Popularność zakupów w sklepach internetowych z roku na rok wzrasta, a wraz z rosnącą liczbą klientów przybywa e-sklepów. Branża e-commerce rośnie w siłę, co oznacza istnienie ogromnej konkurencji. Jeśli chcesz wyróżnić się na jej tle, a jednocześnie zwiększyć swoją widoczność sieci, zdecyduj się na prowadzenie bloga.
Blog dla e-sklepu – czy to konieczność?
Prowadzenie bloga w sklepie internetowym nie jest obowiązkiem, ale warto zdecydować się na taki krok. Publikowanie artykułów zwiększa twoje możliwości m.in. w zakresie budowania świadomości marki, wzmacniania wizerunku, wyróżnienia się pośród konkurencji.
Czy wiesz, że:
- aż 47% kupujących przegląda firmowego bloga przed dokonaniem zakupów (źródło: Demand Gen Report)
- blogujące e-sklepu mogą zdobyć nawet o 55% więcej potencjalnych klientów (źródło: HubSpot).
Zastanawiasz się, czy to naprawdę takie ważne? Wystarczy przyjrzeć się najnowszemu Rankingowi Najlepszych Sklepów Internetowych Opineo 2020. Zwycięska dziesiątka e-sklepów publikuje artykuły na swoim blogu. To pozwala wysnuć wniosek, że najlepsi wiedzą, jak ważne jest prowadzenie bloga.
Wpływ bloga na widoczność w wynikach wyszukiwania
Branża e-commerce jest mocno nasycona sklepami internetowymi, ale znajdzie się jeszcze miejsce dla tysięcy biznesów prowadzonych online. To oznacza ogromną konkurencję, którą należy pokonać, aby dotrzeć do dużej liczby użytkowników. Jak to zrobić? Odpowiedź jest oczywista: zwiększyć swoją widoczność w Google. Im wyższa będzie pozycja e-sklepu w wynikach wyszukiwania, tym większe szanse na zdobycie większej liczby klientów.
Czy wiesz, że:
- nawet o 434% może wzrosnąć szansa na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania przy prowadzeniu bloga? (źródło: TechClient)
- częste publikowanie artykułów na blogu może zwiększyć ruch w e-sklepie nawet trzykrotnie? (źródło: TechClient)
Nadal jednak nie widzisz, w jaki sposób publikowanie artykułów miałoby wpłynąć na poprawę pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania?
Google karmi się treściami, uwielbia je – szczególnie, jeśli prezentują wysoką merytorycznie jakość oraz są przydatne z punktu widzenia użytkowników. Blog e-sklepu stanie się więc miejscem, w którym internauta znajdzie wiele praktycznych porad i mnóstwo przydatnych informacji. Jeśli stanie się miejscem często odwiedzanym przez potencjalnych klientów, dla Google będzie to wyraźny sygnał – ten serwis www zasługuje na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
To jednak dopiero początek, bo potencjał drzemiący w blogu jest znacznie większy… Stanowi on potężne narzędzie w realizowaniu strategii content marketingowej. Strategii, której podstawą są dobrej jakości treści. A skoro tak, to również wpływa na poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania – nie tylko bloga, ale i całego sklepu internetowego. Dlaczego?
Artykuły publikowane na blogu:
- pomagają wzmocnić wizerunek jako eksperta
- mogą być „cytowane” w innych publikacjach zamieszczanych w sieci (wraz z odnośnikiem do niego)
- mogą być udostępniane za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Te drobne elementy sprawiają, że Google zaczyna traktować e-sklep bardzo poważnie – na tyle poważnie, że zaczyna on zdobywać coraz wyższe pozycje w rankingu.
Jak prowadzić bloga zgodnie z zasadami SEO?
Nie wystarczy uruchomić bloga i publikować artykuły, aby odnieść korzyści SEO. To nie jest samonapędzająca się maszyna – wiele zależy od podjętych przez ciebie działań. W prowadzenie bloga musisz włożyć sporo wysiłku, jednak warto poświęcić na to czas. Wygraną jest w tym przypadku szansa na podbicie wyników wyszukiwania, a przecież właśnie o to chodzi w walce o potencjalnego klienta.
Blog na tej samej domenie czy na subdomenie?
Kwestie zasad SEO musisz wdrożyć już na starcie, tj. w momencie uruchamiania. Z technicznego punktu widzenia, do dyspozycji masz trzy opcje:
- blog na tej samej domenie – to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz utożsamiać prowadzony sklep z blogiem; w ten sposób zwiększysz swoje szanse na lepszą widoczność w Google i jednocześnie dotrzesz do osób, które nie wiedzą, że potrzebują twoich produktów;
- blog na subdomenie – to dobra praktyka, jeśli zależy ci na zdobywaniu większej ilości linków, np. pozyskiwanych z katalogów stron;
- blog na osobnej domenie – to opcja wybierana przez osoby, które nie chcą sklepu identyfikować z blogiem; oznacza konieczność oddzielnego pozycjonowania domen.
Najczęściej wybieraną opcją jest uruchomienie bloga połączonego ze sklepem internetowym. Takie rozwiązanie pozwala m.in. na budowanie świadomości marki i wzmacnianie wizerunku.
Określenie grupy docelowej
Jeśli chcesz wygenerować ruch na blogu, zatrzymać odbiorcę na dłużej i zachęcić do wykonania pożądanej akcji (np. dokonania zakupu, udostępnienia artykułu dalej), musisz wiedzieć, do kogo piszesz i kto cię może czytać.
Warto przy tym uwzględnić grupy klientów, którzy będą znajdować się na różnych etapach lejka marketingowego. Sprawą oczywistą jest, że innych informacji będą potrzebowały osoby niemające świadomości, że w ogóle chcą coś kupić, a innych – osoby będące na ostatnim etapie sprzedażowym. Jeśli umiejętnie nimi pokierujesz, osiągniesz założony cel.
Ważny dobór tematyki
Gdy już sprecyzujesz grupę docelową, łatwiej będzie dobrać odpowiednią tematykę. Przede wszystkim musi być zgodna z potrzebami i oczekiwaniami potencjalnych klientów. Warto jednak pójść o krok dalej, uwzględniając w harmonogramie tematy:
- ponadczasowe tzw. evergreen content
- związane z sezonowością
- będą odpowiedzią na bieżące wydarzenia tzw. Real Time Marketing.
W doborze tematyki pomoże ci wiele narzędzi – począwszy od Planera Słów Kluczowych Google, poprzez Google Trends i BuzzSumo, a skończywszy na Senuto czy Semstorm.
Pamiętaj! Wraz z tematyką ustal konkretny harmonogram publikacji artykułów. Dzięki temu opanujesz marketingowy chaos i będziesz działać systematycznie. A regularne publikowanie wpisów popłaca – docenią to nie tylko użytkownicy, ale również roboty Google.
Optymalizacja artykułów ma znaczenie
Nawet najlepiej napisany artykuł nie przyniesie wymiernych efektów, jeśli… nie zostanie zoptymalizowany pod kątem SEO. Musisz zadbać o najmniejszy nawet element, bo to zwiększy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji.
Odpowiednia długość
Chociaż artykuły blogowe często mają długość nieprzekraczającą 4000-5000 znaków (zdarzają się i 2000 znaków!), warto postawić na dłuższe treści. Dlaczego?
Im dłuższy artykuł, tym:
- więcej czasu zajmuje przeczytanie tekstu (dzięki temu odbiorca dłużej pozostaje na stronie),
- więcej fraz kluczowych można umieścić w sposób całkowicie naturalny.
Są to istotne kwestie, które mają znaczenie z punktu widzenia SEO.
Pamiętaj! Pisanie długich artykułów „na siłę” nie ma sensu. Taki tekst traci wówczas na swojej wartości merytorycznej. A słabsza jakościowo treść wcale nie sprzyja udostępnianiu czy linkowaniu.
Dobór właściwych słów kluczowych
To właśnie słowa kluczowe w dużej mierze odpowiadają za „być albo nie być” w wynikach wyszukiwania. Nie należy jednak polegać na swojej intuicji, lecz skorzystać ze specjalistycznych narzędzi pomagających w doborze odpowiednich fraz. Dzięki temu wybierzesz słowa kluczowe z największym potencjałem, które faktycznie wesprą działania SEO.
Pamiętaj, aby z rozwagą umieszczać frazy. Nadmierne ich zagęszczenie (tzw. Keyword Stuffing) może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Nie tylko wpłynie na pogorszenie jakości artykułu, ale również zostanie odebrane przez Google jako działania mające na celu „wymuszenie” wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Poprawne linkowanie wewnętrzne
Mając do dyspozycji wszystkie artykuły blogowe, można przeprowadzić efektywne linkowanie wewnętrzne. Dlaczego to ważne? Odpowiednio przeprowadzone pomaga w zdobyciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ponieważ:
- usprawnia indeksację przez roboty Google
- ułatwia użytkownikowi poruszanie się po stronie
- wydłuża czas spędzony przez internautę na blogu.
Ponadto zamieszczanie odnośników do innych treści powiązanych tematycznie doskonale wpisuje się w ideę Topical Authority. Na czym to polega? Google docenia te strony, które dostarczają informacje dokładnie wyczerpujące dany temat. Chodzi o kompleksowe podejście do zagadnienia – tak, aby użytkownik wszystkie informacje znalazł w jednym miejscu.
Tworząc linkowanie wewnętrzne, należy pamiętać o odpowiednio dobranym anchor text. Może on przyjmować następujące formy:
- Exact Match – to fraza 1:1
- Partial Match – to słowo kluczowe wzbogacone dodatkowym wyrazem
- Brand – to nazwa firmy / domeny
- URL – link z adresem strony www
- Generic – to wyrażenie ogólne, np. kliknij tutaj.
Pamiętaj! Staraj się do minimum ograniczyć korzystanie z anchorów generycznych oraz związanych z umieszczaniem frazy w wersji 1:1.
Odpowiednie sformatowanie artykułu
Artykuły publikowane na blogu muszą być odpowiednio sformatowane – również zgodnie z zasadami SEO. O czym należy pamiętać?
Wpis powinien być przede wszystkim czytelny – nie może być ścianą tekstu, który nie sprzyja skanowaniu wzrokowemu. Ważny jest zatem podział na śródtytuły (koniecznie w formie nagłówków H2-H6) z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych, a także wszelkiego rodzaju wypunktowania, wykresy, grafiki (obowiązkowo z dodanym opisem ALT) itd.
Warto także zadbać o meta dane – ze szczególnym uwzględnieniem title i description. Chociaż obecnie mają dużo mniejsze znaczenie w pozycjonowaniu, mogą zachęcić odbiorcę do kliknięcia w link z poziomu wyników wyszukiwania.
Dobrze prowadzony blog powiązany ze sklepem internetowym procentuje. Musisz jednak uzbroić się w cierpliwość – szczególnie, jeśli konkurujesz ze znanymi markami działającymi od dawna. Warto czekać i działać, bo taka inwestycja zaowocuje. To tylko kwestia czasu.
Izabela Gorzkowska
Copywriterka i właścicielka agencji Sago Media