Czym jest biznesplan? Jak sama nazwa wskazuje jest to plan na biznes, który precyzuje cele i działania, które dane przedsiębiorstwo chce osiągnąć. Zazwyczaj tworzy się go jako dokument, który zawiera aktualnie dane i założenia biznesowe oraz cele, które w przyszłości dana firma chce osiągnąć poprzez konkretne etapy. Biznesplan jest to przyszłościowa koncepcja rozwoju firmy, zawiera cała strategię i rozpisane działania w celu zbudowania marki czy osiągnięcia kroków milowych dla przedsiębiorstwa.
Biznesplan odnosi się do krótko- i długoterminowych celów danego przedsięwzięcia. O ile tworzenie planów i wizji w głowie przychodzi bardzo łatwo, to bez zapisanej strategii działania ciężko zabrać się do ich realizacji. Tworzenie biznesplanu pozwala spojrzeć na swoje pomysły z innej perspektywy. Bez niego ciężko zweryfikować swoje plany. Dobry biznesplan to podstawa dobrze prosperującej działalności.
Po co pisać biznesplan?
Dobry biznesplan przybliży Cię do sukcesu, niezależnie jaki cel chce się osiągnąć. Najczęściej tworzy się go, aby pozyskać finansowanie ze źródeł zewnętrznych, różnego rodzaju dofinansowania lub dotacje, o które ubiega się przedsiębiorca u konkretnej instytucji. Wtedy zanim podejmie się pisania biznesplanu najlepiej sprawdzić jakie wymogi ma dana instytucji, aby pomyślne otrzymać środki.
Biznesplan powinno się napisać podczas zarządzania strategicznego, kiedy zamierzasz zmienić cele swojej działalności, wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę lub planujesz nowe działania marketingowe swojej firmy. Uporządkowanie informacji i analiza planów pozwoli dokładnie przeanalizować, czy działania, które wcześniej chciało się dokonać są opłacalne. Pisanie biznesplanu umożliwia znalezienie informacji niezbędnych do podjęcia właściwej decyzji.
Harmonogram solidnego biznesplanu pozwala sukcesywnie pokonywać szczeble w drodze na szczyt. Bez niego można po prostu pominąć ważne aspekty niezbędne np. do sfinalizowania jakiejś ważnej dla przedsiębiorstwa transakcji.
Kto powinien napisać biznesplan?
Najlepiej, jeśli biznesplan pisze osoba, która zarządza firmą. Im bardziej kompetentni ludzie zabierają się za pisanie biznesplanu tym lepiej później firma prosperuje lub osiąga dotacje, o które się ubiega. Biznesplan mogą pisać też pracownicy dobrze znający firmę we współpracy z profesjonalistami, którzy znają metodologie tworzenia tego dokumentu. Skuteczny biznesplan to najczęściej wynik prac kadry pracowniczej, ekspertów danej branży, specjalistów z zakresu zarządzania strategicznego i finansów oraz marketingowców.
Co powinien zawierać biznesplan?
Aby biznesplan był skuteczny należy zawrzeć w nim jak najwięcej informacji, umożliwiających sprecyzowanie dzień i przybliżenie firmy do sukcesu. W przypadku tworzenia biznesplanu w celu uzyskania dotacji należy przedstawić wszystkie informacje, pozwalające instytucji, do której się go kieruje, zrozumieć plan i przekonać do tego, że jest on dobry i efektywny. Dlatego w biznesplanie należy zawrzeć:
- Streszczenie przedsięwzięcia – czyli wizytówka całego dokumentu, która powinna zachęcić potencjalnego inwestora do zapoznania się z jego dalszą częścią. Tutaj należy umieścić: opis oferowanego produktu lub usługi przez firmę, jakie doświadczenie i kwalifikacje posiada się w związku z planowaną działalnością, jaką ma się koncepcję na rozwój firmy i jaki jest plan wykorzystania środków.
- Charakterystyka przedsiębiorstwa – podstawowe i niezbędne informacje o firmie: rodzaj działalności i sektor, w obrębie którego się znajduje, misja firmy i wizja przedsięwzięcia.
- Opis produktu lub usługi – prezentacja musi być realna, aby przekonać potencjalnych kredytodawców do oferty. W tej części należy umieścić: nazwę, specyfikację, cenę, cechy i zalety, na jaki rynek przygotowywany jest produkt, jakie korzyści oferuje klientowi, co wyróżnia go spośród produktów i usług konkurencji.
- Zarządzanie firmą – opis sfery zarządzania firmą. W tej części powinny się znaleźć takie informacje jak wykształcenie i kwalifikacje kadry kierowniczej, liczba zatrudnionych i warunki ich zatrudnienia, a także usługi doradcze.
- Rynek i konkurencja – część dotycząca tego czym charakteryzuje się branża, jak duży jest rynek i jakie panują na nim tendencje i kim są jego główni nabywcy.
- Strategia marketingowa – niezbędna część każdego planu, gdzie umieszcza się plan sprzedaży, to jak klient dowie się o ofercie i jak otrzyma oferowany produkt, a także kim jest pośrednia i bezpośrednia konkurencja.
- Plan finansowy – w nim należy zawrzeć przychody i koszty związane z prowadzeniem firmy, określenie jej sytuacji finansowej, prognozowanie przychodów i wydatków firmy, a także perspektyw sprzedaży.
Wskazówka
Przed tworzeniem biznesplanu warto przeprowadzić analizę SWOT, który dokładnie pozwoli Ci poznać silne i słabe strony Twojej firmy lub oferowanego produktu czy usługi, a także poznać zagrożenia i możliwości na rynku.
W trakcie tworzenia biznesplanu niezbędną może okazać się koncepcja SMART, która pozwoli przeanalizować Twoje cele i na podstawie pięciu postulatów dotyczących cech umożliwi sprawdzenie jego poprawnego sformułowania.
Podsumowanie
Dobrze napisany i konkretny biznesplan zwiększa szanse na osiągniecie wyznaczonych celów. Niezależnie od tego czy jest on pisany przez pracowników czy we współpracy z profesjonalistami i czy tworzy się go w celu uzyskania dofinansowania czy dla uszeregowania i sprecyzowania działań należy realnie formułować swoje plany.