Copywriting to zajęcie, którego często podejmują się osoby niedoświadczone. Błędy popełniane przez copywriterów-amatorów stanowią problem dla pracodawców korzystających z ich usług – niewłaściwie skonstruowany tekst nie wywrze pozytywnego wrażenia na potencjalnym kliencie, powodując straty dla firmy. Jakie błędy popełniane są najczęściej?
Zapominanie o frazach kluczowych
Frazy kluczowe to element, od jakiego copywriter powinien rozpocząć planowanie artykułu. To od tych fraz zależy, czy tekst będzie rzeczywiście czytany, a więc także to, czy spełni swoją prymarną funkcję. Słowa kluczowe są jednak często zaniedbywane przez autorów, którzy albo w ogóle ich nie znają, albo z jakiegoś powodu rezygnują z umieszczenia ich w tekście.
Zdarza się również, że copywriterzy próbują zastosować frazy kluczowe, jednak robią to w sposób nieumiejętny – nie stosują odmiany, nie potrafią właściwie zastosować ich w zdaniu oraz nie wykorzystują ich w budowie tytułu i nagłówków. Wielu autorom tekstów wydaje się, że specjalista od SEO wprowadzi słowa kluczowe za nich, jest to jednak wyrazem braku profesjonalizmu.
Brak researchu
Jednym z głównych przewinień copywriterów jest pomijanie etapu researchu. Wynika to często z nieumiejętności właściwego wyszukiwania informacji, lecz może być również oznaką nadmiernej wiary w siebie oraz przekonania, że dany temat jest na tyle prosty, że research jest w jego wypadku niepotrzebny.
Niezależnie od przyczyny tego stanu rzeczy, brak zebrania niezbędnych informacji przed rozpoczęciem pisania tekstu jest błędem, którego profesjonalista nie może popełniać. Dobry copywriter powinien być w pierwszej kolejności dobrym badaczem, który pozyskuje informacje, a następnie przekazuje je czytelnikom w jak najbardziej przystępnej i przejrzystej formie, w ten sposób rozjaśniając omawiane zagadnienie.
„Lanie wody”
Lanie wody to cecha copywriterów za wszelką cenę chcących „dobić” do dolnego limitu słów, nie posiadając przy tym wiele do powiedzenia. Wiąże się to bezpośrednio z brakiem właściwego researchu i chęcią prześlizgnięcia się po temacie bez jego odpowiedniego zgłębienia.
Profesjonalny copywriter zawsze powinien mieć na uwadze czytelników, którym zależy na łatwym dostępie do informacji bez konieczności przedzierania się przez długie, kwieciste zdania, z których nic nie wynika.
Brak odpowiedniego formatowania tekstu
Niewłaściwe formatowanie tekstu to błąd, który skutkuje utratą dużej części czytelników. Pisząc tekst, copywriter musi dbać o przejrzystość tekstu oraz jego logiczny podział, mając przy tym na uwadze, że wiele osób będzie czytać tekst na ekranie telefonu komórkowego Ściana słów bez podziału na akapity i z pominięciem nagłówków to przepis na zniechęcenie czytelnika do lektury. Jednolity tekst sprawia, że osoba czytająca łatwiej się rozprasza i gubi wątek, a często już na wstępie stwierdza, że nie ma czasu ani ochoty na zapoznanie się z treścią. Rozwiązaniem tego problemu jest przede wszystkim:
- stosowanie krótkich akapitów,
- stosowanie wypunktowań,
- zamieszczanie śródtytułów.
Dzięki tym zabiegom komfort lektury ulega znacznej poprawie, a wraz z nim rośnie poziom zrozumienia tekstu.
Nieodpowiednia konstrukcja nagłówków
Częstym problemem copywriterów jest konstruowanie nagłówków, które są zbyt ogólne lub w ogóle nie oddają tematyki tekstu. Profesjonalnie napisany tekst powinien przyciągać uwagę czytelnika swoim tytułem i zachęcać do zapoznania się z jego treścią. Błędem jest również przywiązywanie zbyt małej wagi do śródtytułów, które powinny w jasny i klarowny sposób dzielić tekst, równocześnie utrzymując zainteresowanie osoby czytającej.
Język niedostosowany do odbiorcy
Problemem copywriterów jest także niedostosowanie tekstu do odbiorcy. Przed rozpoczęciem pisania zawsze należy określić, kim jest potencjalny czytelnik. W tym celu autor tekstu powinien zadać sobie następujące pytania:
- W jakim wieku jest czytelnik?
- Jakie są jego zainteresowania?
- Jakie są jego wykształcenie i poziom wiedzy?
Dzięki odpowiedziom na te pytania copywriter jest w stanie określić styl i język, jakim powinien posługiwać się w tekście, by był on zrozumiały i przystępny dla danego typu czytelnika. Błędem jest bowiem zarówno zastosowanie zbyt potocznego stylu i słownictwa, jak i używanie nadmiernie skomplikowanej i wyspecjalizowanej terminologii. Tylko właściwy dobór słów i konstrukcji sprawi, że tekst będzie łatwy i przyjemny w czytaniu.
Unikanie tych sześciu najczęściej pojawiających się w tekstach błędów pomoże poprawić warsztat copywritera i sprawi, że teksty przez niego pisane będą przyciągały uwagę klientów i generowały nowe zlecenia dla pracodawcy.