Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Jak otworzyć food truck? Niezbędne pozwolenia

Food truck pozwolenia

Rosnąca moda na food trucki przysparza sobie z roku na rok coraz więcej zainteresowanych otwarciem tego rodzaju biznesu. Food trucki przebijają zwykłe, stojące budki z hot dogami czy kebabami pod względem zarówno liczby klientów, jak i zysków. Ogromną zaletą mobilnych lokali jest to, że mogą sprzedawać praktycznie wszędzie tam, gdzie można przewidzieć nagromadzenie głodnych ludzi. Czy jednak założenie takiej działalności jest proste? Czy jest to rodzaj biznesu dla każdego? I jakie wymagania muszą być właściwie spełnione, aby legalnie prowadzić food trucka?

Jak wygląda założenie działalności foodtruckowej

Food truckiem nazywamy pojazdy, które pełnią rolę punktu gastronomicznego. Mogą one oferować każdy rodzaj kuchni: od wegańskich potraw, przez azjatyckie przysmaki aż po tradycyjne polskie potrawy. Jest to rodzaj działalności gospodarczej, zatem wymaga odpowiednich przygotowań oraz formalności poprzedzających otwarcie lokalu.

Jak otworzyć food truck w Polsce? Na samym początku należy oczywiście zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz zdecydować się na formę rozliczania z podatków. W Polsce dostępne są 3 opcje: zgodnie ze stawką podatkową 17% lub 32%, zgodnie ze stawką liniową 19% lub ryczałtem. Równie ważne jest zadbanie o kwestię podatku VAT oraz składek do ZUS. Następnie należy ustalić, w jaki sposób będzie się prowadziło księgowość, ewidencję oraz inne istotne elementy. Zaleca się przy tym korzystanie z profesjonalnej placówki np. biura rachunkowego, który zajmie się skomplikowaną biurokracją. Przy rejestracji firmy trzeba pamiętać o wyborze odpowiedniego kodu PKD, czyli Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Przed przystąpieniem do procesu rejestracji firmy, zaleca się najpierw opracować biznesplan, który będzie zawierał rozpisane potencjalne przychody, dochody oraz koszty prowadzenia działalności. Powinien opisywać ideę wybranego food trucka oraz pomysł na to, w jaki sposób ma on się wyróżniać od reszty, by przynosić jak największe zyski. Znajomość konkurencji oraz aktualnych trendów kulinarnych powinno nakreślić kierunek, w którym powinien podążać.

Powinno się również przeanalizować, gdzie postawić food trucka. Logicznym założeniem jest miejsce, w którym znajduje się dużo ludzi. Należałoby przy tym jednocześnie ustalić docelowego klienta. Jeśli będą nimi studenci z ograniczonym budżetem – zapewne idealny food truck stanąłby w okolicy kampusu i sprzedawał proste, sycące i w miarę tanie potrawy. Jeśli natomiast docelową grupą będą ludzie biznesu, przedsiębiorcy czy pracownicy korporacji – ich wymarzony food truck znajdowałby się w okolicy biurowców i sprzedawał kawę, a także propozycje lunchowe. Często organizowane są w większych miastach zloty food trucków lub festiwale, które stanowią idealną okazję, aby zaistnieć przed dużą grupą konsumentów i zyskać nowe rzesze fanów. Odpowiedni research oraz innowacyjne podejście mogą się przysłużyć w osiągnięciu sukcesu.

Food truck jakie pozwolenia

Food truck – pozwolenia i wymagania

Częstym pytaniem, jakie sobie zadają osoby myślące o założeniu food trucka jest: jakie pozwolenia na food truck są konieczne? Kolejnym bowiem krokiem w procesie założenia food trucka jest kontakt z wojewódzkim oddziałem Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czyli Sanepidem, podczas którego ubiegać się będzie o uzyskanie koniecznych pozwoleń na prowadzenie działalności gastronomicznej. Sanepid musi orzec, czy dana jednostka gastronomiczna nadaje się do serwowania jedzenia oraz czy lokal na czterech kołach spełnia odpowiednie wymogi.

Jeśli właściciel food trucka zatrudnia pracowników, którzy siłą rzeczy mają kontakt z żywnością, to musi on zadbać o to, aby mieli aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne. Potwierdzają one zdolność do pracy przy produktach, które trafiają potem w ręce klientów ora gwarantują brak chorób czy wirusów przenoszonych na drugiego człowieka. Zatrudnienie pracownika bez tych badań jest niemożliwe, a niedostosowanie się do wymogu skutkować może dużymi karami finansowymi lub nawet zamknięciem lokalu. Aby uzyskać zezwolenie na food truck trzeba więc spełnić kilka warunków.

Ważne jest także pozwolenie na postawienie food trucka, w przypadku chęci postawienia go w miejscu, wymagającym zgody od konkretnych organów lub instytucji.

Jak otworzyć food truck w Polsce

Jakie dodatkowe formalności trzeba załatwić?

Do dodatkowych formalności, od których zależy postawienie food trucka jest przedłożenie Sanepidowi następujących dokumentów: dowód rejestracyjny pojazdu, potwierdzenie założenia działalności z CEiDG, umowa na wywóz śmieci oraz utylizację oleju z frytury, umowa potwierdzająca użyczenie toalety dla pracowników np. ToiToi, umowa prawa do użytkowania danego terenu, dokumentacje HACCP i GMP, a także książka kontroli przedsiębiorcy.

Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje postawienie food trucka nie jest niestety prosta i oczywista, gdyż zależy tak naprawdę od wielu czynników. Znaczenie ma tu rodzaj serwowanej kuchni, liczba pracowników czy koszt zakupu pojazdu. Cena może się wahać w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych, jednak z dobrym biznesplanem koszt ten może się w stosunkowo krótkim czasie zwrócić.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Marketing internetowy

Agencje SEO to podmioty specjalizujące się w pozycjonowaniu stron internetowych. Ich zadaniem jest przeprowadzenie działań, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Współpraca z tego rodzaju...

Księgowość

Każda osoba zaciągająca zobowiązania finansowe musi pamiętać o terminowej spłacie należności. W przypadku braku odnotowania pokrycia zadłużenia, wierzyciel może wystosować pismo, które ma za zadanie przypomnieć o obowiązku terminowej...

Biznes

Wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje biznesy, zastanawia się nad powierzeniem części obowiązków innym osobom. Duże przedsiębiorstwa wymagają odpowiedniej logistyki i dobrej organizacji pracy. W wielu firmach powoływany jest...

Księgowość

Weksel in blanco inaczej nazywany wekslem niezupełnym jest papierem wartościowym, który obowiązkowo musi posiadać określone przez prawo cechy. Dokument ten jest jednym ze sposobów zabezpieczenia wierzytelności. Najczęściej wykorzystywany...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy. Zatem ile...

Księgowość

Przedsiębiorcy doskonale znają pojęcie amortyzacji środków trwałych. To właśnie ona pozwala im obniżyć koszty prowadzonej działalności gospodarczej. Amortyzacja została ujęta w prawie podatkowym oraz w ustawie o rachunkowości. Jej podstawowe...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne