Do niedawna rekrutacja poprzez media społecznościowe wydała się nierealnym snem rekruterów. Wraz z rozwojem nowych technologii, także platformy przechodzą spore przemiany. Dzięki temu stają się coraz lepszym narzędziem biznesowym, także w pozyskiwaniu nowych pracowników. LinkedIn zdobywa coraz większą popularność, zyskując jednocześnie miano „Facebooka dla firm”. Ten portal społecznościowy dedykowany jest budowaniu wizerunku marek własnych pracowników oraz pracodawców. Co jednak należy zrobić, aby każda ze stron została dostrzeżona przez siebie wzajemnie?
Rekrutacja 2.0
Główną misją działania serwisu LinkedIn jest danie możliwości specjalistom różnych branż i profesji, nawiązywanie kontaktu między sobą oraz tym samym budowanie pełnej siatki powiązań i współpracy biznesowej. Sami użytkownicy chętnie wykorzystują to narzędzie do budowania swoich marek, jako pracowników lub też pracodawców. Dzielą się swoim doświadczeniem i umiejętnościami, tworząc wirtualne CV-ki. To znów pozwala na powiększenie możliwości dla samych rekruterów.
Nie dziwi ten fakt, zwłaszcza jeżeli spojrzymy na statystyki. Wskazują one, że średni czas, poświęcany na przebywanie podłączonym do sieci, wynosi około 7 godzin, z czego w social-mediach spędza się około 3 godziny. Gdzie można szybciej znaleźć nowego pracownika niż właśnie w jego „naturalnym środowisku”?
Narzędzia takie jak LinkedIn stają się więc sporym ułatwieniem pracy rekrutera. Jednakże pierwszym krokiem jest zmiana perspektywy. Musi on sobie uświadomić, że tworzy dla ludzi, czyli do użytkowników danej społeczności. Wrzucenie oferty i oczekiwanie, aż ktoś zaaplikuje należy odrzucić. Zaplanowanie strategii komunikacji na LinkedIn jest w takim przypadku niezbędne, aby właściwie wykorzystać wszystkie dostępne tam rozwiązania.
Możliwości prowadzenia rekrutacji na LinkedIn
Podstawą prowadzenia rekrutacji na LinkedIn jest oparcie wszystkiego na spójnej strategii komunikacyjnej. Jej niezwykle ważnym aspektem jest zbudowanie odpowiedniego profilu dla pracodawcy, jak i własnego jako rekrutera. Spowodowane jest to ciekawością potencjalnego kandydata, do jakiego środowiska pracy może trafić. Na podstawie wizerunku marki pracodawcy podejmie ostateczną decyzję, dlatego też przed podjęciem dalszych kroków, należy zadbać właśnie o profile.
Warto pamiętać, że 80% obecnych na rynku pracy są kandydatami pasywnymi. Oznacza to, że nie poszukują ofert pracy, jednak są otwarci na zmianę stanowiska. Nie można pomijać tej grupy, dlatego też tak ważne jest, że pracownik idealny, może czekać tuż za rogiem. Może właśnie pierwsze wrażenie dotyczące profili pracowników zachęcą go do podjęcia decyzji?
Oferty pracy
Dodawanie ofert pracy jest bezpłatne. Korzystając z tego rozwiązania należy pamiętać o wspomnianej wcześniej zasadzie. Zwykły tekst informujący o otwartej rekrutacji jest niewystarczający. Zastosuj pytanie np. Znacie kreatywnego specjalistę od marketingu we Wrocławiu? Potrzebujemy go w naszym zespole. Prześlij mu to ogłoszenie. Jest to ciekawszy sposób, aby pozyskać zainteresowanie potencjalnych kandydatów. Pytanie sprawia, że trudno przejść obok niego obojętnie. Równie istotne jest działanie zespołowe. Post nie tylko powinien znaleźć się na stronie firmy, ale również profilach rekrutera oraz reszty pracowników. Najlepiej, aby byli to członkowie danego zespołu. Pokaże to, że oni sami potrzebują wsparcia, którego chętnie przyjmą do swojej ekipy.
Wiadomości do kandydatów
Zwiększenie zasięgu jest niezwykle ważne, należy więc pamiętać o budowaniu siatki kontaktów. Posty widoczne są wyłącznie dla obserwujących dane konta, dlatego każdy użytkownik LinkedIn, powinien stale poszerzać liczbę kont. Dzięki sporej liczbie osób, z którymi nawiązano relacje, możliwe jest wysyłanie bezpłatnych wiadomości. Jednakże kiedy chcemy skontaktować się z nieznanym nam potencjalnym kandydatem, warto skorzystać z płatnego wysyłania InMaila. Dostępne są dwie opcje:
- LinkedIn Recruiter Lite: 30 wiadomości miesięcznie;
- LinkedIn Recruiter Corporate: 150 wiadomości miesięcznie; masowe wysłanie 25 wiadomości.
Wyszukiwarka kandydatów
LinkedIn udostępnia także narzędzie do indywidualnego poszukiwania kandydatów. Przy bezpłatnym korzystaniu z wyszukiwarki mamy ograniczone możliwości, ale nadal to przydatne narzędzie. LinkedIn udostępnia specjalne filtry oraz wyszukiwanie po frazach. Możliwe jest szukanie konkretnych stanowisk lub danych dotyczących firm/branży z doświadczenia zawodowego.
Funkcja „Open to Work”
Nie tylko rekruter może opublikować post o wolnym stanowisku, ale także sam kandydat, posiada możliwość skorzystania z funkcji „Open to Work”, oznaczającej gotowość do podjęcia się nowych wyzwań zawodowych. Jest to nowa funkcja, udostępniona użytkownikom LinkedIn. Nakładka #OpenToWork wyświetla się na zdjęciu profilowym to ciekawe i uniwersalne narzędzie. Skorzystanie z tej opcji ułatwia samemu ubiegającemu się o pracę, ale także poszukującemu na dane stanowisko. Użytkownik sam decyduje dla kogo ma być dostępna widoczność – wszystkich przeglądających profil lub samych rekruterów. Zaznacza także preferencje co do lokalizacji oraz rodzaju pracy.
Korzyści płynące z rekrutacji na LinkedIn
LinkedIn to doskonałe narzędzie biznesowe. Pozwala na nawiązywanie relacji oraz budowanie siatki kontaktów. Jednakże sam wizerunek nie podlega jedynie kreacji, a daje możliwość praktycznego wykorzystania. Ogromne korzyści otrzymują rekruterzy, których praca polegająca na znalezieniu idealnego kandydata nie należy do najprostszych. Środowisko sieciowe pozwala na poszerzenie pola poszukiwań. Rekrutacje poprzez LinkedIn to także możliwość aplikowania kandydatów na oferty, które mogą zagubić się w setkach dostępnych w innych serwisach.
Rekrutacja jest bardzo obszernym tematem. Nie jest także proste, a prowadzenie jej we właściwy sposób musi być przede wszystkim atrakcyjny, aby przyciągnąć uwagę jak największej grupy. Nie można zapominać o tworzeniu wizerunku marki własnej, jako rzetelnego pracownika lub pracodawcy. Profile na LinkedIn to wiele możliwość, które pozwolą spełnić wszystkie te założenia.