Grupy na Facebooku są przyszłością marketingu! Już teraz można zaobserwować liczne działania polskich i zagranicznych przedsiębiorstw, które walczą o klienta właśnie poprzez Facebooka. Zanim jednak zaczniesz promować swój biznes w mediach społecznościowych, zapewne zadajesz sobie pytanie, jak się za to skutecznie zabrać? Jakie są typy grup na Facebooku i kiedy warto z nich korzystać? Jak założenie grupy może przełożyć się na zyski firmy?
Najważniejsze rodzaje grup na Facebooku
Jeden z największych portali społecznościowych wyróżnia obecnie aż 5 rodzajów grup, do których możesz dołączyć lub w których możesz ulokować swoją własną grupę. Wyróżniamy:
Grupa kupię/sprzedam – tutaj najczęściej gromadzą się osoby, którym zależy na zapoznaniu się z wszystkimi najistotniejszymi ofertami sprzedażowymi lub na skutecznej sprzedaży własnego produktu. Grupa może być krajowa lub mieć zasięg jedynie lokalny.
Grupa edukacyjna – tutaj można z powodzeniem brać udział w lekcjach online, jak i je tworzyć, a także śledzić postępy uczestników kursu.
Grupa informacyjna – składa się z podstawowych informacji ogólnych, jest ustawiana jako domyślny rodzaj grupy.
Grupa z ofertami pracy – skupia zainteresowanych zmianą swojego statusu z “bezrobotny” na “aktywny zawodowo” i wszystkich poszukujących wartościowych pracowników. Co więcej, obecnie istnieje już możliwość bezpośredniego aplikowania przez Facebooka.
Kiedy warto rozważyć założenie własnej grupy?
Właściwie każdy biznes, jaki dziś założymy, opiera się w ten lub inny sposób na sprzedaży – dlatego też tak ważne jest dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców. Promują się zarówno agencje reklamowe, jak i salony fryzjerskie czy też kreatywni projektanci ubrań lub biżuterii. Nietrudno zauważyć, że XXI wiek jest wiekiem promocji siebie samych i swojego biznesu.
Od dawna wiadomo, że każdy produkt lub usługa skierowany jest jedynie do konkretnej grupy odbiorców. I tak oto np. portal samodzielnyprzedsiębiorca.pl jest przykładem strony dedykowanej dla wszystkich osób prowadzących własny biznes, które chcą rozwiać wątpliwości związane m.in. z kwestiami prawnymi czy też zwiększyć wiedzę na tematy związane z IT. Tak samo grupa na Facebooku jest “towarem” dedykowanym, który zainteresuje jedynie część konsumentów.
Grupa na Facebooku – dlaczego warto?
Założenie grupy daje szansę na dotarcie z produktem lub usługą do konkretnych osób, które są realnie zaangażowane w śledzenie promowanych przez Ciebie treści. Co więcej, w sieci pojawiają się informację o tym, że coraz więcej kampanii reklamowych opiera swoją skuteczność właśnie na grupach prowadzonych w mediach społecznościowych. Założenie grupy zamkniętej pozwoli wyselekcjonować członków mających dostęp do oferowanych przez Ciebie treści, dając im poczucie wyjątkowości.
Kiedy warto korzystać z już istniejących grup?
Zanim założysz odrębną grupę, lub zanim wieść się o niej rozniesie, możesz z powodzeniem korzystać z grup już istniejących. Pozwala to na dotarcie do szerokiego gremium w krótkim czasie, zanim jeszcze wejdziesz w posiadanie listy swoich własnych, wyłącznych odbiorców. Co więcej, odpowiednie ustawienia pozwolą na branie pod uwagę przede wszystkim tych członków grup, którzy spełniają określone kryteria, np. mieszkają w okolicach Warszawy, gdzie świadczysz swoje usługi.
O czym pamiętać, publikując posty na grupie istniejącej?
Pamiętaj o tym, że każda grupa ma swój regulamin i nie masz tak dużej dowolności w tworzeniu postów, jaką może dać Ci Twoja własna grupa. Zanim zaczniesz udzielać się na forum, zapoznaj się z wytycznymi, jakie tam obowiązują – jeśli ich nie przeczytasz, zamieszczane przez Ciebie informacje mogą być automatycznie kasowane jako spam lub blokowane przez administratorów.
Jak założenie grupy przekłada się na zyski firmy?
Tak jak już była o tym mowa – grupa tematyczna skupia wokół siebie te osoby, które już są zainteresowane tematem ze względów zawodowych lub prywatnych. Co więcej, grupa daje szansę na bezpośrednie nawiązanie kontaktu pomiędzy twórcą a odbiorcą, tworząc swego rodzaju więź. Dlatego jeśli chcesz, by klienci wracali właśnie do Ciebie, nie traktuj ich na grupie jak klientów.
Publikuj wartościowe treści, które oprócz wiedzy o Twoich usługach, dadzą im także wiedzę, a czasem odrobinę rozrywki.
Człowiek ma naturalną potrzebę socjalizacji, i jest to wyjątkowo prosty i oczywisty mechanizm, który jest wykorzystywany współcześnie w marketingu właśnie poprzez założenie grupy. Jeśli dodatkowo zdecydujesz się na grupę zamkniętą, jej członkowie zyskają większą śmiałość w udzielaniu się, a pozytywna reakcja na ich komentarze może być dodatkową zachętą do korzystania z Twoich usług.