Backlinki, inaczej określane również linkami zwrotnymi, przychodzącymi lub zewnętrznymi, są niezwykle ważne w budowaniu pozycji Twojej strony internetowej. Ich zadaniem może być kierowanie użytkownika ze strony zewnętrznej do Twojej witryny lub przekierowywanie np. z jednego artykułu na Twojej stronie do innego, czy też bezpośrednio do produktu. Aby jednak backlinki były rzeczywiście skuteczne, potrzebna jest ich dokładna analiza. Obecnie z pomocą przychodzą liczne narzędzia, m.in. takie jak Ahrefs lub Majestic. Które z nich jest lepsze?
Dlaczego należy regularnie analizować backlinki?
Backlinki są niesłychanie ważne w procesie budowania pozycji strony w wyszukiwarce – mają one podobne znaczenie, co działania na stronie, takie jak stosowanie fraz kluczowych, czy też optymalizowanie znaczników meta. Z jakich innych powodów tak ważne jest zastosowanie odpowiednich narzędzi do analizy linków?
- Zdarza się, że niektóre backlinki ulegają uszkodzeniu lub mają negatywny wpływ na pozycjonowanie witryny. Należy je wówczas szybko usunąć.
- Analiza działań konkurencji. Dzięki niej zyskujesz wiedzę o tym, czy ilość linków prowadzących do Twojej strony jest właściwa i skąd możesz skutecznie pozyskać nowe.
- Przeanalizowanie swojej strategii linkowej może dać Ci inspirację do podjęcia nowych działań.
- Szybko sprawdzisz, jakie linki zapewnią Ci najlepsze efekty.
- Masz szansę na znalezienie nowych partnerów.
Co swoim użytkownikom oferuje Ahrefs?
Najważniejsze wskaźniki, jakie możesz sprawdzić za pomocą Ahrefs, obejmują m.in.:
- URL Rating – wskaźnik ten określa siłę profilu linkowego w 100-stopniowej skali logarytmicznej.
- DR – porównuje profil linkowy Twojej domeny z profilem konkurencji. Określa nie tylko liczbę linków, lecz też ich jakość, co oznacza, że Twój wskaźnik DR spada, gdy firmy konkurencyjne uzyskują lepsze linki.
- AR – na podstawie danych wykazanych na wskaźniku DR, określa ilość i jakość linków na wszystkich sprawdzanych stronach, przy czym tutaj sprawdza się zasada, że mniejsza ilość linków o lepszej jakości będzie znacznie lepszym rozwiązaniem, dlatego że przyczyni się do wzrostu wskaźników AR i DR.
Jakie dane możesz uzyskać dzięki Ahrefs?
- Określasz liczbę domen, które przekierowują użytkowników do Twojej witryny.
- Zyskujesz dokładny URL strony odpowiedzialnej za odsyłanie.
- Otrzymujesz informację o wskaźnikach DR i UR dla strony odsyłającej.
- Sprawdzasz, ile fraz kluczowych, wykorzystywanych przez domeny odsyłające znajduje się obecnie w rankingu top 100.
- Zyskujesz wiedzę na temat miesięcznego ruchu generowanego na domenie odsyłającej.
- Dowiadujesz się, jakie frazy kluczowe przyniosły konkurencji największy sukces.
- Jeśli witryna konkurencyjna prowadzi kampanię w Google AdWords, możesz łatwo sprawdzić, jakie reklamy zostały użyte.
To oczywiście nie wszystko, co oferuje narzędzie Ahrefs, pora jednak zadać sobie pytanie, jakie są koszty za korzystanie z narzędzia?
Dużo zależy oczywiście od Twoich potrzeb i zasięgu działania twojego biznesu. Najtańszy pakiet można nabyć w cenie 99$ (ok. 375 zł), i obejmuje on m.in. audyt do 10 000 podstron, monitorowanie 500 słów kluczowych, czy też pobieranie dziennego raportu z limitem na 25 fraz (dziennie). Cena najwyższego pakietu wynosi nawet do 999$ (3790 zł)
Majestic – jak pomaga w budowaniu pozycji strony?
Tak samo jak Ahrefs, Majestic służy do analizowania profilu linkowego strony własnej i konkurencji. Oceniane wskaźniki są tutaj nieco inne, niż w Ahrefs, i obejmują one przede wszystkim:
Citation Flow – odpowiada za ocenę jakości linków zewnętrznych, przy czym zbyt wysoki wskaźnik tego czynnika jest sygnałem, że do strony prowadzi zbyt duża liczba linków niskiej jakości, tzw. linków spamerskich.
Trust Flow – tutaj już ważna jest jakość samej domeny, na której umieszczony jest link. Niski wskaźnik nie jest powodem do niepokoju, dlatego że świadczy o małej ilości linków, lecz najprawdopodobniej są to linki o wysokiej jakości.
Dane, jakie możesz zyskać dzięki Majestic
- Analiza linków według rodzaju (linki przekierowane, graficzne, tekstowe, dofollow i nofollow).
- Backlinki prowadzące do domeny linkujacej Twoją stronę.
- Linki tzw. historyczne, jakie były pozyskiwane przez witrynę (nawet do 5 lat wstecz).
- Określenie wskaźnika Topical Trust Flow, określającego stopień powiązania z najbardziej zaufanymi domenami, zapewniającymi najlepsze wyniki.
- Rozmieszczenie i zagęszczenie linków – jakie linki, oprócz Twoich, znajdują się na domenie prowadzącej do Twojej strony?
Ile kosztuje Majestic?
Program ten jest dostępny w wersji zarówno płatnej, jak i bezpłatnej. Ceny podawane są w Euro, najtańsza wersja oferuje możliwość analizy nawet do 1 000 000 backlinków, a jej cena to 46,99 Euro. (ok. 214 zł). Ceny najdroższej wersji pakietu zaczynają się od 379,99 Euro (ok. 1731 zł), przy czym może z niej korzystać wówczas nawet do 5 osób.
Ahrefs czy Majestic – co wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dużo zależy od tego, jakie dokładnie dane chcesz uzyskać, przy czym jeśli zależy Ci na bardziej dogłębnej analizie domen zewnętrznych i działań konkurencji, lepszym rozwiązaniem może okazać się Majestic. Z kolei Ahrefs będzie nieco lepszym wyborem, jeśli chcesz bardziej skupić się na analizie własnego profilu i porównaniu go z profilem konkurencji.