Ustalanie budżetu na kampanię reklamową na Facebook Ads może przyprawiać o ból głowy. Na szczęście jednak istnieją już gotowe wskazówki na to, jak może wyglądać dostosowywanie wysokości budżetu, a także to, co zrobić, by wydatki na kampanię reklamową nie były zbyt wielkie.
W jaki sposób ustalić budżet reklamy?
Jeśli ustalasz budżet nie dla siebie, lecz dla klienta, z którym współpracujesz, określenie jego wysokości jest jego zadaniem. Co jednak robić, gdy on nie wie, ile będzie kosztowała kampania reklamowa?
- W pierwszej kolejności ustal cele reklamy. Jeśli jest ich kilka, może się okazać, że na ich osiągnięcie konieczne będzie przeznaczenie osobnych środków.
Przykładowo, jeśli celem jest większa sprzedaż w sklepie online, trzeba ustalić, jaka jest satysfakcjonująca sprzedaż w ciągu miesiąca, jaka jest średnia marża na produktach, a także wykonać analizę popularności sklepu oraz ustalenie grupy odbiorców.
- Oblicz koszt pozyskania konwersji, opierając się na znajomości potencjalnej grupy odbiorców, a także branży, m.in. stawek w niej obowiązujących.
- Uwzględnij także to, ile reklam chcesz wypuścić, ile mogą zająć miejsca i przez ile czasu mają być wyświetlane.
Jakich danych potrzebujesz, aby obliczyć budżet kampanii?
Informacje, jakich potrzebujesz, by obliczyć dokładny koszt, obejmują:
- średnią marżę produktu,
- średnią wartość koszyka,
- ilość konwersji w ciągu miesiąca (akcji podjętych przez klienta – zakup, dodanie produktu do koszyka itd.),
- ustalenie zadowalającej ilości zakupów w ciągu miesiąca.
Według średniej rynkowej przyjmuje się, że 1% osób klikających w Twoją reklamę dokona na jej podstawie zakupu. Do tego też musisz odliczyć od swoich produktów i usług VAT, jako że pieniądze na reklamy na Facebooku przeznaczasz w kwocie netto, a za każdy zakup, jakiego klient u Ciebie dokona, otrzymujesz kwotę brutto.
Ustalanie budżetu kampanii reklamowej – dokładne obliczenia
To, jaką kwotę możesz przeznaczyć na pozyskanie jednego klienta, wyliczysz na podstawie następującego wzoru:
(marża) * (średnia wartość koszyka/wartość VAT)
Z kolei pełen budżet wyliczysz poprzez pomnożenie maksymalnego kosztu zakupu przez ilość zakupów z reklam w ciągu miesiąca.
Jak uchronić się przed zbyt dużymi wydatkami?
Niezależnie od tego, czy dysponujesz dużym, czy małym budżetem, na pewno chcesz się uchronić przed niekontrolowanymi wydatkami na kampanię reklamową. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek na to, jak uchronić się przed tym problemem.
Remarketing
Najskuteczniejsze jest docieranie do tych klientów, którzy już jakąś akcję na Twojej stronie podjęli (zapisali się na newsletter, wysłali zapytanie, dokonali zakupu itd). Ma to zastosowanie szczególnie wtedy, gdy reklama na Facebooku nie jest jedynym kanałem, przez który kontaktujesz się z odbiorcami (a zakładamy, że tak właśnie jest). Wówczas na Twojej stronie może pojawiać się nawet kilka tysięcy osób w ciągu miesiąca. Skuteczny remarketing jest tym, co pomoże je zatrzymać i przekonać do dokonania zakupów.
Postaw na prostotę
Rozwiązań co do optymalizowania procesów sprzedaży i projektowania grup docelowych jest całe mnóstwo. Powstały o tym liczne książki, artykuły, kursy i szkolenia. Jeśli jednak zaczniesz eksperymentować ze zbyt dużą ilością rozwiązań, dojdzie do tzw. przekombinowania, które doprowadzi do tego, że Twój przekaz nie będzie jasny lub nie trafi tam, gdzie chcesz, żeby trafił. Stawiaj zatem na proste, sprawdzone rozwiązania i nie próbuj upychać w jednej reklamie zbyt wiele.
Korzystaj z narzędzi do analizy
Jednym ze sposobów na to, by skutecznie dotrzeć do klientów, a jednocześnie nie narażać się na zbędne koszty, jest korzystanie z gotowych narzędzi do analizy. Jednym z nich jest Google Analytics. To właśnie GA pozwala określić, z jakich miejscowości pochodzą Twoi odbiorcy, ile mają lat, jakiej są płci itd. Pomoże Ci to ustalić najważniejsze punkty wspólne wszystkich odbiorców i tworzyć swój przekaz tak, by zadziałał. A jednocześnie nie wydać przy tym kroci.
Jak budżet kampanii reklamowej przekłada się na konwersję?
Reklamy możesz kierować m.in. na ruch, na zasięg lub na konwersję. Dlatego też ogólnie im większa jest konwersja, tym bardziej opłaca się kierować reklamy właśnie na nią. Przykładowo, jeśli w ciągu tygodnia masz powyżej 50 konwersji, algorytmy Facebooka będą miały już być może wystarczającą ilość danych, by móc policzyć ilu klientów dokonało zakupu dzięki kliknięciu w reklamę.
→ Dowiedz się, co jeszcze możesz zrobić, aby Twoja reklama Facebook Ads była skuteczna – kliknij tutaj.