Content marketing, tłumaczony po polsku jako marketing treści to jedna z najważniejszych składowych współczesnego marketingu internetowego i podstawa budowania relacji z klientem. Wartościowe treści tworzone na stronie internetowej, firmowym blogu czy w mediach społecznościowych ułatwiają zdobywanie zaufania i lojalności klientów, poprawiają wizerunek marki, a prawidłowo zoptymalizowane pod kątem SEO wzmacniają pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. W jaki sposób przyciągnąć klientów z pomocą content marketingu i dlaczego warto zadbać o właściwe przygotowanie publikowanych treści?
Czym jest content marketing?
Podstawą content marketingu są wartościowe treści, tworzone z myślą o pozyskiwaniu i zatrzymywaniu wokół marki stałego grona zaufanych klientów. Dzięki wysokiej jakości tekstom atrakcyjnym z perspektywy odbiorcy, wokół marki buduje się społeczność zainteresowana nie tylko jej produktami i usługami, ale i branżową wiedzą i nowinkami, którymi się dzieli. Content marketing nie jest tradycyjną strategią jednostronnej reklamy – kampanii tworzonej po to, by dotarła do odbiorcy i wywołała konkretną akcję. Content marketing nie musi też prowadzić bezpośrednio do sprzedaży. Cała idea marketingu treści opiera się o budowanie relacji z klientem oraz zaangażowania i lojalności klientów względem marki.
Treści tworzone w ramach content marketingu nie muszą skupiać się wokół wspomnianych wcześniej artykułów branżowych, poradników czy nowinek firmowych. Marki wykorzystują w swoich działaniach różne kanały komunikacji, tworząc:
- filmiki,
- artykuły,
- newslettery,
- webinary,
- e-booki,
- prezentacje,
- grafiki o określonej wartości merytorycznej.
Content marketing może zostać rozszerzony o działania offline, docierając do klientów w postaci folderów, ulotek czy prasy branżowej. Co ważne, treści w ramach content marketingu nie muszą być publikowane bezpośrednio przez markę – tworzone artykuły mogą pojawiać się na portalach zewnętrznych, w prasie branżowej czy na blogach, pod warunkiem zachowania wysokiej wartości i jakości publikacji.
Unikatowe treści a content marketing – dlaczego warto być niepowtarzalnym?
Treści wartościowe to treści unikalne i tą złotą zasadą należy kierować się zawsze, gdy decydujemy się na rozwój marki przez content marketing. Niezależnie od tego, czy będą to opisy produktów, artykuły poradnikowe na firmowym blogu, posty w mediach społecznościowych czy artykuły na portale zewnętrzne, powtarzanie treści nie jest mile widziane przez odbiorców, a ich duplikacja oceniana negatywnie także w kontekście pozycjonowania w Google. Staramy się nie tylko o to, by treści nie były plagiatem tych pojawiających się u konkurencji czy nawet w obrębie naszej własnej strony internetowej – treść unikalna to taka, która zainteresuje odbiorcę, przyciągnie jego uwagę, zaangażuje użytkownika i wywoła określone reakcje lub emocje.
Dlaczego to takie ważne? Wartościowe i unikatowe treści pozwalają pogłębić temat w sposób ciekawy i przedstawić treść w stylu odpowiadającym wizerunkowi naszej marki. Opierają się o język czytelny i zrozumiały dla naszej grupy odbiorców, budujący ciekawość i wyczerpujący temat. Unikatowy content to także ten, który został odpowiednio zoptymalizowany i pozycjonowany pod wyszukiwarkę Google – jeśli ma wyróżnić się na tle konkurencji, wzbogacony o nagłówki, wypunktowania, tabele, wykresy i ciekawe grafiki ma szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć ruch organiczny na stronę.
Jak content wpływa na pozycjonowanie strony?
A skoro o pozycjonowaniu i wyszukiwarkach mowa – dobry content marketing powinien usprawnić budowanie wysokiej pozycji strony w Google dla najważniejszych fraz kluczowych. W dłuższych artykułach, szczególnie tych o charakterze poradnikowym warto pokusić się o stosowanie fraz długiego ogona, które choć zyskują mniej odsłon w wyszukiwarce niż frazy krótkie, swoją strukturą odpowiadają bezpośrednio na konkretne zapytania użytkowników i generują wartościowy ruch na stronie. Frazy długiego ogona mają też mniejszą konkurencję, co pozwala pozycjonować stronę znacznie wyżej.
Przykładowo, fraza aparaty fotograficzne użyta w artykule na blogu będzie bardzo konkurencyjna i wyprowadzenie artykuły na pierwszą pozycję będzie dla niej bardzo trudne, ale jeśli w trakcie tworzenia skupimy się na realnych pytaniach użytkowników i frazach typu: „ustawienia manualne aparatu fotograficznego” czy „jak korzystać z przesłony aparatu” mają szansę przynieść nam znacznie więcej wyświetleń.
Optymalizacja treści w ramach content marketingu
Wartościowe treści tworzone na potrzeby content marketingu powinny spełniać dwie zasadnicze funkcje: budować relację z klientem, wzmacniając jego lojalność wobec marki i oferując szansę na nawiązanie długotrwałej komunikacji oraz budować pozycję strony w wyszukiwarce, zdobywając ruch organiczny dzięki umiejętnemu wykorzystaniu fraz kluczowych. Optymalizując treści pod wyszukiwarkę docierasz z nimi do większego grona odbiorców, jednocześnie wskazując algorytmowi indeksującemu strony rolę marki jako eksperta branży dzięki dbałości o najwyższą jakość publikowanych treści.