Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Księgowość

Co jest dowodem zakupu?

Dowód zakupu

Prawo do reklamacji przysługuje każdemu konsumentowi i w żaden sposób nie może być ograniczane. W przypadku zwrotu należy udowodnić, że dany produkt został zakupiony u sprzedawcy, gdzie dokonywana jest reklamacja. Data, która widnieje na dokumencie potwierdzającym zakup, ma duże znaczenie. Nie tylko paragon jest dowodem zakupu.

Co dokładnie określane jest jako dowód zakupu?

Dowód zakupu jest określany jako potwierdzenie nabycia danego towaru u konkretnego sprzedawcy, który ma obowiązek wystawić dokument, potwierdzający sprzedaż określonego asortymentu. Należą do nich:

1. Paragon – dla kupującego stanowi funkcję: ochronną, kontrolną oraz informacyjną. Musi być w pełni czytelny, a także zawierać wszystkie niezbędne informację, które mają być umieszczone w wyznaczonej przez ustawodawcę kolejności. Promocje, obniżki, upusty oraz zmiana ceny również muszą znaleźć się na wydruku. Paragon jest najpopularniejszą formą dowodu zakupu. Od 2013 roku może pełnić funkcję faktury uproszczonej.

Dowód zakupu

2. Faktura– to podstawowy dokument sprzedaży, który zawiera dokładnie informacje na temat zrealizowanej transakcji. Wystawiana w dwóch egzemplarzach (dla sprzedającego i kupującego).

W przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury na wyraźną ich prośbę

Istnieje kilka rodzajów faktur:

  • faktura zaliczkowa – dokumentuje zadatki, zaliczki i przedpłaty. Wystawiana jest w sytuacji, kiedy sprzedawca przed wydaniem towaru, otrzymał część zapłaty od nabywcy,
  • faktura uproszczona – czyli paragon fiskalny do kwoty 450 zł,
  • faktura VAT marża – dotyczy głównie świadczenia usług turystycznych bądź  dostawy towarów używanych (np. samochodów, laptopów itp.). Podatnik, który zakupił towar na fakturę VAT marża, nie ma możliwości odliczenia VAT,
  • faktura RR – wystawiana, jest w transakcjach z rolnikiem ryczałtowym. Sprzedając swoje produkty, nie wystawia on faktury, tylko otrzymuje ją od kupującego.
  • faktura pro forma – nie jest to dokument księgowy, stanowi jedynie funkcję informacyjną.

3. Umowa, która jak każdy inny dowód zakupu, zawiera datę, opis produktu i jego cenę. Wystawiana jest na żądanie osoby kupującej.

4. Wyciąg z konta bankowego – zawiera on datę i godzinę oraz kwotę transakcji, a także nazwę konkretnej firmy, w której dokonywany był zakup. Ważne jest, aby w trakcie wykonywana przelewu, w tytule jasno określić, za co jest dokonywana płatność.

5. Karta gwarancyjna – stanowi dowód zakupu konkretnego produktu. Zazwyczaj znajduje się na niej pieczątka sklepu oraz dane nabytego towaru, którego dotyczy gwarancja, a także data sprzedaży.

Każdy z tych dokumentów, jest niezależnym dowodem zawarcia umowy ze sprzedającym. W przypadku internetowych platform handlowych zakładane są wirtualne konta, dzięki którym użytkownik w każdej chwili może wygenerować historię zakupów.

Ponadto dowód zakupu mogą potwierdzić świadkowie, którzy byli obecni podczas transakcji. Ważny jest fakt, że to kupujący ma obowiązek udowodnić zakup konkretnej rzeczy u sprzedającego.

Czy potwierdzenie płatności kartą jest dowodem zakupu?

Często zdarza się, że klienci, płacąc kartą, nie zabierają ze sobą potwierdzenia transakcji. Jest to dużym błędem, ponieważ nie tylko paragon stanowi poświadczenie niezbędne do reklamacji zakupionego towaru.

Potwierdzenie płatności kartą stanowi dowód zakupu. W przypadku kiedy konsument chce dokonać zwrotu zakupionego towaru, a zgubił paragon pomocny, okaże się wydruk z terminala.

Przepisy w jasny sposób określają, że potwierdzenie płatności kartą stanowi dowód potwierdzający zakup, mimo iż nie widnieje na nim nr paragonu czy kod danego towaru. Wystarczające będą data i godzina, dzięki nim można odszukać w systemie szczegółowe informacje dotyczące transakcji.

Dowód zakupu

Do czego potrzebny jest dowód zakupu?

Dowód zakupu jest niezbędny do reklamacji, rękojmi lub zwrotu zakupionego towaru.

  • Rękojmia – podlegają jej towary, które są niezgodne z zawartą umową, np. posiadają wadę fizyczną, za którą odpowiada sprzedawca. Nie ma on zatem możliwości odmowy przyjęcia reklamacji. Rękojmią objęte są wszystkie towary konsumpcyjne, a jej okres wynosi nie mniej niż 24 miesiące od dnia nabycia.
  • Reklamacja – do jej zgłoszenia konieczny jest dowód zakupu. Według przepisów sprzedawca nie może uznać paragonu za jedyną podstawę do reklamacji wadliwego towaru. W przeciwnym przypadku dochodzi do ograniczenia lub uniemożliwienia konsumentowi prawa do reklamacji. Te same przepisy dotyczą zakupów dokonanych przez internet. Kupujący, chcąc zareklamować towar kupiony w sieci, nie musi posiadać paragonu.
  • Zwrot zakupionego towaru – sprzedawca będzie zobowiązany do przyjęcia towaru, kiedy konsument udowodni, że zakup był dokonany w konkretnym sklepie. W tym przypadku paragon również nie jest jedynym potwierdzeniem.

Przepisy jasno określają konieczność posiadania dowodu zakupu, natomiast nie wskazują jedynie na paragon. Chcący zgłosić reklamację lub rękojmię należy posiadać potwierdzenie zakupu, natomiast sprzedawca nie może ich ograniczyć jedynie do posiadania paragonu. Wystarczy, że konsument przedstawi inny dokument potwierdzający zakup np. faktura, wyciąg z konta bankowego czy potwierdzenie płatności kartą.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

Biznes

Rola copywritera w marketingu internetowym jest nieoceniona. Odpowiadając za słowo copywriter potrafi zdefiniować całą kampanię i stworzyć treści, które nie tylko sprzedają,lecz także tworzą...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne