Hashtagi są niezwykle ważnym narzędziem na Instagramie, które pomaga użytkownikom odkryć i przeglądać treści związane z konkretnym tematem. Poprawne wykorzystanie hashtagów może zwiększyć widoczność Twoich postów i przyciągnąć nowych obserwujących. Poniżej odpowiadamy na najczęstsze pytania związane z używaniem hashtagów.
W jaki sposób wykorzystuje się hashtagi na Instagramie?
Podstawową funkcją hashtagów jest oznakowanie treści. Tworzy to powiązanie pomiędzy oznaczeniem a udostępnionym na Instagramie postem. Pomaga to użytkownikom w szybszym znalezieniu tych treści, jakie naprawdę ich interesują. Użytkownicy mogą wpisać hashtag w polu wyszukiwania lub kliknąć bezpośrednio w niego, by przenieść się do podlinkowanej w nim treści. Dzięki temu łatwo mogą dotrzeć do Ciebie nawet ci użytkownicy, jacy Cię jeszcze nie obserwują.
Hashtagi są skutecznym narzędziem do budowania społeczności. Przykładowo, jeśli promujesz konkretne wydarzenie kulturalne lub organizujesz konkurs i zachęcasz użytkowników do tworzenia własnych hashtagów i udostępniania ich w swoich postach, budujesz w ten sposób zasięg swojej marki i zdobywasz kolejnych odbiorców. Hashtagi są też wykorzystywane w badaniach rynkowych do określenia preferencji odbiorców.
Czy hashtagi działają tak jak kiedyś?
Zapewne na początku, gdy hashtagi dopiero stawały się popularne, miały one dużo większą skuteczność, przykuwając uwagę odbiorcy jako coś wyróżniającego treść. Dzisiaj są one powszechnym narzędziem, przez co mogłoby się wydawać, że straciły na swojej pierwotnej sile. Okazuje się jednak, że korzystanie z hashtagów nadal może przynosić korzyści. Jednak aby tak było, musisz co jakiś czas upewnić się, że nadal działają one poprawnie. Jak to zrobić?
- Sprawdź, jak popularne są hashtagi, których używasz. Im bardziej są one popularne, tym trudniej będzie Ci dotrzeć do potencjalnych odbiorców. Postaraj się wykorzystywać hashtagi, które są mniej popularne, lecz wciąż pasują do tematyki Twojej treści.
- Bądź na bieżąco z algorytmami platformy. Instagram aktualizuje je regularnie, przez co mogą zmieniać się zasady wyświetlania treści użytkownikom, a tym samym efektywność hashtagów.
- Sprawdzaj, o czym się mówi. Społeczność co jakiś czas zajmuje się innym tematem, postaraj się zatem o to, by treści, jakie poruszasz, były zawsze aktualne.
- Skorzystaj z opcji hashtag generator. Instagram dopuszcza korzystanie z wygenerowanych pomysłów, czym możesz się poratować, gdy nie przychodzą Ci do głowy atrakcyjnie brzmiące slogany.
Dlaczego hashtag nie działa?
Czasem zdarza się, że hashtagi nie działają tak, jak powinny. Zdarza się to najczęściej z kilku powodów. Hashtagi mogą być np.:
- nieadekwatne do treści, którą promują,
- zbyt popularne,
- odnoszą się do już nieaktualnych tematów,
- jest ich zbyt wiele przy jednym poście, co irytuje użytkowników,
- są nieprecyzyjne i użytkownicy nie wiedzą, do czego się one odnoszą,
- społeczność nie jest wystarczająco zaangażowana.
Aby hashtagi mogły zawsze działać tak, jak powinny, musisz regularnie badać preferencje swoich odbiorców.
W jaki sposób zastąpić hashtagi?
Choć wciąż są popularne, hashtagi nie są jedynym sposobem na przyciągnięcie i zatrzymanie określonego grona odbiorców. Jakie są inne możliwości?
- Tagowanie użytkowników. Masz możliwość oznaczania użytkowników, firm, celebrytów powiązanych z prowadzoną przez Ciebie tematyką, zwiększając szansę na interakcje.
- Tekst opisowy. Zastępuje on hashtagi i przybliża zawartość posta, zanim odbiorca zdecyduje się z nim zapoznać.
- Pytania i komentarze. Jest to popularna forma zachęcania odbiorców do interakcji, pomagająca odczuwalnie zwiększyć widoczność Twoich treści.
- Jeśli tematyka Twojego posta jest powiązana z konkretną lokalizacją, oznacz ją w swoim poście. Osoby zainteresowane tym miejscem na pewno przeczytają Twój post.
- Tworzenie wspólnot. Budowanie zaangażowanej społeczności wokół Twojego profilu może pomóc w zwiększeniu widoczności Twoich postów. Odpowiednie odpowiedzi na komentarze, reagowanie na Stories i współpraca z innymi użytkownikami mogą przyciągnąć większe zaangażowanie.
Czy warto zamienić hashtagi na słowa kluczowe?
Hashtagi to dobry pomysł, czasem jednak warto zastąpić je słowami kluczowymi. Przyniesie to co najmniej kilka wymiernych korzyści. Jakich?
- Poprawa widoczności.
- Skupienie na konkretnym zagadnieniu.
- Większa efektywność pozycjonowania SEO.
- Monitorowanie efektywności postów.
- Dostosowanie do algorytmów.
- Personalizacja.
Słowa kluczowe są doskonałym narzędziem, gdy skupisz się na konkretnej grupie docelowej odbiorców. Ponadto są narzędziem stosowanym do wpasowania się w aktualne algorytmy i pomagają zbadać, czy Twoje treści są naprawdę atrakcyjne dla odbiorcy.
Czy hashtag może zmniejszyć zasięgi?
Niestety, nieodpowiednio używane hashtagi mogą zadziałać na Twoją niekorzyść. Dzieje się tak wtedy, gdy nadużywasz tych samych hashtagów w kolejnych postach, serwujesz treść niskiej jakości, lub gdy są one nieadekwatne do treści. Instagram może też nałożyć blokady na Twoją treść.
W jaki sposób sprawdzić skuteczność hashtagów?
Istnieje kilka sposobów, by upewnić się, że hashtagi wciąż działają tak, jak powinny. Wyróżniamy wśród nich:
- Badanie ręczne. Polega ono na tym, że samodzielnie próbujesz wyszukać swoją treść za pomocą używanego przez Ciebie hashtagu.
- Możesz skorzystać też z gotowych narzędzi do analizy lub zlecić ją specjalistom od SEO.
- Innym sposobem jest analiza działań konkurencji i badanie rynku.
- Wygodnym narzędziem jest generator hashtagów. Przykłady gotowych wersji pomogą Ci lepiej wypromować Twoje treści.
Czy nadal warto korzystać z hashtagów?
Tak, nadal warto używać hashtagów, ponieważ są one skutecznym narzędziem w budowaniu widoczności, zaangażowania i zasięgu na platformach społecznościowych, takich jak Instagram, Twitter czy TikTok. Hashtagi są nadal popularnym sposobem, aby oznaczyć treści związane z konkretnymi tematami, słowami kluczowymi lub trendami, co pomaga innym użytkownikom znaleźć Twoje posty i przyciągnąć nowych obserwujących.
Chcesz dowiedzieć się więcej o aktualnych trendach w używaniu hashtagów? Weź udział w polecanym szkoleniu z Instagrama.