Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Infografiki i siła ich perswazji

Infografika

Infografiki pozwalają urozmaicić nie tylko prezentacje przygotowywane na potrzeby wewnątrzfirmowych konferencji i planowania strategii, ale i wiele materiałów marketingowych oraz artykułów tworzonych w ramach promocji, budowania świadomości marki i poszerzania zasięgów. Graficzny sposób przedstawienia treści i danych liczbowych jest z perspektywy odbiorcy o wiele bardziej atrakcyjny, niż wyszczególnienie kolejnych danych procentowych w formie tekstowej. Infografika przykuwa uwagę, pozwala wyszczególnić najważniejsze zagadnienia poruszane w artykule, a zastosowana jako element marketingu podnosi wiarygodność marki. Jak wykorzystać siłę perswazji infografiki w działaniach content marketingowych?

Czym jest infografika i jakie elementy może zawierać?

Infografika to obrazowe przedstawienie informacji, które zostały zawarte w towarzyszącej jej treści, opracowane na podstawie prowadzonych badań i obserwacji lub wyciągnięte ze statystyk dla zwrócenia uwagi na określony problem. Ujęta w ten sposób wizualizacja przekazu ma ułatwić odbiorcy zrozumienie i przyswojenie treści artykułu czy raportu, ale jednocześnie zebrać najważniejsze, warte zapamiętania informacje. Elementem infografiki mogą być tradycyjne wykresy, diagramy i tabele, ale także mapy i inne elementy wizualne, które będą reprezentowały określoną treść.

Infografika, oprócz roli uzupełnienia i wzbogacenia zawartości artykułów, raportów i prezentacji może służyć jako element reklamy.

Przedstawiona z pomocą infografiki treść będzie wzbudzała zainteresowanie, wyróżni się na tle tradycyjnych form reklamy, a jednocześnie pozwoli na przedstawienie pewnych danych i informacji bez konieczności przekazywania ich werbalnie lub w formie rozbudowanego tekstu.

Rodzaje i przykłady infografik

Tematyka, jaką można poruszyć z pomocą infografiki jest mocno zróżnicowana, co przekłada się bezpośrednio na możliwość zastosowania takiej formy prezentacji w naprawdę wielu obszarach i projektach. Infografiki mogą zaprezentować w ciekawy sposób liczbowe dane statystyczne, wyniki ankiet, analizy finansowe, porównania, ale także służyć jako materiały edukacyjne, poszerzające świadomość marki i podejmowanych przez nią problemów. Wśród najciekawszych rodzajów infografik wyróżnia się dziś przede wszystkim:

  • Infografiki liczbowe, czyli podstawową formę wizualizacji danych i statystyk poprzez zastosowanie wykresów, ikon i tabeli. Tego typu infografiki znajdują zastosowanie w różnego rodzaju artykułach branżowych, przyciągając uwagę do konkretnych statystyk czy danych przedstawionych i rozwiniętych w treści artykułu.
  • Infografiki fotograficzne, wykorzystujące fotografię jako nośnik informacji nakierowujący odbiorcę na konkretne zagadnienia, odpowiadający na jego pytania i wyjaśniający omawiane zagadnienie. Infografiki tego typu mogą sprawdzić się m.in. w branży turystycznej, podkreślając atrakcyjność i atuty konkretnych rejonów na świecie.
  • Wizualizacja treści. Tego typu infografika zbierze najważniejsze informacje przedstawione w długim tekście czy artykule, stanowiąc jego podsumowanie i prezentując fakty i hasła, które warto z tekstu wynieść. W tego typu infografikach można wykorzystać dane, statystyki i wykresy, ale najczęściej pojawia się tu także więcej treści w formie tekstowej.
  • Infografiki porównawcze, których zadaniem będzie przedstawienie odbiorcy pewnych podobieństw i różnic pomiędzy dwoma produktami, koncepcjami czy projektami. Rozwiązania tego typu wykorzystują m.in. marki, które chcą podkreślić w swojej kampanii zmianę pomiędzy „kiedyś i dziś” czy wyróżnić swoje zalety na tle produktów konkurencji.

Infografika przyklad

Obok wyżej wymienionych, infografiki i wizualizacje treści mogą przyjmować formę schematów blokowych nakreślających kolejne etapy działania, przedstawiających odpowiedzi na pytania i interpretujących pewne treści i informacje w sposób ogólny. W formie takiej unika się bardzo szczegółowych danych i informacji, bo znacznie ważniejsze jest tutaj ogólne zwrócenie uwagi na problem czy pewne dylematy. Na podobnej zasadzie zadziała infografika-przynęta, w której określone zagadnienie lub problem zostanie przedstawione poprzez udzielenie odpowiedzi i wskazanie jego rozwiązania.

Gdzie w praktyce wykorzystuje się infografiki? Jeśli potrzebujesz wytłumaczyć w prosty sposób pewien skomplikowany proces, zwrócić uwagę na konkretny problem, wprowadzić swojego odbiorcę do konkretnego tematu i wzbudzić jego ciekawość, przedstawić dane statystyczne, podsumować artykuł czy wypromować nowy produkt, odpowiednio przygotowana i wykorzystana infografika może być doskonałym narzędziem działania. Człowiek jest istotą wizualną i jeśli mamy do wyboru długi tekst lub prostą infografikę, naszą uwagę zawsze zwróci w pierwszej kolejności forma graficzna.

Jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne infografiki?

Po wstępie teoretycznym czas przejść do praktyki, a przy okazji skupić się na tym dlaczego infografiki mają tak dużą siłę perswazji i docierają do świadomości konsumenta lepiej, niż niejeden porządnie przygotowany artykuł. Przyczyny można rozbić tutaj na dwa podstawowe aspekty: infografiki są formą wizualną, która zawsze przyciągnie więcej uwagi niż formy tekstowe, a jednocześnie dają więcej informacji niż tradycyjny przekaz reklamowy w formie projektu graficznego, zdjęcia czy filmu. Drugi aspekt to energia włożona w przygotowanie infografiki – ze względu na potrzebę zachowania czytelności, ograniczoną objętość infografiki i chęć prostego przekazania konkretnych informacji, już na etapie projektowania infografik dokładnie analizujemy kwestię „co, jak i do kogo chcę przekazać”.

Infografiki są więc zwięzłe, przedstawiają konkretne informacje, a jednocześnie są atrakcyjne dla odbiorcy. Dobrze przygotowane potrafią wywrzeć naprawdę dobry i długotrwały efekt na społeczności zbudowanej się wokół Twojej marki.

Tworzenie infografiki rozpocznij od ustalenia jej celu oraz odbiorcy, którego uwagę ma przyciągnąć. Na tej podstawie określisz jaka forma infografiki okaże się najlepsza dla prezentowanych treści i jaki układ przedstawienia treści oraz grafik będzie spełniał wszystkie wymogi dla czytelnej, atrakcyjnej i wartościowej infografiki. Z perspektywy skuteczności, dobra infografika powinna umożliwić przyswojenie wszystkich informacji po jednym spojrzeniu – Twój odbiorca nie chce skupiać się na niej i czytać każdego drobnego dopisku pod grafiką, by zrozumieć jaką treść chcesz mu przekazać.

Projektując infografikę zadbaj o każdy szczegół. Projekt powinien być kolorowy, ciekawy wizualnie, ale też zrozumiały i nie wymagający głębszej analizy – znaczenie będą miały takie elementy jak wygląd grafik, ich układ, rozmiar, a także rozmiar i kolor czcionki. Pamiętaj, że cała infografika oraz ujęte w niej elementy muszą być w pełni spójne z wizerunkiem Twojej marki. Możesz pozwolić sobie na kreatywność, zabawę skojarzeniami i symbolami, a także czerpanie z kultury i otaczającego świata w celu wywierania określonych emocji i reakcji. Infografika wykorzystywana w ramach content marketingu nie jest zlepkiem wykresów przygotowanych na potrzeby prezentacji biznesowej – im ciekawsza, tym większe zainteresowania ze strony Twoich odbiorców.

Praktyczne narzędzia do tworzenia infografik

Zbudowanie koncepcji infografiki krok pierwszy, ale bez dobrego wykonania Twoja infografika pozostanie jedynie dobrym projektem. Do jej przygotowania możesz zatrudnić grafika lub skorzystać z usług profesjonalnej agencji brandingowej, ale dobrą opcją na start będą także dostępne online programy do tworzenia infografik. Część z nich jest dostępna za darmo, inne po opłaceniu otwierają dostęp do rozbudowanych funkcji i treści dających szansę na urozmaicenie Twoich infografik. Wśród najpopularniejszych warto wymienić Piktochart, Infogram oraz Venngage – programy z bogatym zasobem szablonów, motywów, czcionek, nakładek i grafik ułatwiających przygotowanie prostych i złożonych infografik nawet bez rozbudowanej wiedzy z zakresu projektowania graficznego i komputerowego.

Infografika to element, którego wykorzystanie warto rozważyć zarówno w ramach uzupełnienia przygotowywanych na stronę firmową artykułów blogowych i poradnikowych, jak i w trakcie budowania treści do mediów społecznościowych. Jeśli chcesz zwrócić uwagę swoich odbiorców na konkretny problem, statystyki, porównanie, czy nawet wyszczególnić cechy swoich produktów, forma infografiki ułatwi zadanie bez zmuszania odbiorcy do zbędnego wysiłku.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Biznes

Zbudowanie dobrej jakości ogłoszenia o pracę, które zostanie zauważone i przyciągnie na rozmowę wartościowych kandydatów wymaga nie tylko atrakcyjnych warunków samego zatrudnienia, ale i...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne