LinkedIn to przestrzeń zrzeszająca profesjonalistów. W przeciwieństwie do innych mediów społecznościowych, miejsce śmiesznych filmików i memów zajmują tutaj przede wszystkim posty i artykuły branżowe, informacje o prowadzonych rekrutacjach oraz aktualności z życia firmy. Co warto publikować na firmowym profilu LinkedIn i na co warto zwrócić uwagę podczas planowania postów?
Jakiego typu posty najlepiej sprawdzają się a LinkedInie?
Treści publikowane na firmowym profilu warto wykorzystać przede wszystkim jako sposób na pozostawanie w kontakcie z osobami zainteresowanymi firmą i jej działalnością. Twoim odbiorcy będą zainteresowani nie tylko tym, co tworzysz we własnym zakresie, ale też postami jakie udostępniasz i jakie przekazujesz do ich uwagi jako interesujące. Zdobywanie zaangażowania i reakcji na własne posty i udostępnienia zwiększa zasięgi, a jednocześnie pozwala dotrzeć do nowych osób – jeśli Twój post zostaje polecony, trafi do sieci kontaktów polecającej osoby i da szansę przyciągnięcia do Twojej marki nowych użytkowników.
LinkedIn dość dobrze rozbudował się pod kątem rodzajów postów, jakie pozwala tworzyć i dzięki temu otworzył szansę dla marek, które niekoniecznie przygotowują każdorazowo specjalistyczne artykuły branżowe, którymi mogą pochwalić się ze swoimi odbiorcami. Portal nie pozwala co prawda na tworzenie długich artykułów na profilach firmowych, ale z powodzeniem możesz podlikowywać w postach artykuły z własnej strony www i traktować posty jako krótkie wprowadzenie i podsumowanie tematu.
Rodzaje treści, jakie warto tworzyć na LinkedIn
Podstawowe formy dostępne do publikacji na profilach na LinkedIn to posty w formie tekstów, grafiki, filmy oraz dokumenty. Warto wybrać wiodący, dopasowany do siebie format, ale też łączyć je ze sobą dla urozmaicenia treści. Tekstom mogą więc towarzyszyć zdjęcia z wydarzeń, targów czy z życia firmy, grafiki ze statystykami, ciekawe cytaty czy grafiki produktowe i sprzedażowe. Filmy w ramach LinkedIn warto przygotować w profesjonalnym tonie, przedstawiając kulisy z życia firmy, z targów i wydarzeń branżowych, ale też związane bezpośrednio z branżą i z marką, np. w formie krótkich reportaży.
Dobrym pomysłem w postach z LinkedIn jest możliwość dodawania dokumentów. Sposób ten pozwala udostępniać użytkownikom ciekawe prezentacje, raporty czy artykuły, a także tworzyć treści dedykowane dla Twojej grupy odbiorców. Jeśli firma prowadzi działania, które mogą być znaczące dla rozwoju branży lub dla osób aktywnie z nią związanych, darmowe materiały poszerzające wiedzę i wprowadzające ciekawostki w danym temacie będą mile widziane.
Dlaczego warto dopasować treści na LinkedIn do charakteru firmy?
Najaktywniejszymi użytkownikami LinkedIn są specjaliści, rekruterzy, marki oraz osoby bezpośrednio zainteresowane daną branżą. Z ich perspektywy widoczne będą wszelkie próby działania na siłę – tworzenia postów, które nie do końca nam leżą, ale które tworzymy „bo wypada pokazać się na pozycji eksperta”. Jeśli LinkedIn ma być prowadzony bez większego pomysłu, lepiej nie zabierać się za niego wcale. Jakie tematy możesz poruszać, jeśli zdecydujesz się na założenie profilu?
- Statystyki i raporty istotne w branży,
- Artykuły branżowe i specjalistyczne (powstające na portalach zewnętrznych lub Twojej stronie internetowej),
- Materiały promujące usługi (w sposób przedstawiający ich działanie, możliwości, zalety, efekty),
- Darmowe materiały do pobrania,
- Sprawy firmowe: informacje o nowych rekrutacjach, powitanie nowego pracownika w zespole, świętowanie sukcesów firmowych, osiągniecie ważnych celów, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych, zdjęcia i relacje zza kulis pracy marki, podziękowania dla partnerów biznesowych itp.
Na co warto zwrócić uwagę podczas planowania postów na LinkedIn?
Atmosfera wśród użytkowników LinkedIn jest bardzo specyficzna. Wśród obserwatorów marki będą pojawiały się osoby bezpośrednio związane z marką, ale też jej potencjalni partnerzy handlowi, klienci czy konkurencja. Zasięgi nie są tak duże jak w innych mediach społecznościowych, ale mimo to warto uważać na pewne błędy u zwrócić uwagę na sposób prowadzenia profilu oraz planowania postów.
Pamiętaj o regularności
Pozostawienie strony firmowej bez aktywności nie jest dobrym pomysłem, niezależnie od tego czy prowadzisz ją tylko na potrzeby rekrutacji pracowników, czy chcesz docierać do potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Strona marki na LinkedIn jest przez takie osoby regularnie sprawdzana i jeśli jest całkowicie pusta lub ostatnie posty pojawiły się kilka miesięcy wcześniej, nie świadczy to najlepiej o zaangażowaniu firmy.
Uaktualniaj swoje informacje
LinkedIn będzie miejscem, na którym firma jest weryfikowana przez potencjalnych pracowników czy klientów. Jeśli informacje o niej są nieaktualne, możesz zaszkodzić wizerunkowi swojej firmy, a w niektórych sytuacjach utrudnić swoim odbiorcom kontakt z marką.
Zaangażuj pracowników
Posty na profilu marki to nie tylko treści publikowane bezpośrednio z konta firmowego, ale też tworzone i udostępniane przez pracowników firmy. Zadbaj, żeby zaangażowali się oni w budowanie wizerunku marki, reagowali powstające treści i artykuły oraz samodzielnie pracowali na rozpoznawalność firmy.
Planuj treści z wyprzedzeniem
Posty na LinkedIn powinny być jak najbardziej aktualne i istotne dla obecnej sytuacji firmy, rynku i branży, w kraju i na świecie. Niektórych wydarzeń i informacji nie da się przewidzieć, dlatego zawsze warto mieć w zanadrzu plan na szybkie tworzenie treści i ich publikację. Poza gorącymi nowinkami trzeba jednak pomyśleć o dobrym planowaniu treści, które stworzą spójną całość i zaprezentują markę jako rzetelne źródło informacji. Planowanie pozwala też na unikanie sytuacji pt.: „nie mam co opublikować, więc stworzę cokolwiek”.