Social media to serwisy umożliwiające szybką wymianę informacji z osobami na całym świecie. W Polsce najpopularniejszy jest Facebook, gdzie konto ma około 20 milionów użytkowników. Dane pokazują, że z Twittera korzysta ponad 6 milionów użytkowników. Czy to znaczy, że Twitter Marketing nie jest wart zainteresowania?
Czym jest Twitter?
Najważniejsze wydarzenia ze świata. Aktualności polityczne, społeczne, kulturalne, sportowe, ale nie tylko. Twitter umożliwia mikroblogowanie na nieznaną wcześniej skalę. Serwis społecznościowy informuje o wszystkim, co najważniejsze w zwięzłej i ciekawej formie. Powstał w 2006 r. jako usługa przekształcona ze startupu Odeo. Zarejestrowani użytkownicy tweetują między sobą krótkimi komunikatami, dlatego Twitter to serwis chętnie wykorzystywany przez osoby publiczne oraz instytucje. Od początku działalności testuje się na nim możliwość wykorzystania wpisów jako źródła danych socjologicznych.
Jak wyglądają tweety?
Tweet oznacza z języka angielskiego ćwierkanie, ćwierkać. Tak jak krótkie są odgłosy ptaków, tak krótkie muszą być wiadomości publikowane w social mediach. Maksymalna liczba jednej wiadomości to tylko 280 znaków. Konieczność streszczenia wiadomości do minimum sprawia, że można przekazać tylko najważniejsze informacje. Pokazują się one na profilu autora oraz na tablicach użytkowników, którzy obserwują profil. Możliwość tagowania tweetów poprzez postawiony znak “#” przed słowem sprawia, że komunikat może być widoczny także w innych miejscach oraz na tablicach użytkowników, którzy interesują danym słowem kluczowym. Twitter to serwis społecznościowy, który umożliwia także wymianę komentarzy między zalogowanymi użytkownikami. Dzięki temu można odpowiadać na komunikaty oraz podejmować ciekawe dyskusje.
Czy Twitter dla Twojego biznesu to dobry sposób na reklamę?
Serwisy społecznościowe to znak XXI wieku. Gromadzą użytkowników o podobnych zainteresowaniach i poglądach. Ponadto pozwalają na bardzo szybką wymianę informacji z ludźmi na całym świecie. Twitter Marketing to nowoczesny sposób na reklamę w Internecie, którego zalety podkreślają specjaliści od komunikacji społecznej. Co więcej, Twitter to rozwiązanie biznesowe, które wykorzystuje API webowe, umożliwiające przesyłanie komunikatów między aplikacjami na różnych urządzeniach. Dzięki temu API serwisu społecznościowego, jakim jest Twitter, pozwalają na proste, intuicyjne i czytelne publikowanie, ale także odczytywanie postów oraz ich automatyczną publikację w serwisie. Ponadto API pozwala na śledzenie na żywo wydarzeń, aktywności użytkowników oraz przeszukiwanie starych tweetów. Dzięki temu łatwo zaobserwować trendy, zainteresowania użytkowników, ich historię oraz potrzeby. Obecnie struktury API wykorzystuje się do różnych celów, w tym marketingowych. Wyróżnia się ponad 400 kategorii API, wśród których można znaleźć między innymi związane z finansami czy handlem.
W jakim celu używa się Twittera?
Popularność Twittera w Polsce jest dosyć dyskusyjna. Bez wątpienia jest to jednak znaczący kanał social media na całym świecie. Sam Barack Obama ma ponad 116 milionów obserwujących. Dużą publicznością cieszą się także znani muzycy tacy jak Justin Bieber, Rihanna czy Lady Gaga. Nie trudno się zorientować, że są to wpływowe osoby, które mają wpływ na kształtowanie się postaw i opinii także młodej części użytkowników.
W Polsce Twittera najczęściej używa się do publikacji informacji o tematyce politycznej lub sportowej. Największym zainteresowaniem cieszą między między innymi tweety Adama Dudy, Donalda Tuska czy Krzysztofa Bosaka. Dużą liczbę obserwujących i śledzących świat sportu notuje Zbigniew Boniek, ekstraklasa oraz kanały sportowe. W Stanach Zjednoczonych do perfekcji doprowadzono Twittera NBA. Posty publikowane na Twitterze często cytuje się w wiadomościach czy artykułach, dzięki temu docierają do ogromnej liczby ludzi.
Siłą Twittera jest jego dynamika i błyskawiczna reakcja, która w świecie newsów i szybkich ripost budzi zainteresowanie i przyciąga uwagę.
Twitter dla firm – czy warto?
Marketingowcy planując strategię, stoją przed wyborem wielu social-mediów. Reklamodawcom zależy głównie na zysku, dlatego nie ulega wątpliwości, że inwestycja musi się zwrócić. Dla kogo Twitter to najlepsze narzędzie komunikacji? Efektywny Twitter Marketer musi zdawać sobie sprawę, że prawdziwie aktywnych użytkowników Twittera w Polsce nie ma wielu. Prowadzenie komunikacji na kanale może jednak wpłynąć na poprawę wizerunku oraz ułatwić rozwój biznesu. IAB Polska w swoim raporcie informuje, że w Polsce z Twittera korzysta ponad 6 milionów osób, które szukają szybkich i rzetelnych informacji. Najpopularniejsze kanały należą do polityków, sportowców czy dziennikarzy – osób, które mają realny wpływ na wygląd społeczeństwa. Reklama na Twitterze jest o tyle skuteczna, że trafia do osób zainteresowanych tematem. Akcja-reakcja to skuteczna metoda reklamy, która działa na emocje i podświadomość użytkowników.
Należy pamiętać, że na Twitterze często obserwuje się konta osób, których nie zna się osobiście, ale których opinie są ciekawe i interesujące. Firmy, które myślą o swoich działaniach długoterminowo oraz planują komunikację w mediach społecznościowych, nie powinny pomijać działań na Twitterze w budowaniu pozycji i kreowaniu wizerunku marki. Twitter z pewnością pomoże w kontaktach z osobami publicznymi, w monitorowaniu konkurencji, ale także w komunikacji z osobami, które mogą zamienić się w klientów.