Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Dlaczego pracownicy kochają wellbeing?

Wellbeing w pracy

Na co dzień wielu pracowników boryka się z niemiłą atmosferą w miejscu pracy, niezdrową rywalizacją, ciągłym stresem czy brakiem możliwości rozwoju. Wszystko to powoduje znaczący spadek efektywności i zaangażowania. Chcąc zadbać o swoich podwładnych, kadra managerska wdraża wellbeing, którego zadaniem jest szeroko pojęty dobrostan fizyczny i psychiczny.

Czym jest wellbeing?

Wellbeing to ogólnie pojęty dobrostan. To stan, w którym dana osoba czuje się w pełni komfortowo. Obejmuje on kompleksowe spojrzenie na człowieka oraz jego potrzeby. Koncepcja wellbeing dotyczy wdrożenia strategii, która pozwoli pracownikowi w pełni realizować swój potencjał, rozwijać się czy radzić sobie w trudnych i stresujących sytuacjach. To także radość z życia, docenianie siebie, odporność psychiczna czy odczuwanie szczęścia. Dzięki wellbeing pracownicy mają możliwość identyfikacji z firmą oraz poczucie jej współtworzenia, ponadto czują się doceniani.

Gallupa i firma Healthways opracowały wskaźnik Wellbeing Index odnoszący się do kilku obszarów życia człowieka, do których można zaliczyć:

  • poczucie sensu – czyli realizacja celów zawodowych, możliwości rozwoju, lubienie tego, co się robi;
  • relacje z otoczeniem – dobre relacje międzyludzkie, czyli przyjazna atmosfera oparta na wzajemnym zaufaniu, życzliwości, otwartości i szczerości;
  • finanse – bezpieczeństwo i stabilizacja finansowa oraz poczucie i świadomość, że wynagrodzenie jest adekwatne do powierzonych obowiązków;
  • wspólnotowość – poczucie współtworzenia firmy, przynależności do grupy, świadomość, że jest się ważnym;
  • dobrostan psychofizyczny – czyli dobra kondycja zdrowotna, systematyczna aktywność fizyczna, zasoby energii, zdrowe odżywianie i dobre samopoczucie.

Programy wellbeing obejmują złożone działania mające na celu budowanie dobrostanu pracowników. Część z nich dotyczy różnorodnych akcji organizowanych w firmie lub benefity, z których pracownik wybiera te, które go interesują.

Ćwiczenia wellbeing

Przykłady wellbeingu w pracy

Wellbeing jest bardzo elastyczny i może składać się z wielu działań, jednak głównym jego celem jest poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego oraz nauka zdrowych nawyków. Jako przykłady wellbeingu w pracy można wymienić m.in.:

  • możliwość bezpłatnych badań profilaktycznych;
  • rozmowa ze specjalistami z różnych dziedzin medycznych;
  • konsultacje dietetyczne;
  • konsultacje z masażystą lub fizjoterapeutą;
  • spotkania ze specjalistami od prawidłowego snu;
  • zajęcia jogi, pilates;
  • kluby biegacza;
  • kluby tematyczne;
  • dodatkowe benefity za dojazd do pracy ekologicznym pojazdem np. rowerem;
  • dodatkowa przerwa w pracy przeznaczona na aktywność fizyczną;
  • zajęcia z technik relaksacyjnych;
  • szkolenia z efektywnej komunikacji;
  • warsztaty radzenia sobie ze stresem;
  • zajęcia z medytacji;
  • możliwość konsultacji z psychologiem;
  • cykliczne wydarzenia tematyczne np. dzień równowagi;
  • zdrowe przekąski;
  • pokój wyciszenia;
  • organizowanie wspólnych przedsięwzięć np. wolontariat;
  • wyzwania podejmowane przez pracowników np. 30 dni bez słodyczy;
  • elastyczne godziny pracy;
  • możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej.

To tylko niektóre z możliwych działań. Tak naprawdę wszystko jest uzależnione od kadry pracowniczej i ich indywidualnych potrzeb oraz preferencji, dlatego przed stworzeniem konkretnej strategii wellbeingu, warto poznać opinie podwładnych.

Jak wprowadzić wellbeing?

Wdrożenie wellbeingu powinno składać się z określonych działań, które będą przebiegać krok po kroku. Oto przepis jak wprowadzić takie działania:

Pierwszym i podstawowym działaniem jest wyznaczenie celu, który zamierzamy osiągnąć. Tutaj konieczne będzie także opracowanie strategii, która pomoże go zrealizować. Warto poszukać nowoczesnych rozwiązań tak, aby pracownicy chętnie angażowali się w nowe działania. Opinia podwładnych jest kluczowa. W tym celu można przeprowadzić krótką i anonimową ankietę, która odpowie na pytania: jakie działania warto wdrożyć, co należy poprawić, a co jest zbędne. Dodatkowo można zapytać, z jakimi problemami borykają się na co dzień i czego oczekują od firmy.

Następnym krokiem będzie przygotowanie strategii oraz planu jej wdrożenia. Tutaj kluczowa będzie analiza ankiet pracowniczych oraz współpraca z kadrą kierowniczą. Warto zaangażować przełożonych, ponieważ to oni najlepiej znają swoich podwładnych oraz ich potrzeby. Liderzy będą również odpowiedzialni za rozpowszechnienie zmian wśród pracowników oraz ich zaangażowanie. Tworząc strategię, należy uwzględnić możliwości i preferencje pracowników. Nie wszyscy są miłośnikami konkretnej dyscypliny sportu, dlatego warto przemyśleć inne rozwiązania, które będą dla nich dobrą alternatywą. Przed wprowadzeniem wellbeingu, dobrze jest upewnić się, że jest on kompletny i dobrze przygotowany. Warto również zainwestować w szkolenie kadry kierowniczej. Wdrażając odpowiednią strategię, dobrze jest zorganizować to tak, aby dotarła ona do wszystkich pracowników. Warto, aby przełożeni dali przykład zaangażowania oraz wspierali wprowadzany wellbeing. Dobrze jest na bieżąco sprawdzać, czy wdrożona strategia działa, czy pracownicy z niej korzystają i jakie przynosi to efekty.

Dobre samopoczucie pracownika można budować na wiele sposobów. Warto pamiętać, aby program wellbeingowy był naturalną częścią kultury organizacyjnej. Musi być dopasowany do wartości, które są kluczowe dla podwładnych.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne