Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Domeny, hosting

5 kroków do poprawnego wdrożenia certyfikatu SSL

certyfikat SSL

Certyfikat SSL kojarzy się przede wszystkim z zieloną kłódką widzianą przy adresie url strony internetowej, wskazującą na bezpieczny transfer danych pomiędzy przeglądarką a witryną. Z perspektywy właścicieli stron www ma on jednak znacznie większe znaczenie – oprócz poprawy wiarygodności strony w oczach użytkownika, posiadanie certyfikatu SSL ma bezpośredni wpływ na ranking strony w Google, będąc jednym z kluczowych czynników branych pod uwagę przez wyszukiwarkę. W jaki sposób działa i jak poprawnie wdrożyć certyfikat SSL na stronie internetowej?

Czym jest certyfikat SSL i po co się go wdraża?

Certyfikat SSL, na którym bazuje protokół HTTPS wykorzystywany na stronach internetowych w celu potwierdzenia właściwego zabezpieczenia zbieranych przez nią danych to obecnie standard, który starają się wdrożyć wszystkie zaufane strony internetowe. SSL zapewnia bezpieczne przekazywanie danych pomiędzy przeglądarką, z jakiej korzysta użytkownik, a stroną internetową poprzez wykorzystanie TLS (Transport Layer Security), na który składają się trzy warstwy ochrony danych.

Korzystając z SSL, dane zbierane przez stronę internetową oraz przesyłane przez nią do użytkownika są szyfrowane, a sam certyfikat zapewnia ich integralność i daje użytkownikowi gwarancję ochrony wpływającą na świadomy wybór tego, czy chcemy z danej strony korzystać, czy też nie jest to całkowicie bezpieczne. W praktyce, największe przeglądarki dostępne na rynku już od 2017 roku oznaczają strony internetowe bez wdrożonego certyfikatu SSL jako niezabezpieczone, wskazując użytkownikowi że odwiedza je na własną odpowiedzialność (w przypadku mocno podejrzanych stron pojawia się nawet komunikat: ta strona nie jest bezpieczna, zatrzymując użytkownika przed wejściem na niesprawdzone witryny).

certyfikat SSL - bezpieczeństwo

W teorii wszystko wygląda pięknie: zabezpieczona strona internetowa korzystająca z SSL buduje zaufanie marki, zapewnia bezpieczeństwo użytkowników i poprawia wiarygodność domeny z perspektywy pozycji w Google. Praktyka wygląda jednak nieco inaczej, bo choć zabezpieczenie witryny certyfikatem SSL należy traktować jako absolutnie konieczne, przed wdrożeniem certyfikatu warto zadbać o to, by zmiany nie spowodowały nagłego spadku pozycji strony w wyszukiwarkach.

Jak certyfikat SSL wpływa na pozycję strony?

O tym, że posiadanie przez stronę certyfikatu SSL jest ważnym czynnikiem rankingowym wiadomo oficjalnie: Google potwierdziło tą informację w oświadczeniu z 2014 roku i w dalszym ciągu trzyma się tej decyzji. Niestety, poprzez wdrożenie https na stronie zmianie ulega struktura adresów URL, a w związku z tym wyszukiwarka widzi stronę z adresem rozpoczynającym się od http:// jako zupełnie inną, niż ta z https://. Włączając certyfikat SSL należy pamiętać o takim zabiegu i odpowiednio zabezpieczyć się przed utratą cennej, wypracowanej w wyszukiwarce pozycji. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które ułatwią płynne przejście do korzystania z certyfikatu SSL i ochronią stronę internetową przed spadkami w rankingu Google.

5 kroków do wdrożenia certyfikatu SSL na Twojej stronie www

Gdy zmianie ulega struktura adresów URL strony, musimy zadbać by nowe adresy pojawiły się wszędzie tam, gdzie mogą pojawić się jakiekolwiek przekierowania do naszej witryny, także w obrębie samej strony internetowej czy w narzędziach stosowanych do analityki. Wymienione poniżej 5 kroków to tylko najważniejsze, podstawowe kwestie jakie należy rozstrzygnąć w trakcie wdrażania certyfikatu SSL. Czego warto dopilnować?  

1. Pamiętaj o przekierowaniach

Z powodu zmiany struktury URL na https://, Twoja strona będzie poprawnie odczytywana przez wyszukiwarkę tylko wtedy, gdy wykonasz stałe przekierowania 301 ze wszystkich adresów http:// na ich nowe odpowiedniki https://. Przekierowania powinny być bezpośrednie, bez tworzenia zbędnych łańcuchów przekierowań i wymuszania na użytkowniku przeklikania przez starą wersję strony w celu przejścia do nowej, działającej witryny.

2. Popraw linkowanie wewnętrzne i linki do zasobów

Tworząc bardziej rozbudowane strony www korzystamy często z linkowania wewnętrznego i różnego rodzaju przekierowań w obrębie różnych podstron. Jeśli wdrażasz certyfikat SSL, upewnij się, że wszystkie linki wewnętrzne kierują do podstron i strony głównej z adresem https:// i nie zawiodą użytkownika korzystającego z nawigacji po stronie. Nowy protokół powinien zostać dodany do wszystkich zasobów wewnętrznych (skryptów JS/CSS, grafik, filmów, przycisków, menu).

3. Wskaż adresy kanoniczne

Błędne linki kanoniczne uniemożliwiają robotom wyszukiwarek poruszanie się po stronie internetowej i jej odpowiednie indeksowanie. Z tego też względu kolejnym punktem przy wdrażaniu certyfikatu SSL będzie poprawienie adresów i wskazanie tagów kanonicznych z protokołem HTTPS zarówno dla strony z protokołem http, jak i https oraz w obrębie przekierowań 301 z tagami kanonicznymi.

4. Zgłoś nową mapę w Google Search Console

Korzystanie z narzędzi analitycznych takich jak Google Search Console jest niezbędne dla sprawnego prowadzenia strony www i zarządzania nią, więc przy uzyskiwaniu certyfikatu SSL warto dopilnować, aby nowa mapa strony została w Google Search Console właściwie odnotowana. Z perspektywy GSC warto utworzyć nowy profil dla strony z https, pozostawiając sobie dostęp do danych dla strony z URL-ami zaczynającymi się także od http – według zaleceń Google warto zweryfikować GSC dla wszystkich istniejących wersji adresu strony.

5. Sprawdź kampanie reklamowe

Na koniec pozostawiliśmy jeszcze kwestię promocji. Marki korzystające ze strony www w celu budowania swojego wizerunku w sieci wielokrotnie korzystają z płatnych promocji w AdWords i mediach społecznościowych, dla których należy pamiętać o zmodyfikowaniu adresów do https. Nie warto przecież kierować użytkowników do starszych wersji strony, które nie są uznawane za wyszukiwarkę za tak wiarygodne, jak strona z certyfikatem.

Potrzebujesz pomocy w poprawnym wdrożeniu certyfikatu SSL? Zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów, zajmujących się administracją stron internetowych.

Do punktów wymagających weryfikacji i sprawdzenia po wdrożeniu certyfikatu SSL możemy zaliczyć też sprawdzenie czasu ładowania strony czy optymalizację wtyczek, szczególnie gdy już w poprzedniej wersji witryny nie działały one w 100% prawidłowo. Dbając o właściwe przygotowanie strony pod korzystanie z certyfikatu SSL nie musisz obawiać się, że wypracowana po wielu miesiącach działań optymalizacyjnych wysoka pozycja strony w wyszukiwarce zostanie nagle mocno zdegradowana, a nowa strona będzie potrzebowała czasu na powrót na szczyt.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Marketing internetowy

Optymalizacja konwersji (CRO) to działania poprawiające doświadczenie użytkownika, które w założeniu mają doprowadzić do konwersji w obrębie witryny internetowej, czyli np. dokonania zakupu, pobrania...

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne