SMS marketing to jedno ze skutecznych narzędzi uzupełniających klasyczny e-mail marketing, ale nieprawidłowo zorganizowany może dość skutecznie zrazić klientów do marki. Otrzymywanie natarczywych SMS-ów promocyjnych nie należy do działań pożądanych, dlatego zanim zdecydujesz się na wprowadzenie takiej formy komunikacji z klientem w swojej marce warto dość dokładnie przemyśleć strategię jej wykorzystania. Jak pisać dobre SMS-y marketingowe i kiedy warto je zastosować?
Dlaczego kampanie marketingowe SMS mogą być skuteczne?
W czasach mocno rozpowszechnionego online marketingu oraz specyfiki e-mail marketingu, kontakt z klientem poprzez wiadomości SMS stał się nieco mniej popularny, ale przy tym bardziej skuteczny niż kiedykolwiek. Tradycyjne wiadomości SMS cieszą się zwykle znacznie wyższym wskaźnikiem otwarć niż np. wiadomości e-mail o tej samej treści, a przy tym nie wymagają od użytkownika połączenia z internetem i ciągłego dostępu do sieci. Grupa odbiorców, do jakich można dotrzeć komunikacją SMS-ową jest więc znacznie szersza, niż w przypadku innych działań z zakresu marketingu online. Ważne jednak, aby odpowiednio szansę taką dla swojej marki wykorzystać.
Elementy, które odrzucają użytkowników od marek stosujących kampanie marketingowe SMS to przede wszystkim nieludzkie godziny wysyłania wiadomości oraz treści o charakterze spamu, zupełnie nie interesujące dla odbiorcy.
Wiele osób zwyczajnie nie przepada otrzymywania wiadomości od obcych czy smsów reklamowych, jednak dając klientowi wybór i pozostawiając możliwość zrezygnowania z SMS-ów w każdej chwili, właściwie wykluczamy z równania największy kłopot.
Jakiego typu smsy można wysyłać w ramach działań marketingowych i komunikacji z klientem?
Zanim przejdziemy do konkretnych rodzajów wiadomości SMS, które możemy wysyłać jako marka do odbiorców warto zaznaczyć, że kampanie SMS-owe nigdy nie powinny być kampaniami tworzonymi na oślep, bez kompleksowego zrozumienia potrzeb i oczekiwań odbiorców. Podobnie jak spamowe e-maile, niechciane SMS-y potrafią szybko zrazić do marki, a ich nadmiar spowodować że klient wycofa zgodę na komunikację marketingową.
W ramach działań marketingowych i komunikacji z klientem, wiadomości SMS mogą być wykorzystane do:
- Przedstawienia oferty promocyjnej, newsletterów,
- Informowania o statusie zamówienia, realizacji usługi, kuponie odbioru zamówienia itp.,
- Komunikacji ze stałym klientem (np. do przesyłania kuponów rabatowych, specjalnych akcji promocyjnych),
- Podtrzymania kontaktu z klientami (np. podziękowania za złożenie zamówienia, złożenia życzeń urodzinowych lub świątecznych, przesyłania personalizowanych zaproszeń),
- Przypomnienia o wydarzeniach, na które zapisał się użytkownik,
- Informowania o dostępności produktów, którymi użytkownik wykazał zainteresowanie,
- Powiadomienia o godzinach otwarcia, nowych lokalizacjach sklepu czy specjalnych ograniczeniach (np. w związku z pandemią).
Firmy zajmujące się realizowaniem usług w zakresie marketingu SMS stosują dodatkowo podział SMS-ów marketingowych na dwie kategorie:
- Wiadomości podstawowe (eco), w których nadawcą jest zwykły numer telefonu. Użytkownik ma możliwość odpisania na tego typu SMS, z perspektywy firmy kampania taka jest znacznie tańsza, ale jednocześnie brak możliwości ustawienia nazwy nadawcy może powodować większy współczynnik ignorowania wiadomości czy oznaczania ich jako spam.
- Wiadomości zaawansowane (pro) nie dają możliwości na odpisywanie na wiadomość przez użytkownika, ale mają wiele plusów. Najważniejszym jest możliwość ustawienia nazwy nadawcy – użytkownik nie ma zapisanego numeru marki w kontaktach, ale jej SMS-y mimo wszystko będą wyświetlały się pod nazwą, a nie przypadkowym numerem telefonu. Z perspektywy budowania świadomości marki z pomocą kampanii SMS, opcja ta jest znacznie bardziej korzystna.
Jak pisać dobre SMS-y marketingowe?
SMS-y, podobnie jak newslettery e-mailowe możemy podzielić na dobre i złe. Te drugie będą nosiły znamiona spamu, nie będą przez użytkowników chętnie otwierane i czytane, a ich konwersja (jeśli posiadają wbudowane linki przekierowujące do oferty) będzie znikoma. Dla kontrastu, dobrej jakości wiadomości SMS mogą wzmocnić przekaz budowany w formie marketingu e-mail, zwiększyć widoczność i zasięgi marki oraz poprawić jakość bezpośredniej komunikacji z odbiorcą. Jak przygotować SMS-y, których użytkownicy nie odrzucą bez wyświetlenia?
- Pamiętaj o przedstawieniu nadawcy
SMS-y marketingowe otrzymywane od przypadkowych numerów są znacznie częściej ignorowane, bo użytkownik nie ma pewności kto nawiązuje z nim komunikację i czy nie podszywa się przypadkiem pod markę, o której wspomina w treści. Wiadomości zaawansowane, z oznaczonym nadawcą budują wiarygodność marki i zwiększają szansę na wysoki współczynnik wyświetleń SMS-ów przez odbiorców.
- Personalizuj wiadomości
Wśród kilku przykładów kampanii, jakie można realizować z pomocą marketingu SMS pojawiły się elementy personalizacji. Zwrócenie się do odbiorcy po imieniu czy nawet użycie zwrotu „Szanowny Kliencie” zamiast bezpośredniego przejścia do przedstawienia oferty od pierwszego zdania daje znacznie większe szanse na zwrócenie uwagi odbiorcy. Personalizacja daje poczucie, że wiadomość jest pisana specjalnie dla danego użytkownika, wzmacnia poziom kontaktu między marką a klientem, a jednocześnie zmusza do tworzenia nieco bardziej kreatywnych i atrakcyjnych dla klienta treści nie sprawiających wrażenia taniej, masowej produkcji reklam.
- Przekazuj konkretne informacje
Pomijając ograniczenie objętości SMS-ów (choć dziś rzadko która marka ogranicza się do 160 znaków), w SMS-ach od zawsze liczy się konkret i możliwość przekazania kluczowych informacji najprościej, jak to możliwe. Na treść powinna składać się więc bezpośrednia informacja o powodach przesyłanej informacji (np. „wystawiliśmy nową fakturę na Twoim koncie”, „Twoje zamówienie jest już gotowe do odbioru”, „Przygotowaliśmy dla Ciebie specjalny kupon rabatowy”), a następnie proste CTA wzywające do działania.
- Twórz ciekawe newslettery
SMS-y mogą być wykorzystane w formie newsletterów informujących o nowych promocjach, ciekawych ofertach czy wydarzeniach w otoczeniu marki, ale ich treść powinna być jedynie uzupełnieniem dla newsletterów w formie e-mail. Otrzymywanie dwukrotnie tych samych informacji będzie z perspektywy użytkownika mocno niepożądane, a samo czytanie długich SMS-ów pojawiających się dość często i regularnie potrafi być z czasem potraktowane jako zbędny nadmiar niechcianych wiadomości. Alternatywnie, jeśli marka nie stosuje e-mail marketingu i wysyła newsletter wyłącznie w formie SMS, warto dopilnować by wiadomości pozostawały krótkie, zwięzłe, konkretne, ale zawsze z treścią atrakcyjną dla odbiorcy i zachęcającą do podjęcia konkretnych działań.
Podsumowanie
Nie istnieje jedna, konkretna formuła tworzenia treści na potrzeby kampanii SMS-owych, gwarantująca za każdym razem sukces i wysoki współczynnik wyświetleń wiadomości. Pewne jest jednak, że umiejętne wykorzystanie SMS-ów w połączeniu z marketingiem e-mail może znacząco poprawić widoczność i rozpoznawalność marki, wzmocnić jej relacje z klientami oraz budować wizerunek marki dbającej o klienta, nastawionej na bezpośrednią komunikację i utrzymywanie atrakcyjnej oferty dla stałych klientów.