Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Gdzie szukać dofinansowań do działalności? Propozycje na 2022 rok

Dofinansowania dla firm

Prowadzenie własnej działalności jest związane z ciągłymi inwestycjami w jej rozwój. Dysponowanie odpowiednimi środkami finansowymi znacząco przyczynia się do podejmowania działań wspierających funkcjonowanie i progres przedsiębiorstwa.

Gdzie przedsiębiorcy mogą starać się o dofinansowanie własnego biznesu?

Najwięcej możliwości otrzymania wsparcia finansowego mają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Dofinansowanie dla nich zostało przewidziane w Programach Regionalnych poszczególnych województw, a także w Programie Inteligentny Rozwój. W ciągu kolejnych 7 lat znacznie szerzej będzie wykorzystane wsparcie pozadotacyjne, takie jak: poręczenia, kredyty, czy pożyczki przyznawane przez pośredników finansowych, do których zaliczają się banki, jak również fundusze pożyczkowe i poręczeniowe. Ich warunki będą korzystniejsze w porównaniu z ofertą komercyjną np. poprzez niższe oprocentowanie, ponadto firmy łatwiej uzyskają zdolność kredytową.

Najłatwiej będzie otrzymać dotację na inwestycję realizowane w obszarach:

  1. Projekty badawcze i wdrażanie innowacji.
  2. Rozwój działalności firmy.
  3. Informatyzacja.
  4. Rozwiązania ekologiczne.
  5. Działalność za granicą
  6. Szkolenia.

Przedsiębiorca, który chce rozwijać swoją firmę, zdaje sobie sprawę, że wiąże się to z pozyskaniem dodatkowych środków. Pozwoli to na zakup nowych sprzętów, rozszerzenie zakresu świadczonych usług i pozytywnie wpłynie na konkurencyjność jego przedsiębiorstwa. Dofinansowanie można uzyskać w formie pożyczki, którą owszem trzeba będzie zwrócić, ale łatwiej będzie ją otrzymać, a warunki spłaty będą korzystniejsze. W sytuacji, kiedy przedsiębiorca zdecyduje się na kredyt w banku, to Fundusz Europejski może dać poręczenie spłaty w jego imieniu. Dla osób prowadzących swoje firmy na wsi, interesujący może okazać się Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Tutaj istotne jest, aby pomysł wpisywał się w lokalną strategię.

Dofinansowania dla firm

W drugim kwartale 2022 roku zostanie uruchomione wsparcie finansowe dla przedsiębiorców z Funduszy Europejskich przeznaczonych na lata 2021-2027.

Program Fundusze dla Nowoczesnej Gospodarki zakłada budżet wysokości ok. 8 mld euro i będzie się skupiał na wsparciu dla przedsiębiorców (4,36 mld euro), środowisku sprzyjającemu innowacjom (2,65 mld euro) oraz zazielenianiu przedsiębiorstw (800 mln euro). W pierwszej kolejności środki finansowe zostaną uruchomione jako wsparcie dla przedsiębiorców. Konkursy będą się odbywać w drugim kwartale, a wnioski będzie można składać do końca roku.

Pieniądze na wdrażanie innowacji

Środki pieniężne mogą otrzymać programy związane z działalnością innowacyjną na tzw. projekty modułowe, które mają możliwość dofinansowania w zakresie jednego planu różnych etapów wdrażania innowacji. Dla przedsiębiorców będzie to spore ułatwienie, ale będą oni musieli uwzględnić jeden z modułów: „praca B+R” (środki mogą być przeznaczone na badania, czy też prace rozwojowe) bądź „infrastruktura B+R” (pieniądze mogą być wykorzystane na tworzenie bądź rozwój centów badawczych).

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca chce rozwijać swoją działalność, może starać się o wsparcie z funduszu Unii Europejskiej. Operacyjne i regionalne programy oferują dofinansowanie w takich obszarach aktywności firmy jak: prace rozwojowe i badawcze, wprowadzanie elektrycznych systemów, ekologiczne rozwiązania bądź ekspansja na rynki zagraniczne. Celem wsparcia jest pokrycie kosztów wprowadzania na nowe rynki usług, produktów, a także promocja marek produkowanych za granicą. Otrzymane środki mogą być przeznaczone na usługi doradcze dotyczące przygotowania strategii ekspansji, działania promocyjne lub udział w targach.

Oprócz wymienionych form finansowania, fundusze Unii Europejskiej proponują pożyczki, kredyty, leasing lub poręczenie. Pozyskane w ten sposób środki można wykorzystać na rozwój firmy.

Dofinansowania dla firm

W przypadku, kiedy firma jest w początkowej fazie rozwoju oraz oferuje innowacyjne produkty bądź usługi, wsparcia należy szukać w funduszach Venture Capital (inwestycja w mniejsze projekty) i Private Equity (dłuższe inwestycje, trwające nawet do kilkunastu lat). Zajmują się one inwestycjami na niepublicznym rynku kapitałowym i przedsięwzięciami obarczonymi sporym ryzykiem. Pozyskane środki można wykorzystać na rozwój nowych technologii lub zwiększenie kapitału obrotowego. Inwestycje te przyczyniają się do uruchomienia danej spółki.

Na rynku znajdują się również tzw. Aniołowie Biznesu. To osoby zamożne, które przeznaczają własny kapitał na dofinansowanie przedsięwzięć na wczesnym etapie rozwoju firmy. W zamian za przeznaczone środki otrzymują mniejszościowy pakiet udziałów. Poza wsparciem materialnym służą również swoją wiedzą i doświadczeniem, doradzając odpowiednie rozwiązania. Aniołowie Biznesu samodzielnie podejmują decyzję, w jaką firmę zainwestują swój kapitał. Warto pamiętać, że przedsiębiorstwo, które chce skorzystać z funduszy Venture Capital, Private Equity, lub środków finansowych Anioła Biznesu musi posiadać szerokie perspektywy na osiągnięcie sukcesu.

Sposobów na otrzymanie dofinansowania jest sporo. Wszystko zależne jest od formy prowadzonej działalności. Zdecydowanie największe możliwości wsparcia realizowane są z funduszy Unii Europejskiej. Chcąc zwiększyć prawdopodobieństwo otrzymania środków finansowych, należy starannie i rzetelnie przygotować strategię biznesową, która jest ona konieczna do prowadzenia działalności. Dobrze zainwestowane pieniądze znacząco przyczynią się do sukcesu.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne