Systemy CRM są wyjątkowo praktycznym narzędziem do zarządzania relacjami z klientami oraz całym działem sprzedaży. Wykorzystywane przez duże firmy, ale coraz częściej także mniejszych przedsiębiorców, systemy CRM mogą wzmocnić strategię działań i ułatwić planowanie kolejnych kroków niezbędnych do pozyskania i utrzymania stałej relacji z klientem. W jaki sposób działają i czym powinien charakteryzować się prosty, ale użyteczny system CRM?
Najważniejsze funkcje prostego systemu CRM
Systemy CRM (customer relations management) pozwalają w prosty sposób zbierać, porządkować i zarządzać informacjami o klientach niezbędnymi do nawiązania i utrzymania z nimi odpowiednich relacji. W założeniu systemy takie mogą być naprawdę proste lub rozszerzone o wiele praktycznych dodatków, dzięki którym łatwiejsze stanie się ocenianie szans sprzedaży, przyporządkowywanie transakcji do odpowiednich kategorii czy komunikowanie się z potencjalnym klientem. Ważne jednak, by system CRM zawsze pozostał narzędziem intuicyjnym, łatwym w użyciu, funkcjonalnym i przynoszącym konkretne korzyści. Jako wsparcie pracy działu handlowego, system CRM ma usprawniać działania, a nie dodawać zbędnych zadań zespołowi.
Uzupełniając na bieżąco informacje o kontaktach z potencjalnymi odbiorcami w systemie CRM możemy rejestrować wszystkie podstawowe dane zarówno o leadach, jak i już pozyskanych konsumentach. Szybkie działanie i analiza tego typu kontaktów pozwala łatwiej przejść do dalszych etapów nawiązywania relacji, nie dając potencjalnemu klientowi czasu na zainteresowanie się ofertą konkurencji. Zbieranie informacji o leadach w systemie CRM ułatwi ich organizację pod kątem tych z największą szansą na zakup, a jednocześnie pozwoli skompletować wiedzę, którą można wykorzystać na przekucie nawet niewielkiego zainteresowania w sprzedaż.
Ważną cechą prostego systemu CRM sprzyjającego pracy firmy będzie łatwość dostępu do informacji, ale też wbudowane rozwiązania pozwalające na porządkowanie ich według określonych kategorii. CRM nie narzuca rozwiązań, a pozwala dopasować się do wymagań firmy i dzięki temu współpracuje z nią w kierunku osiągania lepszych wyników sprzedażowych. Możliwość oznaczania szczególnie aktywnych klientów, w miarę zainteresowanych leadów czy konsumentów zupełnie niezainteresowanych lub odchodzących do konkurencji daje szansę na lepsze zarządzanie czasem i środkami firmy – inwestujemy tylko w te leady, które mogą przynieść bezpośredni zysk.
Prowadzony w ten sposób CRM daje też podgląd na poprzednią aktywność klienta, co można przełożyć na lepsze dopasowanie oferty do jego potrzeb i budowanie trwałej, wartościowej relacji.
Dlaczego warto korzystać z CRM do zarządzania relacjami z klientem?
Zastosowanie systemu CRM w firmie w dużym stopniu ogranicza prowadzoną ręcznie czy w formie papierowej dokumentację, ułatwiając porządkowanie wszystkich zebranych informacji i danych o klientach. Łatwy dostęp do bazy danych połączony z odpowiednim podziałem na kategorie przyspiesza codzienną pracę zespołu handlowego. Co ważne, do systemu CRM mogą mieć wgląd także inne działy firmy, co w perspektywie ułatwia wewnętrzną współpracę różnych zespołów dążących ostatecznie do jednego celu – skutecznej sprzedaży.
Warto w tym miejscu nadmienić, że system CRM nie musi być w żaden sposób rozbudowanym, skomplikowanym i oferującym całą masę zbędnych dodatków systemem zarządzania. Dla małych firm i przedsiębiorstw w zupełności wystarczą proste schematy i bazy danych, które uporządkowane w odpowiedni sposób będą wyjątkowo intuicyjne w obsłudze, pozwolą zaoszczędzić czas i energię włożoną w pozyskiwanie nowych klientów, a jednocześnie nie będą wymagały zaawansowanej wiedzy z zakresu IT. Prostota i funkcjonalność są dla systemów CRM cechą nadrzędną. Współcześnie, cechy te realizowane są m.in. przez udostępnienie systemów CRM w formie programów online, działających jako samodzielna usługa lub element współpracujący np. z systemem do fakturowania.
CRM szanse sprzedaży – jak wykorzystać możliwości systemu?
Wykorzystując właściwie funkcje systemów CRM możliwe jest zarządzanie tzw. szansami sprzedaży. Przez uzupełnianie informacji o klientach, prowadzonych rozmowach i realizowanych transakcjach oraz wykorzystanie możliwości analitycznych systemu CRM, dział sprzedaży może analizować szanse sprzedaży dla poszczególnych klientów i leadów, opracowując na ich podstawie strategię działania. Szanse sprzedaży to wizualizacje działań, które należy wykonać by daną transakcję zrealizować. Pozwalają podzielić planowane transakcje na kolejne etapy, dając wyraźny wgląd w to jakie działania są potrzebne, by dana relacja z klientem stała się sprzedażą.
Jednym z prostych, intuicyjnych, elastycznych i funkcjonalnych systemów CRM oferujących dostęp do zarządzania szansami sprzedaży jest CRM Melpe, dostępny w ramach programu do fakturowania online Melpe stworzonego przez LTB. Jako program online, CRM Melpe jest na bieżąco aktualizowany, usprawniany i przystosowywany do jeszcze wydajniejszej pracy działów handlowych. Tam, gdzie liczy się sprzedaż, zarządzanie leadami i relacjami z klientem poprzez system CRM może okazać się jedną z najlepszych strategii usprawniania współczesnego biznesu.