał znalezionej bluzy to 100% bawełny, czy może włókna sztuczne, ani czy wybrane meble zmieszczą się w jego domu. Dobry opis to podstawa. Czym grozi jego brak?
Przede wszystkim całkowitym zignorowaniem sklepu przez wyszukiwarkę. Jeśli w karcie produktu na stronie sklepu nie pojawiają się słowa kluczowe, roboty Google nie przyporządkują jej do wyników wyszukiwania na daną frazę i nie pokażą użytkownikowi, że Twój sklep jest w ogóle opcją spełniającą jego oczekiwania. Brak opisu to jednocześnie większe ryzyko, że klient skorzysta z oferty konkurencji, nawet jeśli trafi na Twoją stronę. Po co kupować przysłowiowego „kota w worku”, jeśli marka konkurencyjna powie dokładnie to, co klient chce usłyszeć.