Jednym z najczęściej pomijanych i niedocenianych elementów podczas tworzenia strategii pozycjonowania witryny jest tytuł podstrony. Dokładnie mowa o meta title (lub inaczej meta tytule), który jest określeniem dla tekstu pojawiającego się w zakładce okna przeglądarki. Jego zadaniem jest dokładne określenie tematu podstrony, co z kolei przekłada się na pomoc Google’owi w ustaleniu zależności treści. Dobrze zastosowany meta tytuł pozwala na zwiększenie tzw. „klikalności” strony, czyli służy zwiększeniu jej atrakcyjności i zasięgów.
Czym jest meta title?
Meta title to nazwa strony wyświetlana w wyszukiwarce Google. Spoglądając jednak od strony technicznej to nic innego jak część kodu html, która jest odczytywana przez roboty wyszukiwarki. Jej celem jest krótkie poinformowanie o zawartości strony, dzięki czemu w zależności od zgodności z poszukiwaną przez użytkownika frazą, strona zostaje wyświetlona na wysokich, albo na odległych miejscach w wyszukiwarce. Warto zatem dobrze przemyśleć jego zawartość i brzmienie. Oprócz widoczności strony zachęci on także użytkownika do zapoznania się z jej treścią.
Metatytuł musi być atrakcyjny i powinien przekonać użytkownika, że ten potrzebuje informacji, które są w nim zawarte. Warto przygotować jego brzmienie w taki sposób, aby był praktyczny. Konieczne wydaje się umieszczenie słów kluczowych w kolejności od najbardziej istotnych, do najmniej ważnych. Dodanie w jego treści nazwy marki pozwala na jej promowanie i zapewnienie optymalnej długości. Przyjęło się, że idealna długość mega tytułu wynosi między 60 a 70 znaków łącznie ze spacjami. Dobrze, aby miał on długość, która pozwoli na jego pełne wyświetlenie w przeglądarce, gdyż spójna treść zachęca do podjęcia interakcji.
Dobry meta tytuł zawiera dobrze dobrane frazy i musi być zapisany w poprawny sposób w kodzie html, zawiera on się w tagu <title>, który jest umieszczony w sekcji <head>. Powinien on wyglądać w następujący sposób:
<head><title>Treść meta tytułu<title></head>
Zapisanie go w poprawny sposób gwarantuje, że będzie on odpowiednio wyświetlany i odczytywany przez mechanizmy, które się tym zajmują. Dzięki temu również użytkownicy będą w stanie szybko podjąć decyzję czy poszukiwana przez niego informacja znajdzie się na danej stronie.
Tworzenie meta title
Meta title, to jednak zdecydowanie znacznie więcej niż zwykły element kodu html strony. Pełnią one bardzo ważne funkcje, między innymi informacyjne, a także przekonujące użytkowników, że warto zapoznać się z treściami na stronie. Wbrew pozorom jest to trudne zadanie, które oprócz umiejętności technicznych wymaga znajomości rynku i metod marketingowych. Warto jest jednak stosować się do pewnych uniwersalnych zasad, które pomogą w tworzeniu dobrego meta tytułu.
Przede wszystkim treść powinna być zwięzła i niezbyt skomplikowana. Krótki, spójny i czytelny zapis będzie najlepszym rozwiązaniem.
Warto wykorzystywać słowa kluczowe. Muszą być one jednak wplecione w tekst w naturalny sposób, tak aby nie brzmiały sztucznie. Jeśli chodzi o długość tytułu, trzeba samemu jej pilnować. Zbyt długi tytuł nie będzie cały widoczny, co z kolei może spowodować, że najważniejsze frazy nie zostaną wyświetlone. Innym dobrym rozwiązaniem jest używanie języka korzyści i sformułowań, które przyciągną potencjalnych klientów, takich jak:
- promocja,
- ranking,
- tania, szybka dostawa,
- sprawdź,
- zobacz.
Narzędzia, które mogą pomóc
Warto jest skorzystać z dostępnych narzędzi, które służą przeprowadzaniu analizy długości meta title strony w wynikach wyszukiwania. Jednym z nich jest SERP Preview Tool, który charakteryzuje się intuicyjnością, co pozwala na wykorzystanie go przez początkującego w zakresie tworzenia meta tytułów. Daje on także możliwość zobaczenia wyglądu opisów w wyszukiwarce (zarówno w wersji komputerowej, jak i mobilnej).
Bardziej rozbudowanym narzędziem jest zdecydowanie SEO META in 1 CLICK – nakładka w przeglądarce Google Chrome. Działanie opiera się na wskazaniu informacji na temat SEO on site strony (a dokładniej podstrony), dzięki włączeniu wtyczki na danej witrynie.
Innym wartym polecenia narzędziem jest Title Tag Length and Meta Description Length Preview Tool. Zajmuje się ona analizą długości znaków oraz pokazuje adres i tytuł strony oraz jej opis w wyszukiwarce. Dzięki skorzystaniu z narzędzi możliwe jest przeprowadzenie analizy szerokości tekstów, wpisanie słów kluczowych oraz dodanie daty w opisie strony.
Wpływ meta title na pozycjonowanie
Meta title wpływa także na wynik pozycjonowania. Jego spójność z treścią strony i występującymi na niej frazami sprawi, że strona będzie wyświetlona na wysokich miejscach w przeglądarce. Nie można jednak przesadzić, gdyż treści muszą być tworzone z myślą o ludziach i dla nich. Ponadto możliwości technologiczne pozwalają na dostosowanie pozycjonujących robotów w taki sposób, aby rozpoznawały mechanicznie brzmiące zdania.
Przykład znacznika title „Imprezy okolicznościowe Wałbrzych i okolice” dla strony sudeckawiata.pl
Istnieje także możliwość przeprowadzania badania, które wskaże jak dany tytuł wpływa na ruch na stronie. Jest to zaawansowane zagadnienie, które jednak pomoże w poprawie pozycjonowania strony. Klarowny opis treści i optymalizacja tytułów pozwoli na zwiększenie jej widoczności. Warto dołożyć starań, aby meta tytuły były solidnie przygotowane, gdyż wpłynie to pozytywnie na firmę.