Pytanie to wywołuje małą burzę – pojawiają się opinie o tym, że bazy firm stają się przeżytkiem, z drugiej zaś strony mamy argumenty za tym, że mimo wszystko warto się nimi zainteresować. Pojawia się w związku z tym kluczowe pytanie – jak dodać wpis tak, aby był wartościowy? Czy warto robić to samodzielnie? Ile wpisów potrzeba, aby odczuć wyraźną korzyść z podjętego działania?
Czym są bazy firm?
Baza firm w najprostszej definicji jest zbiorem uporządkowanych i zweryfikowanych informacji na temat firmy. Aby baza mogła działać prawidłowo, jest podporządkowana określonej strukturze, dzięki której możliwe jest wygodne organizowanie danych i aktualizowanie ich.
Najważniejsze dane w bazie firm:
- Nazwa firmy – należy podać sam tytuł, bez dodawania sloganów reklamowych. Ważnymi aspektami są: informacja o rodzaju spółki oraz zapisywanie nazwy wielkimi literami.
- Logo firmy – wyraźne, zamieszczone w dobrej jakości.
- Dane teleadresowe
- Tematyczność – umieszczenie wpisu o firmie budowlanej w dziale lifestyle nie będzie dobrym pomysłem.
- Opis firmy – musi być oryginalny, warto przemycać w nim frazy kluczowe. Limit słów jest zróżnicowany, każda baza firm może ustalić zupełnie inny. To właśnie tu zamieść informacje o usługach i podkreśl wyjątkowe aspekty swojej działalności. niedopuszczalne jest zawieranie w każdym wpisie takiego samego opisu, błędy ortograficzne, stylistyczne i inne – świadczą o braku profesjonalizmu.
Czy bazy danych są godnym zaufania źródłem informacji? Jak najbardziej, zawarte w niej dane są pozyskiwane z KRS, CEIDG czy też z biur informacji gospodarczej.
Co zrobić, aby wpis był wartościowy?
Aby dodanie wpisu do bazy firm odniosło skutek, istotne jest zadbanie o kilka istotnych aspektów. Czego one dotyczą?
- Czy link umieszczony w opisie kieruje do podstrony rzeczywiście generującej ruch?
- Czy strona, do której kieruje link, nie jest zaspamowana?
- Czy konkurencja może przechwycić link?
- Jaka jest ilość linków wewnętrznych i zewnętrznych?
- Czy link i domena są powiązane tematycznie?
Liczą się również parametry SEO, takie jak DR (Domain Rating) oraz UR (URL Domain Rating), których zadaniem jest określenie, czy domena będzie w stanie dalej przekazać siłę. Na ogół dobrą praktyką jest skupienie się na wskaźniku DR i doprowadzenie do sytuacji, w której jego wartość będzie wyższa niż 10.
Linkując wpis, należy zwrócić uwagę na odpowiedni rodzaj podlinkowania, tzn. czy będzie to prefiks: http://www, https://www, http://, czy https://. Ma to znaczenie ze względu na sensowność dodawania wpisu.
Dlaczego różnicowanie rodzajów linków jest tak ważne?
Rodzaj wybranego linku zależy od tego, czy będzie on zamieszczony w treści, czy wpisany w tabelę. Najbardziej naturalną formą linku jest adres URL. Inne opcje do wyboru to brand name, anchor lub link graficzny, przy czym są one zalecane w mniejszej ilości – w przypadku brand name i anchora, ważne jest różnicowanie fraz, dlatego że Google coraz bardziej stawia na wysoką jakość i różnorodność. W przypadku linków graficznych, warto zadbać o dobrze dobrany obrazek i tekst alternatywny, określany mianem “alt”.
Dlaczego wpis do bazy firm powinien zawierać link “dofollow”?
Zamieszczanie w bazie firm linku z atrybutem dofollow przekłada się na pozycję strony linkowanej, czyli na tzw. page rank, określający wartość strony na podstawie ilości linków zewnętrznych prowadzących do strony oraz, co ważne, ich jakości. Czy to oznacza, że linki nofollow są bezużyteczne?
Absolutnie nie, linki nofollow powinny według zaleceń stanowić ok. 5% wszystkich linków. Jest tak dlatego, że od 2019 roku Google zaczęło traktować je jako wskazówkę, przez co one również mają wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.
Bazy firm – użyteczne czy nie?
Trudno zaprzeczyć informacjom krążącym w sieci. Zdaniem wielu osób związanych z branżą pozycjonerską, katalogi firm powoli stają się reliktem przeszłości. Wielu specjalistów z dziedziny SEO wręcz stanowczo odradza interesowanie się katalogami, ze względu na sposób traktowania ich przez algorytm Google.
Bierze się to z sytuacji, jaka miała miejsce jeszcze kilkanaście lat temu. Wówczas algorytmy Google były nastawione przede wszystkim na ilość linków, bez większego uwzględnienia ich jakości. Obecnie mamy odwrotną sytuację, lecz nadal wiele katalogów niższej jakości jest praktycznie “zaśmieconych” przez niższej jakości linki.
Oznacza to, że roboty Google mogą mieć duży problem z zaindeksowaniem Twojej strony na wysoką pozycję, właśnie z uwagi na konieczność “przekopywania” się przez mniej wartościowe linki.
Na podstawie powyższych informacji można wywnioskować, że korzystanie z katalogów firm nie ma w obecnych czasach większego sensu. Nie do końca tak jest. Korzystanie z możliwości wpisania się do bazy firm może być pomocne w naturalnym budowaniu pozycji firmy, czyli wzmacnianiu jej z minimalną ingerencją własną i specjalistów ds. pozycjonowania. Dlatego też tak ważne jest wybranie katalogu, w którym zawarte wpisy są na bieżąco aktualizowane, a jakość domeny jest wysoka i godna zaufania.
Jakie ilości wpisów do bazy firm mogą zapewnić wymierne korzyści?
Ogromne znaczenie ma to, jak długo Twoja firma istnieje na rynku. W przypadku firmy początkującej, również ważne będą linki nofollow i dofollow. Warto jednak pamiętać o tym, by stworzyć niewielką ilość linków w ciągu miesiąca – w przeciwnym razie Google może uznać podejmować podejmowane działania za spam. W miarę rozwoju firmy, możesz ustanawiać limity, np. zakładać, że w ciągu dwóch kolejnych miesięcy ilość nowych linków będzie stanowiła 20% ilości już istniejących. Liczą się również takie czynniki, jak ilość podstron, działania konkurencji oraz panujące w branży trendy – korzystanie wciąż z tych samych fraz kluczowych może być uznane za niezbyt interesujące.
Bazy firm, mimo, że uznawane przez wielu za przeżytek, wciąż mogą stanowić cenne narzędzie w rękach specjalistów ds. SEO, dzięki któremu pozycja Twojej firmy będzie nabierać znaczenia w sposób naturalny, a przy tym efektywny. Rzetelnie prowadzona baza firm jest dodatkowym gwarantem dla odbiorcy, że informacje w niej zawarte są prawdziwe i pobrane z zaufanych źródeł.