Analiza SWOT jest niezwykle cennym narzędziem, które pozwala określić mocne i słabe strony prowadzonego biznesu, a także wskazać zagrożenia i szanse, które stoją przed przedsiębiorcą. Korzystanie z niej jest bardzo pomocne, dlatego warto dowiedzieć się więcej na jej temat. Przekonaj się, czym dokładnie jest analiza SWOT oraz w jaki sposób ją wykonać.
Czym jest analiza SWOT?
Analiza SWOT to skrót od słów w języku angielskim, które określają kolejno: Strenghts (mocne strony), Weeknesses (słabe strony), Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia). Jej głównym celem jest więc określenie realnych szans i zagrożeń, przed którymi stoi firma. Do jej wykonania służy specjalna tabela SWOT.
Metoda SWOT — jak ją wykorzystać w praktyce?
SWOT metoda powinna rozpocząć się od określenia mocnych stron firmy. Jest to pojęcie odnoszące się do zasobów oraz umiejętności, dzięki którym możliwe jest budowanie dobrej pozycji na rynku.
Silne strony firmy pozwalają także określić aspekty, dzięki którym możliwe jest zdobycie przewagi nad konkurencją. Warto na tym etapie zastanowić się, w czym przedsiębiorstwo jest lepsze i co może być jeszcze bardziej zwiększyć przewagę.
Słabe strony organizacji to wszystkie negatywne elementy, które występują w firmie. Może to być np. słaba znajomość rynku ze względu na początek działalności, brak zaufanych dostawców czy nie odpowiednie zasoby finansowe. Słabe strony to elementy, które dzięki dobrej organizacji pracy mogą zostać stopniowo wyeliminowane.
Kolejną częścią tabeli są szanse firmy na rozwój i przewagę konkurencyjną. Tutaj trzeba uwzględnić nie tylko to, co dzieje się w samej organizacji, ale także wokół niej. Mogą to być np. rosnące potrzeby klientów, wzrost wynagrodzeń czy spadające bezrobocie. Ostatnią częścią są zagrożenia SWOT. Są one niezależne od działalności firmy. Do tej grupy zalicza się przede wszystkim rosnące koszty prowadzenia działalności czy wzrost cen energii. Są to zagrożenia, które mogą wpłynąć na to, że firma nie osiągnie sukcesu.
Analiza SWOT — przykłady
Poniżej znajdziesz przykładową analizę SWOT przedsiębiorstwa, która pozwoli Ci lepiej zrozumieć zasady wypełniania wspomnianej tabeli.
Analiza SWOT — mocne strony
- dysponowanie nowoczesnym sprzętem,
- dobrze wykwalifikowani pracownicy,
- obsadzenie wszystkich wolnych stanowisk w firmie,
- duże doświadczenie na rynku,
- rozpoznawalność firmy i stali klienci.
Analiza SWOT — słabe strony
- niskie kompetencje pracowników,
- wysokie koszty amortyzacji sprzętów,
- wysoka awaryjność maszyn,
- zbyt małe doświadczenie właścicieli firmy,
- nieznajomość dostawców towarów i usług,
- koszty wynajmu lokalu.
Analiza SWOT — szanse
- rosnące zapotrzebowanie na konkretne usługi,
- możliwość rozszerzenia działalności o nowe obszary,
- renoma firmy na rynku,
- szansa na nawiązanie współpracy z zagranicznymi klientami.
Analiza SWOT — zagrożenia
- wzrost cen surowców,
- wzrost cen energii elektrycznej, gazu itd.
- wyższe podatki,
- rosnące koszty zatrudnienia pracowników,
- niskie ceny produktów konkurencji.
Można również przeprowadzić analizę SWOT pracownika. Pozwala ona określić mocne i słabe strony pracownika, a także zagrożenia i szanse, które przed nim stoją. Jest to narzędzie pomocne w planowaniu dalszej drogi zawodowej oraz rozwoju kompetencji.
Jak przygotować analizę SWOT?
Sporządzenie analizy SWOT wymaga odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia. Jest to pomocne narzędzie, które pozwala ocenić potencjał firmy, ale tylko wtedy, gdy zostanie wykonana w odpowiedni sposób. Wymaga ona staranności oraz odpowiednich danych. Muszą być one prawdziwe, gdyż tylko wtedy wykonanie analizy ma sens. Analizę SWOT można przeprowadzić samodzielnie po zgromadzeniu odpowiednich danych oraz uzyskaniu wiedzy na temat tego, jak ją poprawnie przeprowadzić.
Aby mieć pewność, że ta analiza zostanie poprawnie wykonana, warto skorzystać z pomocy zewnętrznych specjalistów. Dysponują oni niezbędną wiedzą oraz doświadczeniem niezbędnym do tego, aby została ona przeprowadzona rzetelnie i bardzo dokładnie. Specjalista doradzi również, jakie działania należy podjąć, aby analiza przyniosła oczekiwane efekty w postaci poprawy funkcjonowania całej firmy. Należy mieć na uwadze to, że bardzo często pracownicy czy przedsiębiorcy nie dostrzegają słabych stron, czy zagrożeń dla swojej działalności. Jeśli zostaną one przedstawione przez osobę z zewnątrz, może to przynieść świetne rezultaty w postaci poprawy funkcjonowania firmy oraz eliminiacji niektórych zagrożeń.