Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Księgowość

Biała lista podatników – Jak wygląda weryfikacja kontrahenta za jej pomocą?

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania informacji dotyczących swoich kontrahentów, w tym weryfikacji czy są oni zarejestrowani i jaki jest ich status jako podatnika VAT. Lista ma ułatwić weryfikację i pomóc uniknąć sytuacji, w której przedsiębiorca podejmuje transakcje ze znikającymi podatnikami VAT. Jak wygląda weryfikacja kontrahenta z pomocą białej listy podatników?

Białą lista podatników – co się w niej znajduje?

Biała lista podatników VAT to ogólnodostępna, darmowa baza danych zawierająca informacje o podmiotach zarejestrowanych jako podatnicy VAT przez naczelnika Urzędu Skarbowego oraz tych wykreślonych/przywróconych do rejestru VAT. Na liście znajdują się:

  • nazwa firmy lub imię i nazwisko podatnika,
  • numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku (jeżeli został nadany),
  • status podmiotu,
  • numer REGON,
  • numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • adres siedziby (w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną),
  • adres stałego miejsca prowadzenia działalności,
  • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numery identyfikacji podatkowej,
  • imiona i nazwiska prokurentów oraz ich numery identyfikacji podatkowej,
  • imię i nazwisko lub nazwę wspólnika oraz jego numer identyfikacji podatkowej,
  • daty rejestracji,
  • odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT,
  • podstawę prawną odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT oraz numery rachunków rozliczeniowych (rachunków firmowych).

Weryfikacja kontrahenta powinna odbywać się nie tylko w przypadku nawiązywania nowej współpracy, ale też przy wykonywaniu transakcji przekraczających wysokość 15 tys. złotych – sprawdzić należy w takim wypadku numer rachunku bankowego podany przez sprzedawcę i to, czy jest zgodny z białą listą.

Jak weryfikować kontrahentów na białej liście podatników?

Sprawdzenie statusu kontrahenta według białej listy podatników VAT może odbywać się z wykorzystaniem zewnętrznych programów, które łączą się z API udostępnionym przez Ministerstwo Finansów. Oprogramowania takie mają możliwość połączenia z białą listą i umożliwiają wyszukiwanie w dwóch wariantach:

  • metodzie search, gdzie uzupełnia się jedną informację o kontrahencie, np. NIP sprawdzanego kontrahenta oraz dzień, na jaki mają zostać wyświetlone informacje o podmiocie (w odpowiedzi dostajemy cały zakres danych z wykazu o podmiotach z zapytania), lub
  • metodzie check, gdzie uzupełnia się trzy informacje (NIP lub REGON, nr rachunku bankowego i data, na jaki dzień ma zostać udzielona odpowiedź, a w odpowiedzi otrzymuje „TAK” lub „NIE” oznaczające, że dany rachunek przypisany jest (lub nie jest) do numeru podmiotu wymienionego jako jedna z informacji.
Przykład weryfikacji kontrahenta z wykorzystaniem oprogramowania Melpe.

Przykład weryfikacji kontrahenta z wykorzystaniem oprogramowania Melpe.

Z białej listy podatników VAT można korzystać także z poziomu strony udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Na stronie uzupełnia się:

  • NIP,
  • fragment nazwy,
  • REGON,
  • numer rachunku bankowego,
  • dzień, na który ma zostać dokonane wyszukanie.

W przypadku każdego z wykonanych wyszukiwań nabywca otrzymuje unikalny identyfikator wyszukania, który jest oficjalnym potwierdzeniem dokonania sprawdzenia kontrahenta.

Dlaczego weryfikacja kontrahentów jest ważna?

Przedsiębiorcy są zobowiązani do weryfikowania swoich kontrahentów i jako nabywcy mogą liczyć się z konsekwencjami, jeśli wykonane przez nich przelewy pójdą na rachunek bankowy nieznajdujący się na białej liście podatników VAT lub jeśli w ogóle nie wykonają weryfikacji przed zawarciem transakcji. W celu zabezpieczenia się przed taką sytuacją należy zawsze sprawdzać numery rachunków bankowych dla kontrahentów, z którymi nawiązywane są transakcje przekraczające kwotę 15 tysięcy złotych.

Weryfikację taką trzeba przeprowadzić dla nowych kontrahentów, ale dla własnego bezpieczeństwa warto sprawdzać regularnie także tych, z którymi pracuje się od dawna.

Co zrobić, jeśli rachunek podany przez kontrahenta nie będzie znajdował się w wykazie? Przede wszystkim sprawę należy wyjaśnić z kontrahentem przed dokonaniem płatności, nawet jeśli wyjaśnienia takie miałyby opóźnić terminowe dokonanie zapłaty. Jeśli jednak okaże się, że zapłata została wykonana na rachunek sprzedawcy, który nie widnieje w wykazie białej listy podatników VAT, sprawę taką należy zgłosić w formie zawiadomienia w terminie 3 dni do urzędu skarbowego sprzedawcy.

Sami sprzedawcy również powinni się zabezpieczyć i sprawdzić swoje dane na białej liście podatników, a w szczególności numery rachunków bankowych zgłoszone w urzędzie skarbowym (w przypadku spółki zarejestrowanej w KRS) albo za pośrednictwem CEIDG (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej).

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne