Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Czy i kiedy warto inwestować w badania marketingowe?

Badania marketingowe

W biznesie podejmowanie decyzji nie może być przypadkowe. Ryzykowne posunięcia mogą być bardzo kosztowne, stąd też kluczowa jest przemyślana strategia. Pozyskanie istotnych informacji jest kluczem do opracowania skutecznej kampanii. Tutaj z pomocą przychodzą badania marketingowe.

Czym są badania marketingowe i na czym polegają?

Badania marketingowe to działania, które mają na celu zebranie szczegółowych informacji dotyczących potencjalnych klientów docelowych. Dodatkowo jest to proces analizy i interpretacji pozyskanych danych, które pomagają zrozumieć potrzeby rynku, jak również zidentyfikować możliwości oraz monitorować czy oceniać działania marketingowe. To niezwykle ważne aspekty, które stanowią źródło niezbędnej wiedzy koniecznej do podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Badania marketingowe to zbiór rzetelnych informacji oraz proces dokładnego przetwarzania pozyskanych danych, które wymagają odpowiednio dobranej metody oraz techniki do konkretnego celu.

Kiedy wykonuje się badania?

Badania marketingowe wykonuje się w sytuacji, kiedy firma chce zdobyć kluczową wiedzę do podejmowania trafnych decyzji. Dotyczy to danych w odniesieniu do marki, jej postrzegania, słabych i silnych stronach, jak również jej odbiorcach oraz potrzebach.

Badania marketingowe – przykłady sytuacji, w której są realizowane:

  • wprowadzenie na rynek nowego produktu lub usługi;
  • pozyskanie informacji dotyczących opinii klientów o nowym produkcie, usłudze, opakowaniu, logo itp.;
  • ocena potencjału rynkowego firmy bądź poszczególnych produktów;
  • usprawnienie procesów decyzyjnych;
  • zwiększenie przychodów;
  • poznanie otoczenia konkurencyjnego;
  • chęć rozwoju danej marki, produktu bądź usługi;
  • trafniejsze dotarcie do grupy docelowej oraz zaspokojenie jej potrzeb;
  • zaproponowanie nowego produktu lub usługi;
  • dotarcie do przyczyn pogorszenia się sytuacji firmy.

W jakim celu wykonuje się badania marketingowe?

Głównym celem badań marketingowych jest pozyskanie jak najdokładniejszych danych. Analizie podlegają: działalność konkurencji, opinie konsumentów, jak również ceny produktów czy usług. Wyniki przeprowadzonych badań pozwalają na skuteczną odpowiedź na zapotrzebowanie oraz przygotowanie się na działania konkurencji. Zadaniem badań marketingowych jest także ograniczenie do minimum zbędnego ryzyka w podejmowanych decyzjach. Ich przeprowadzenie umożliwi odpowiednie przygotowanie się firmy do przeprowadzenia skutecznej kampanii reklamowej, w tym opracowanie optymalnej strategii działania, która przełoży się na rozwój firmy.

Jakie są rodzaje badań marketingowych i czym się charakteryzują?

Badania marketingowe opierają się przede wszystkim na badaniach ilościowych i jakościowych.

Badania ilościowe dostarczają odpowiedzi na pytania „ile”, „kto”, „jak często”. Stosowane są do określenia takich czynników jak: udział w rynku czy wielkość popytu na dany produkt bądź usługę. Zastosowanie badań ilościowych jest niemal nieograniczone, ponadto dostarczają one cennych informacji na temat wizerunku marki czy potencjalnych klientów. Dodatkowo określają parametry liczbowe konkretnego zjawiska, które wykorzystywane jest do statystyk. Opierają się na dużej próbie badawczej, natomiast na podstawie udzielonych odpowiedzi można wyciągnąć wnioski, które definiują zachowania danej grupy. Pytania najczęściej dotyczą: intencji, motywacji, świadomości czy stylu życia. Wyniki najczęściej przedstawiane są w formie wykresu.

Metody badań ilościowych:

  • CAPI – kwestionariusze ankietowe;
  • PAPI – bezpośrednie wywiady;
  • CAWI – ankiety internetowe;
  • CATI – wywiady telefoniczne oraz ankiety pocztowe.

Badania jakościowe dostarczają odpowiedzi na pytania: „co”, „dlaczego”, „jak”. Ten rodzaj jest bardziej skomplikowany. Podstawowym zadaniem jest poznanie powodów oraz motywów konkretnego działania. Zakres badań jakościowych zazwyczaj jest mniejszy, jednak dostarcza bardziej szczegółowych i analitycznych odpowiedzi.

Metody badań jakościowych:

  • IDI – indywidualny wywiad z jedną osobą;
  • FGI (fokus) – wywiad grupowy;
  • tajemniczy klient – ukryta obserwacja w punkcie sprzedaży/obsługi poprzez wcielenie się w postać klienta;
  • etnografia – badanie etnograficzne (terenowe) – obserwacja danej grupy lub społeczeństwa w środowisku naturalnym.

Analiza rynku

Czym się kierować, dobierając rodzaj badań marketingowych do swojej firmy?

Wybór odpowiedniej metody badań marketingowych uzależniony jest od celów badania oraz zapotrzebowania na konkretne informacje. Przykładowo, badania jakościowe będą optymalnym wyborem dla:

  • interpretacji opinii i motywacji:
  • weryfikacji posiadanej wiedzy;
  • szybkiej i sprawnej analizy.

Z kolei badania ilościowe lepiej sprawdzą się w:

  • analizie statystycznej;
  • poszerzaniu wiedzy dla danego problemu;
  • zrozumieniu mechanizmu działania badanych zagadnień.

Kluczowym aspektem jest również dostosowanie odpowiedniej metody do zasobów finansowych i czasowych.

Z jakimi kosztami wiążą się takie badania?

Koszt badania marketingowego zależny jest od kilku czynników, do których zalicza się:

  • zakres badania;
  • metodologia badania;
  • wielkość próby;
  • skorzystanie z usług zewnętrznej firmy.

Przykładowo: badanie rynku na potrzeby wprowadzenia nowego produktu, to koszt od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Końcowa kwota zależna jest od zakresu badania oraz metody.

Ile trwają badania marketingowe?

Czas trwania badań marketingowych jest zależny od takich czynników jak: skala projektu, metodologia badawcza, ilość i dostępność respondentów oraz dostępny budżet. Zazwyczaj trwają one od kilku tygodni do kilku miesięcy.

Jakie efekty przynoszą badania i czy warto w nie inwestować?

Badania marketingowe warto wykonać w sytuacji, kiedy firma chce zdobyć kluczową wiedzę dotyczącą określonego zagadnienia, np. wprowadzeniu na rynek nowego produktu. Takie działania przynoszą korzystne efekty, w postaci szczegółowego raportu oraz wniosków. To właśnie na ich podstawie możliwe jest zaplanowanie skutecznej strategii oraz podejmowanie trafnych decyzji. Badania marketingowe umożliwiają również poznanie potrzeb konsumentów oraz ich motywacje zakupowe, zidentyfikowanie rynkowej niszy czy zweryfikowanie skuteczności kampanii reklamowej. Niewątpliwie to świetny sposób na szybkie pozyskanie istotnych informacji wraz z ich szczegółową analizą. Warto zatem inwestować w badania marketingowe.

Podstawowym zadaniem badań marketingowych jest pozyskanie istotnych informacji. To właśnie one mają decydujący wpływ na powodzenie działań rozwój firmy. To inwestycja, która z pewnością dostarczy wielu cennych danych.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Marketing internetowy

Optymalizacja konwersji (CRO) to działania poprawiające doświadczenie użytkownika, które w założeniu mają doprowadzić do konwersji w obrębie witryny internetowej, czyli np. dokonania zakupu, pobrania...

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne