Cold mailing jest szeroko wykorzystywany przez przedsiębiorców. Nic w tym dziwnego, ponieważ to świetna metoda pozyskiwania nowych klientów. Doskonale sprawdza się w przypadku niskiego budżetu czy nowo powstałej firmy. Mimo iż uchodzi za nieco irytującą formę, to jednak jest bardzo skuteczna w relacjach biznesowych.
Czym jest cold mailing?
Cold mailing inaczej zwany zimny e-mail jest ważnym narzędziem sprzedażowym. Polega na wysyłaniu wiadomości do grupy potencjalnych klientów, którzy nie mieli styczności z daną marką. Skuteczny cold email musi być kierowany do odpowiednio stargowanej bazy adresatów. Celem takiego działania jest pozyskanie nowych klientów biznesowych. Innymi słowy przedstawienie oraz sprzedaż usługi lub produktów. W wielu branżach jest niezwykle skutecznym narzędziem pozwalającym na pozyskanie nowych klientów.
Cold mailing przykłady – czyli na co zwrócić uwagę podczas tworzenia zimnych maili?
Chcąc stworzyć skuteczny cold mailing, konieczne jest uwzględnienie kilku kluczowych czynników. W pierwszej kolejności należy wybrać odpowiednią grupę docelową. Bezpośrednio przełoży się to na powodzenie całej kampanii. Kolejnym ważnym aspektem jest temat zimnego maila. To bardzo ważna kwestia, ponieważ ma za zadanie zachęcić odbiorcę do zapoznania się z treścią wiadomości. Należy również zwrócić uwagę na personalizację treści. Warto ją sformułować tak, aby odbiorca miał poczucie, że informację zawarte w mailu są odpowiedzią na jego potrzeby. Wiadomość powinna być konkretna i rzeczowa. Warto zatem ograniczyć się do minimum. Równie ważny jest call to action, powinien on znaleźć się w końcowej treści cold maila. Ostatnim aspektem jest zasada follow-up, czyli w przypadku braku odpowiedzi, należy ponownie wysłać wiadomość. Najczęściej jest to 4-5 maili. Warto jednak pamiętać, aby nie były one takie same. Odbiorca będzie miał poczucie, że kontaktuje się z nim automat, a nie osoba chcąca nawiązać współpracę.
Kto powinien korzystać z tej metody?
Cold mailing dobrze sprawdza się w przypadku firm B2B, które sprzedają zarówno do średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. To jeden z prostszych sposobów na bezpośrednie dotarcie do potencjalnego klienta – osoby decyzyjnej w takiej firmie. Dodatkowo warto zwrócić uwagę przedstawicieli tych firm na swoją ofertę. Co więcej, większe przedsiębiorstwa dysponują znacznie wyższym budżetem, dzięki czemu można zaoferować sprzedaż droższych produktów lub usług.
Cold mailing może okazać się nieco droższym kanałem niż marketing internetowy. Z tego też względu, chcąc uzyskać zwrot z inwestycji, konieczna będzie sprzedaż powtarzalna lub jednorazowa na wysoką kwotę. W przypadku chęci pozyskania zagranicznych partnerów również można zastosować cold mailing. Szybkość i skuteczność tej metody przełoży się na ekspansję zagraniczną.
Dlaczego warto korzystać z cold mailing?
Cold email – przykłady jego zalet można mnożyć. Przede wszystkim to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży produktów bądź usług na każdym etapie funkcjonowania firmy. Największe korzyści będą czerpać z tego przede wszystkim te przedsiębiorstwa, które dysponują niewielkim budżetem lub mają chwilowe trudności finansowe. Dotarcie ze swoją ofertą do innych przedstawicieli za pomocą wysyłania zimnych maili, jest najtańszym sposobem na pozyskanie odbiorców i zwiększenie sprzedaży. Dodatkowo świadczenie specyficznych usług również będzie korzystne w przypadku cold mailingu. Co więcej, to również świetny pomysł dla nowo powstających firm. Dla tych przedsiębiorców jest to dobra okazja do pozyskania pierwszych klientów. Dodatkowo mogą także dokonać wstępnej wyceny rynku czy po prostu zweryfikować pomysł na biznes.
Czym różni się cold mailing od newsletterów?
Newsletter to wiadomość e-mail, która jest wysyłana do klientów celem podtrzymywania stałej komunikacji oraz budowania relacji. Jego zadaniem jest informowanie odbiorców o ofercie, nowościach czy promocjach. Najczęściej szata graficzna jest stała tak, aby klient kojarzył ją z daną marką. Newsletter należy do tzw. e-maili marketingowych, które w większości przypadków są stosowane w komunikacji B2C (klienci indywidualni). Z kolei cold mailing sprawdza się w przypadku B2B (biznesowa). Jej celem jest nawiązanie współpracy z innym przedsiębiorstwem. Cold email, wzór takiej wiadomości oparty jest głównie na treści, natomiast newsletter dodatkowo na grafice.
W przypadku cold mailing, jeśli nie otrzymano odpowiedzi, wysyłany jest kolejny mail. Takie rozwiązanie jest stosowane, aby upewnić się, że odbiorca zapozna się z daną ofertą, gdyż poprzedni mail mógł zostać omyłkowo pominięty lub usunięty. Warto jednak pamiętać, że jest to najczęściej jednorazowa kampania reklamowa. Kolejną różnicą jest godzina wysyłania wiadomości. Newsletter zazwyczaj wysyłany jest pomiędzy 7 a 9 rano, ok. godziny 13 oraz po 17. Z kolei cold mailing najwięcej otwarć notuje w godzinach 7–10, kiedy większość pracowników biurowych zaczyna pracę.
Niewątpliwie cold mailing jest skuteczną metodą, która znacząco przyczynia się do pozyskiwania nowych klientów. Warto poświęcić trochę czasu i dopracować szczegóły zimnych maili tak, aby odbiorca nie pozostawał na nie obojętny.