Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna dokładnego spisu wszystkich czynników, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce – wiemy, że są ich setki, jeśli nie tysiące. Mimo to wyróżnia się pewne elementy, na które przy projektowaniu i pozycjonowaniu strony warto zwrócić szczególną uwagę i które na bazie doświadczenia specjalistów SEO z całego świata mają na pozycję strony największy wpływ. O jakich czynnikach mowa?
Czynniki on-site w algorytmie Google
Pozycjonowanie strony pod kątem lepszej pozycji w wyszukiwarce warto zacząć bezpośrednio na stronie, wdrażając elementy, które już od wielu lat działają w algorytmie Google i realnie wpływają na widoczność strony. Wśród czynników on-site, na które trzeba zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu, wyróżniamy przede wszystkim:
1. Słowa kluczowe
To jeden z najbardziej rozpoznawalnych czynników wpływających na pozycję strony, ale też ten, który niektórzy, często nieumyślnie, wykorzystują na swoją niekorzyść. Dobór odpowiednich słów kluczowych ma ogromne znaczenie dla jej widoczności w wyszukiwarce, bo to właśnie te frazy i zwroty są wyszukiwane przez użytkowników poszukujących interesujących je zagadnień. Wykorzystanie fraz kluczowych pozwala dać użytkownikowi (i robotom Google) znać, że strona zawiera treści na zadany temat.
Frazy muszą być oczywiście zgodne z tematyką strony www i powinny pojawiać się w tytule strony (h1), nagłówkach niższego rzędu (h2, h3), opisie na stronie głównej, treściach na stronie, atrybutach alt, metadanych.
Co ciekawe, boldowanie (pogrubianie) fraz głównych oraz ważnych dla użytkownika zwrotów w sposób pośredni wpływa na SEO, sprawiając, że treści są po prostu bardziej czytelne. Nie może jednak dojść do sytuacji, w której na stronie pojawia się zbyt wiele fraz kluczowych i nienaturalny keyword stuffing. Takie działania są traktowane jako spamerskie i mogą obniżać wartość strony w oczach algorytmów Google.
2. Wartościowe i aktualne treści na stronie
Zawartość strony oceniają roboty, ale nawet algorytm jest w stanie ocenić czy treść publikowana na stronie jest wartościowa z perspektywy czytelnika. Chodzi o to, by wszelkie opisy czy treści na blogu były nie tylko nasycone frazami, ale przede wszystkim przekazywały wartości merytoryczne. W optymalizacji będzie liczyć się jakość tekstu, jej długość, tematyka związana z profilem strony www.
Od momentu wprowadzenia algorytmu Panda, teksty na stronach powinny być odpowiednio sformatowane przez użycie nagłówków h1-h3, wypunktowań, pogrubień – tekst ma być czytelny dla użytkownika, a przy okazji także dla robotów.
Przy planowaniu treści na stronach trzeba uważać też na duplikację treści. Niedopuszczalne jest powielanie tych samych tekstów w obrębie witryny, ale też poza nią. Kopiowanie artykułów czy opisów i wykorzystywanie ich do różnych produktów nie wpływa najlepiej na czynniki rankingowe i obniża trust rank strony w oczach Google.
3. Nagłówki h1-h3
Nagłówki na stronie wskazują robotom Google, jakie miejsce w hierarchii strony zajmuje dana treść, a jednocześnie ułatwiają czytanie użytkownikowi. W nagłówkach powinny znaleźć się oczywiście frazy kluczowe (używane na stronie, ale i istotne dla treści znajdującej się pod nagłówkiem). Dlaczego warto je stosować? Nie tylko przykuwają uwagę czytelnika i tworzą wyraźny podział tekstu, ale też ułatwiają nawigację po nim. Z perspektywy robotów Google, tytuły i śródtytuły są skanowane dla określenia zawartości merytorycznej i tematycznej strony www.
4. Metadane title
Meta title to tytuł strony, który pozwala ściśle określić treści, jakie użytkownik znajdzie na stronie czy podstronie wyświetlającej się po wpisaniu hasła w wyszukiwarce. Jako że tytuł może decydować o tym, czy użytkownik zdecyduje się wejść na stronę czy też nie, bierze się go pod uwagę jako czynnik rankingowy. Przy tworzeniu meta title trzeba pamiętać, że wyświetlana i zalecana długość wynosi od 60 do 70 zzs, w wersji mobilnej do 78 zzs. Dobry tytuł strony nie powinien być dłuższy i wyświetlać się jako […] po osiągnięciu limitu znaków.
5. Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne odpowiada za prawidłową nawigację po stronie i z perspektywy robotów Google, a także użytkownika pozwala docierać do wszystkich treści. Dobrze wykonane linkowanie umożliwi nakierowanie użytkownika na podstrony, które są dla nas ważne z perspektywy promocji konkretnych usług czy treści. Linki powinny znaleźć się na stronie głównej, w menu, ale też w treściach na poszczególnych podstronach.
Dla Google liczy się na stronie ścieżka nawigacji, czyli tzw. breadcrumbs. Płynne przechodzenie pomiędzy kolejnymi podstronami i stroną główną sprawia, że dla użytkownika i robotów indeksujących strona jest użyteczna, intuicyjna i przejrzysta. Pracując nad linkowaniem wewnętrznym trzeba zadbać o odpowiednie anchory – zakotwiczenie linków z frazą kluczową występującą w treści, a także przyjazne adresy URL, czyli takie, które zawierają odwołania do kategorii (podstrony) nadrzędnej i wskazują użytkownikowi, w którym miejscu serwisu aktualnie się znajduje. W przyjaznych URL nie ma miejsca na przypadkowe parametry, liczby czy wyrażenia.
6. Szybkość ładowania strony
Użytkownik nie lubi czekać, aż strona się załaduje, dlatego te bardziej oporne notują znacznie wyższy współczynnik odrzuceń. Algorytm Google ustawiony jest tak, by proponował użytkownikowi strony, które działają sprawnie w wersji desktopowej, ale i mobilnej. Według niektórych specjalistów, na największą konwersję mają szansę strony, których czas ładowania nie przekracza trzech sekund. Jak to osiągnąć?
Poza ogólną optymalizacją strony uwagę powinny zwrócić zdjęcia. Ich wielkość i stopień kompresji wpłyną na czas ładowania – zdjęcia ciężkie i duże spowalniają stronę i irytują użytkownika, który musi czekać na załadowanie wszystkich grafik. Zdjęcia na trzeba opisać atrybutem alt, czyli alternatywnym opisem obrazka zawierającym frazy kluczowe. Z jego pomocą roboty indeksujące odczytują zawartość zdjęcia, a jeśli z jakiegoś powodu zdjęcie nie wyświetli się na stronie, opis alt zobaczy także użytkownik.
7. Responsywność strony
Obecnie nawet 50% ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych, co daje wyraźny sygnał tego, że strony internetowe niedostosowane do wyświetlania mobilnie będą odnotowywały znacznie wyższy wskaźnik odrzuceń. Responsywność strony trafiła do algorytmu Google, czego najlepszym dowodem jest aktualizacja Mobilegeddon. Strony, które są zoptymalizowane pod wersje mobilne i dostosowane do różnego typu urządzeń są szybciej indeksowane.
8. Architektura strony
Sitemap to mapa wszystkich podstron witryny ułatwiająca robotom jej indeksowanie. W praktyce ważniejsza jest jednak nie sama mapa, a cała architektura strony i dostępność zasobów. Mapa strony zbiera wszystkie adresy, ale architektura pozwala Google’owi wejść na te adresy i je indeksować.
Czynniki off-site a algorytm Google
Ostatnie dwa czynniki algorytmu Google rozpoznane przez speców SEO i wykorzystywane do budowania rankingu stron www skupiają się poza pozycjonowaną stroną internetową.
9. Linkowanie zewnętrzne
Linkowanie strony na portalach zewnętrznych zwiększa jej wiarygodność, przy czym dla Google znaczenia nie będzie miała ilość linków prowadzących do strony, ale ich jakość. Google pozytywnie ocenia linki, które pochodzą od portali tematycznie związanych z pozycjonowaną stroną, a więc wszelkiego rodzaju katalogów, forów internetowych, stron tematycznych, portali społecznościowych czy artykułów sponsorowanych. Wszystkie linki zewnętrzne powinny pochodzić ze sprawdzonych stron zgodnych, wartościowych pod względem merytorycznym i z pewnym autorytetem.
10. Wiek i historia domeny
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o historii domeny. Te, które istnieją w świadomości Google, znacznie dłużej pozycjonują się lepiej, choć oczywiście zła historia domeny, w tym np. praktykowanie black hat SEO będzie zaniżało pozycję strony. Warto zwrócić na to uwagę szczególnie przy przejmowaniu domen – na pierwszy rzut oka nie wiadomo, po jakie praktyki sięgał jej poprzedni właściciel.